کد خبر: 1047379
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۰
بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥‌ساله و بیش‌تر در سال‌١٣٩٩ نشان می‌دهد که ۶/ ۹ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) بیکار بوده‌اند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش تسنیم، مطابق آخرین آمار از مرکز آمار ایران از نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در سال‌١٣٩٩، بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥‌ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۶/ ۹ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به سال (١٣٩٨)، ۱/۱ درصد کاهش یافته است.

در سال‌١٣٩٩، به میزان ۳/ ۴۱ درصد جمعیت ١٥‌ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به سال (١٣٩٨) ۸/ ۲ درصد کاهش یافته است.

جمعیت شاغلین ١٥‌ساله و بیشتر در سال‌١٣٩٩، برابر با ٢٣‌میلیون و ٢٦٣ هزار نفر بوده که نسبت به سال قبل بیش از یک‌میلیون نفر کاهش یافته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در سال‌١٣٩٩، بخش خدمات با ۳ /۴۹ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳/ ۳۳ درصد و کشاورزی با ۴ /۱۷ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤‌ساله حاکی از آن است که ۷/ ۲۳ درصد از فعالان این گروه سنی در سال‌١٣٩٩ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات سالانه نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به سال قبل (١٣٩٨) ۳/ ۲ درصد کاهش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی‌١٨ تا ٣٥‌ساله در سال‌١٣٩٩ نشان می‌دهد که ۷/ ۱۶ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به سال‌١٣٩٨، به میزان ۲/ ۱ درصد کاهش یافته است.

بررسی سهم جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر دارای اشتغال ناقص در سال١٣٩٩ نشان می‌دهد که ۵/ ۹ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری و پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ۴ /۳۴ درصد از شاغلین ١٥‌ساله و بیش‌تر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار