کد خبر: 1047376
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۶
با توجه به کاهش چشمگیر فایل‌های اجاره در سال جاری، بسیاری از مستأجران با مشکلات بسیار زیاد از جمله کمبود واحد‌های اجاره‌ای و همچنین افزایش نرخ‌های اجاره روبه‌رو شده‌اند. دولت که ماه‌هاست تعیین نرخ اجاره‌بها را وعده داده، همچنان سکوت و اعلام نرخ را به بعد از انتخابات یعنی تیرماه موکول کرده‌است و همچنان پرداخت کمک ودیعه اجاره در ابهام قرار دارد.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: این روز‌ها با نزدیک‌تر شدن به فصل جابه‌جایی‌ها شاهد آن هستیم که مستأجران هر روز بیشتر از گذشته دچار مشکلات و دردسر‌های اجاره‌نشینی می‌شوند به طوری که با بسته بودن تمامی مشاوران املاک به دلیل قرمز شدن شرایط کرونایی بسیاری از افرادی که به دنبال واحد مسکونی با قیمت مناسب یا نقشه خوب بودند، دچار مشکل شده‌اند؛ چراکه از یک سو مشاور املاکی‌ها تعطیل بودند و از سوی دیگر مالک یا کمتر مالک واحد مسکونی به دلیل شرایط کرونایی کمتر اجازه ورود به واحد را می‌دهند.

سال گذشته با وجود آنکه ابتدای شیوع ویروس کرونا بود و ترس مردم از این ویروس ناشناخته بیشتر بود، بسیاری از مستأجران با مشکلات بسیار شدید کمبود فایل‌های اجاره روبه‌رو بودند که همین خود باعث شد دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا تمهیداتی برای بازار اجاره در نظر گرفتند، به طوری که اقدام به تمدید قرار‌داد‌های اجاره تا سه ماه بعد از سفید شدن وضعیت کرونا را دادند و از سوی دیگر سقف اجاره برای بازار مسکن در نظر گرفتند که همین تا حدودی از التهاب‌های بازار اجاره کاست. به طوری که افزایش ۲۵درصدی اجاره‌بها را تصویب کردند، اما در عمل بسیاری از مالکان از این نرخ‌ها تبعیت نکرده و قرارداد‌ها به صورت سلیقه‌ای با مستأجران امضا شد.

امسال هم با اتمام ماه رمضان فصل جابه‌جایی و نقل و انتقالات آغاز می‌شود و مستأجران هم خود دوباره با مشکل کمبود فایل برای اجاره روبه‌رو می‌شوند که البته امسال با سال گذشته تفاوت‌هایی دارد، به طوری که با راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان و ثبت‌نام سرپرستان خانوار در این سامانه شاید عرضه واحد‌های مسکونی در این بخش افزایش یابد، اما بعید به نظر می‌رسد که این طرح به عمر بازار اجاره امسال برسد، بنابراین باز هم بازار اجاره امسال شاهد التهاب‌هایی خواهد‌بود. در سال گذشته دولت علاوه بر تعیین نرخ اجاره اقدام به پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به مستأجران کرد که همین خود تا حدودی از التهاب بازار مسکن کاست، اما برای بازار اجاره امسال فعلاً هیچ خبری از پرداخت تسهیلات به مستأجران و همچنین تعیین سقف اجاره نیست.

خوش‌بیان یکی از مستأجران که در منطقه بیمه تهران ساکن است در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه قیمت‌ها در بازار اجاره امسال به صورت نجومی افزایش یافته‌است، گفت: تعداد فایل‌های اجاره امسال بسیار کم شده و همین امر باعث‌شده مالکانی که واحد‌های خود را برای اجاره گذاشته‌اند خود تعیین‌کننده نرخ‌های اجاره باشند. وی ادامه داد: در منطقه بیمه تهران هم اکنون یک واحد ۸۰ متری ۱۲ سال ساخت ۱۰۰ میلیون پول پیش و ماهانه ۴ میلیون تومان اجاره گذاشته و همچنین یک واحد ۶۰ متری هم منطقه آزادی تهران محله شهیدان هم ۱۰۰ میلیون تومان پول پیش و ماهانه ۲ میلیون تومان پول پیش گذاشته شده‌است. خوش‌بیان توضیح داد: متأسفانه بسیاری از مالکان هنوز هیچ سقفی و یا عرف قیمتی برای واحد‌های مسکونی در نظر نمی‌گیرند و هر مبلغی که می‌خواهند تعیین می‌کنند، این در حالی است که بسیاری از مستأجران و سرپرستان خانوار در سال گذشته با مشکلات اقتصادی بسیار زیادی روبه‌رو بودند.

کاهش قیمت در بازار مسکن واقعی است؟

برخلاف گزارشات میدانی و واقعیت‌های موجود در بازار، وزیر راه و اتحادیه مشاوران املاک کشوری که ظاهراً از کف قیمت اجاره‌ها در بازار بی‌اطلاع هستند، بازار اجاره‌بها را متعادل می‌دانند و معتقدند که قیمت‌ها قرار است کاهش پیدا کند.

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری، به وضعیت بازار اجاره خوش‌بین بوده و با بیان اینکه بازار اجاره امسال به سمت آرامش در حرکت است، گفت: در بازار اجاره امسال قیمت‌ها به سمت آرامش می‌رود، امیدواریم با بهبود وضعیت اقتصادی کشور قیمت‌ها در این بخش به سمت کاهش هدایت شود. با توجه به آنکه امسال در بازار خرید و فروش به سمت کاهش قیمت‌ها در پیش است، بنابراین بازار اجاره هم به تبعیت از آن به سمت نزول قیمتی در حرکت است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد: آمار‌های کف قیمتی در مناطق مختلف نشان می‌دهد که قیمت‌ها در این بازار به سمت نزول قیمتی در حرکت است و امیدواریم این روند کاهش قیمتی همچنان ادامه داشته‌باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار