کد خبر: 1047373
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۱
علیرضا رحیمی / کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری
سرویس جامعه جوان آنلاین: با عنایت به اینکه بودجه شهرداری توسط شورای شهر همان شهر تصویب می‌شود سؤالی که مطرح می‌شود، این است که چه کسی بودجه خود شورای شهر را تأیید می‌کند و نهاد ناظر بر آن کیست؟

برای بررسی صحیح پاسخ این پرسش لازم است که به قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال ۱۳۷۵ مراجعه‌ای داشته‌باشیم.

در ماده ۸۰ این قانون وظایف شورای اسلامی شهر در ۳۴ بند تشریح شده‌است. پاسخ پرسش این یادداشت در بند ۱۲ این ماده است. در این بند یکی از وظایف شورای اسلامی شهر این گونه ذکر شده‌است: «تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه و تفریغ بودجه سالانه شهرداری و مؤسسات و شرکت‌های وابسته به شهرداری با رعایت آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها و همچنین تصویب بودجه شورای شهر». یعنی تصویب بودجه شهرداری و تصویب بودجه خود شورای شهر از جمله وظایف شورای اسلامی شهر است.

نهاد ناظر بر پیشگیری از فساد در رابطه با بودجه شورای شهر کجاست؟ پاسخ در بند ۳۱ ماده ۸۰ صدرالاشاره است که در آن ذکر شده «شورا موظف است در پایان هر سال مالی صورت بودجه و هزینه خود را جهت اطلاع عموم منتشر نماید و نسخه‌ای از آن را جهت بررسی به شورای شهرستان و استان ارسال کند».

در واقع دو نهاد ناظر بر بودجه مصوب شورای شهر توسط خودشان تعریف شده‌است: اول اطلاع عموم مردم و فشار افکار عمومی در صورت خبط و خطا، دوم شورای شهرستان و استان.

می‌توان اینگونه استنتاج نمود که قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ با اصلاحات بعدی آن، به صورتی کاملاً مردم‌نهاد از مرحله ایجاد و انتخاب و رأی دادن به اعضای شورای اسلامی شهر تا نظارت بر عملکرد شورای اسلامی شهر را به عموم مردم سپرده تا بدین ترتیب عملکرد منتخبان خود را رصد نمایند. تعبیر انتشار برای اطلاع عموم در این بند قانونی حاکی از وظیفه شورای شهر در نشر عمومی این اطلاعات و به رسمیت شناختن حق آگاهی عمومی است. رسالت رسانه‌های جمعی ایجاب می‌نماید با نشر صحیح این اطلاعات، اهل فن را آگاه نمایند. بدین ترتیب می‌توان مطمئن بود که عملکرد شورای شهر در اتاقی شیشه‌ای و به صورت شفاف و قابل دید انجام می‌شود و بهترین گزینه برای پیشگیری از هر گونه رانت و فساد در حوزه امور شهری، ایجاد شفافیت است. چیزی که شهروندان و شهر‌ها به خصوص در فضای کنونی به آن نیاز دارند و ظرفیت حقوقی- قانونی آن نیز موجود است.

مردم حق دارند به اشخاصی که در چارچوب قوانین موجود، برنامه منسجم خود را برای اداره شورای اسلامی شهر و ایجاد شفافیت در نحوه عملکرد آن ارائه می‌نمایند، رأی بدهند و آگاه نمودن مردم با حقوق خویش، خدمتی سترگ از جانب رسانه‌های گروهی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار