کد خبر: 1047280
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
شهیدزاده عنوان کرد
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به تشریح نقش عوامل جوی بر تغییرات آلودگی هوا در فروردین ۱۴۰۰ پرداخت.
سرویس جامعه جوان آنلاین: حسین شهیدزاده با اشاره به اینکه طی فروردین ۱۴۰۰ کیفیت هوا در پایتخت، دو روز در شرایط پاک، ۲۵ روز در شرایط قابل قبول و چهار روز به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت، گفت: اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که کیفیت هوا در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته چندان مطلوب نبوده است، چراکه در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ کیفیت هوا ۱۴ روز در شرایط پاک و ۱۷ روز در شرایط قابل قبول گزارش شده است.

وی درباره چرایی افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و به‌تبع آن آلودگی هوا در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته تصریح کرد: ابتدا باید بدانیم که بررسی روند تغییرات میانگین ساعتی غلظت آلاینده PM ۲.۵ و PM ۱۰ در ۱۰ ایستگاه نواحی مختلف شهر تهران نشان‌دهنده افزایش غلظت ذرات معلق در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ است.

شهیدزاده افزود: کاهش بارش‌ها در ماه فروردین سبب کاهش رطوبت نسبی هوا شد. بر اساس اطلاعات موجود امسال در فروردین تنها یک روز رگبار پراکنده در شهر تهران داشتیم. این در حالی است که در فروردین ۹۹، ۱۶ روز از هوای پایتخت بارانی گزارش شده بود.

وی ادامه داد: کمبود رطوبت نسبی (خشک بودن هوا) باعث رویش کمتر گیاهان در اراضی بالادست باد تهران گردید که این خود سبب گسیل گرد و خاک از مناطق مستعد و افزایش قابل توجه غلظت ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون و به‌تبع آن افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون شده است.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه متوسط سرعت وزش باد در روز‌های فروردین ۱۴۰۰ بیش از متوسط سرعت آن در سال گذشته بود اضافه کرد این مسئله نیز موجب تشدید ورود گرد و خاک به شهر تهران گردید.

وی تصریح کرد:، چون تقریباً در تمام روز‌های فروردین ۱۴۰۰ رطوبت نسبی به میزان قابل توجهی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته کمتر شده بود و همزمان متوسط سرعت باد افزایش یافته بود، لذا می‌توان گفت که رخداد همزمان دو پدیده وزش باد‌های شدید و کاهش رطوبت نسبی ناشی از کاهش میزان بارش سبب آلودگی هوا در فروردین ماه امسال بوده است.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار