کد خبر: 1047244
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۵
حرکت چین به سمت توسعه بازار‌های گازی و افزایش تولید
نگاهی به استراتژی‌های جدید چین در حوزه انرژی، نشان می‌دهد این کشور قصد دارد با توسعه برنامه‌های گازی خود از این حامل انرژی به عنوان یکی از پایه‌های اصلی رشد اقتصادی خود بهره ببرد.
وحید حاجی‌پور

سرویس اقتصاد جوان آنلاین: مرکز انرژی و آب و هوا در جدیدترین گزارش خود آورده است، تقاضا برای گاز طبیعی در چین به روند صعودی خود ادامه می‌دهد و سالانه ۷ تا ۹ درصد افزایش می‌یابد و تا سال ۲۰۲۵ به ۵۰۰ میلیارد مترمکعب می‌رسد.


تولید داخلی گاز نیز با توجه به افزایش گاز شیل به رشد چشمگیر خود ادامه داده است. حتی در این حال نیز واردات گاز، خط لوله و هم LNG، باید افزایش یابد تا شکاف پیش‌رونده عرضه و تقاضا پر شود.


اهمیت روزافزون گاز در میان حامل‌های انرژی به معنای آن است که اصلاحات عمده بازار گاز در حال انجام است. از ژوئیه ۲۰۱۹، به شرکت‌های خارجی اجازه کشف و توسعه منابع نفت و گاز بدون نیاز به همکاری با شرکت‌های دولتی داده شد. در همین حال، قیمت‌گذاری بازار گاز به سمت رقابت و بازاریابی بیشتر پیش رفته است. اگرچه صنایع میان‌دستی هنوز تحت کنترل دولت قرار می‌گیرند، اما نقش آن‌ها فراهم‌کردن دسترسی کارآمد شخص ثالث به تأمین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی است.


دوری از رکود اقتصادی


این پویایی تجاری بنیادی جدید به استراتژی‌ها و مدل‌های تجاری جدید نیاز دارد. پیش‌بینی می‌شود که مهم‌ترین کارکرد برنامه پنج ساله چهاردهم، فعال‌کردن این تغییرات باشد.


تأمین انرژی مدت‌هاست که در اولویت چین قرار دارد. نگرانی روزافزون در مورد آلودگی هوا و تعهدات جدید در مورد به صفر رساندن خروج مایعات و نیز چشم‌انداز گاز در چین خوب به نظر می‌رسد.


اقتصاد چین از آوریل ۲۰۲۰ مجدداً بهبود یافته است و پکن یکی از معدود کشور‌هایی است که انتظار می‌رود از رکود اقتصادی دور بماند. با پایین بودن قیمت گاز وارداتی، پیشرفت در ترقی بازار گاز و موفقیت در افزایش تولید گاز شیل، پنجره عصر طلایی گاز دوباره در چین گشوده شده است.


بازار گاز چین برخلاف روند جهانی در حرکت و تقاضای گاز طبیعی همچنان در حال افزایش است البته با سرعت کمتری. پیش‌بینی می‌شود این تقاضا در سال ۲۰۲۰ با رشد ۴ درصدی روبه‌رو شد و به ۳۲۰ میلیارد متر مکعب رسید که عمدتاً از سوی گاز شهری تقویت می‌شود. تولید گاز به رشد چشمگیر خود ادامه داده و احتمالاً به دلیل افزایش تولید گاز شیل حدود ۱۹۰ میلیارد مترمکعب خواهد رسید.


تولید داخلی بیشتر به معنی فضای کمتر در مخازن گاز چین برای وارداتی است که سرعت آن کاهش یافته و با عواقب منفی برای تأمین‌کنندگان خط لوله آسیای مرکزی در پایان هزینه‌های تأمین همراه است. با کمک قیمت کم گاز طبیعی مایع (LNG)، واردات LNG همچنان پابرجاست. وابستگی چین به گاز وارداتی برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ کاهش یافت و تا سال ۲۰۲۰ به این انقباض خود ادامه داد.


اصلاحات داخلی


اصلاحات عمده گاز طی ۱۲ ماه گذشته در کل زنجیره کامل قیمت گاز به‌صورت انبوه و سریع انجام شده است. یک نقطه عطف مهم تأسیس شرکت شبکه نفت و گاز چین (PipeChina) در دسامبر ۲۰۱۹ بود. شرکت جدید خط لوله ملی مسئولیت توسعه و مدیریت حمل و نقل گاز، نفت خام، محصولات پالایشی و نیز گازرسانی مجدد و ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز را بر عهده گرفت. پتروچاینا بخش بزرگی از صنایع میان دستی را که در اختیار سه شرکت ملی نفت (NOC) چین است را ادغام خواهد کرد. این امر صنایع زیرساختی را به عنوان یک تجارت مستقل به کار خواهد گرفت و دسترسی کارآمد شخص ثالث، تأمین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی به بازار را تسهیل می‌کند.


در صنایع پایین‌دستی، محدودیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر کاهش یافته و قیمت‌گذاری بازار گاز همچنان به سمت بازاریابی بیشتر حرکت می‌کند. چندی پیش دولت این امکان را ایجاد کرده بود که از معیار قیمت‌گذاری گاز شهری به سمت قیمت‌گذاری بازاری حرکت کند.


تصویری که از این اصلاحات به وجود می‌آید، یک ساختار صنعتی است که در آن تقریباً تمام زیرساخت‌های میان دستی تحت کنترل دولت باقی مانده است، در حالی که بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی به طور فزاینده‌ای در معرض رقابت قرار دارند؛ یک پویایی تجاری کاملاً جدید در گاز چین.


سیاست‌های متمرکز بر هوای پاک فرصت‌های رشد صنعت گاز را در این دهه فراهم می‌کند. به همین ترتیب، گاز طبیعی که پاک‌تر از زغالسنگ است به چین در کنترل انتشار کربن کمک خواهد کرد. تنش‌های رو به رشد تجاری و سیاسی و همچنین بیماری همه گیر کووید- ۱۹ امنیت ملی انرژی را تا سطح جدیدی از نگرانی ارتقا داده که حفظ امنیت انرژی و بهبود خودکفایی انرژی از اولویت‌های اصلی است. با افزایش نگرانی‌ها درباره امنیت ملی و سیاست‌های حمایتی بالادستی، چشم انداز تولید گاز چین امری خوش‌بینانه به نظر می‌رسد.


پیش‌بینی می‌شود تولید داخلی گاز طبیعی ناشی از گاز شیل تا سال ۲۰۲۵ به ۲۶۰ میلیارد متر مکعب برسد. با وجود افزایش زیاد تولید داخلی گاز، واردات گاز برای پرکردن شکاف روزافزون عرضه / تقاضا در دوره چهاردهم، افزایش خواهد یافت.


علاوه بر افزایش سطح تحویل گاز خط لوله از روسیه - که در پایان سال ۲۰۱۹ آغاز شد - واردات LNG به گسترش خود ادامه می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود چین در سال ۲۰۲۳ به بزرگ‌ترین وارد کننده گاز LNG تبدیل شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار