کد خبر: 1047204
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۴
لایحه توانمند‌سازی زنان سرپرست خانوار به دلیل اصرار بر یک اشتباه معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، چهار سال است که در مجلس سرگردان شده! در این لایحه درخواست تصویب سالانه برنامه زنان سرپرست خانوار در دولت شده‌بود! معاونت امور زنان هم تهیه این لایحه را کاملاً کارشناسی می‌داند و مجلس یازدهم را متهم به بی‌توجهی به این لایحه کرده‌است. داعیه معاونت زنان ریاست جمهوری در حالی است که افرادی مانند طیبه سیاوشی، نماینده اصلاح‌طلب سابق مجلس هم وجود اشتباه در این لایحه را تأیید کرده‌است.
حسین علائی
سرویس جامعه جوان آنلاین: با گذشت چهار سال از تعلل نسبت به لایحه توانمند‌سازی زنان سرپرست خانوار و بی‌اعتنایی معاونت زنان نسبت به این لایحه، روز گذشته معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، مجلس یازدهم را در این خصوص مقصر دانست!

زنان سرپرست خانوار اسیر خودخواهی دولت

دولت براساس ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه، مکلف شده برنامه جامعی را در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار طراحی کند و به تصویب مجلس برساند. دولت هم در لایحه توانمند‌سازی زنان سرپرست خانوار، پیشنهاد حذف عنوان «به تصویب مجلس برسد» را ارائه کرده‌بود. یعنی این برنامه به جای یکبار تصویب در مجلس، هر سال فقط توسط خود دولت تصویب و اجرایی شود. در واقع دولت موظف بود از همان چهار سال قبل هر سال ۱۳ میلیارد تومان به زنان سرپرست خانوار، براساس قانون مصوب مجلس اختصاص دهد. دولت، اما بر خلاف قانون ششم توسعه درخواست کرده‌بود که تصویب مجلس حذف و هر سال برنامه توسط خود دولت تصویب و اجرایی شده و بودجه بگیرد. در دوره مجلس دهم، فراکسیون زنان هم تلاش کرد با پیشنهاد حذف عنوان «به تصویب مجلس برسد» کمی روند را سرعت بخشند. در آن زمان این پیشنهاد تصویب شد، اما در ادامه به تصویب در صحن علنی نرسید.

اواخر شهریور ماه سال گذشته هم سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خبر داد که خانم ابتکار گزارشی را از اقدامات معاونت زنان و خانواده در حوزه اشتغالزایی و حمایت از زنان سرپرست خانوار ارائه کرد. بعد از بیان نظرات مخالف و موافق، این لایحه رد شد، زیرا این طرح بعد از تصویب در مجلس، دیگر با تغییر دولت‌ها یا برنامه‌های پنج ساله دچار مشکل نخواهد شد.

به طور خلاصه اتفاقی که افتاد این بود، در لایحه زنان سرپرست خانوار دولت اصرار داشته برنامه توانمند‌سازی هر سال با تصمیم دولت اجرایی شود و بودجه بگیرد. مجلس قبلی و فعلی هم با این قضیه مخالفت کردند. در تمام این چهار سال هم معاونت زنان هیچ تلاشی برای اصلاح این لایحه نکرد و حتی به گفته سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه، خانم ابتکار هم نتوانست نمایندگان را در این خصوص توجیه کند.

تعلل ابتکار در کمیسیون، معترض در توییتر

روز گذشته معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری هم مسئولیت برنامه توانمند‌سازی زنان سرپرست خانوار را از معاونت زنان برداشت و آن را متوجه کمیسیون تخصصی هیئت دولت کرد. خانم ابتکار هم شهریور گذشته به جای رفع ایرادات این لایحه، تصویب نشدن آن را سیاسی‌کاری دانست و در این خصوص طی توییتی نوشت: «هفته قبل به دعوت کمیسیون بودجه برای لایحه زنان سرپرست خانوار در مجلس حضور پیدا کردم و گزارشی از اقدامات دولت و معاونت ارائه و سؤالات نمایندگان را پاسخ دادم. برخی سؤالات کارشناسی و برخی توأم با موضع سیاسی بود. در نهایت کمیسیون به لایحه‌ای که اصلاحیه ضروری قانون بود، رأی نداد.»

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه با روی کارآمدن مجلس یازدهم مصوبه کمیسیون مجلس دهم ملغی اعلام شد و لایحه اصلاحی مجدداً به کمیسیون تخصصی برگشت داده و در کمیسیون رد شد، گفت: «البته پس از رد لایحه پیشنهادی، هیچ مکاتبه رسمی مبنی بر رد این لایحه از سوی مجلس با دولت انجام نشده و موضوع مسکوت باقی مانده‌است.» این در حالی است که خود خانم ابتکار در جلسه کمیسیون برنامه و در جریان همه امور بود.

سوسن باستانی افزود: «اینکه گفته می‌شود معاونت خواستار حذف عبارت مجلس شورای اسلامی بوده، درست نیست. این موضوع کاملاً بر اساس نظرات کارشناسی کمیسیون تخصصی هیئت دولت و بر مبنای شناختی که به ماهیت طرح و گروه هدف زنان سرپرست خانوار داشتند، انجام شد.»

جالب اینکه طیبه سیاوشی، نماینده اصلاح‌طلب سابق مجلس هم چندی قبل وجود اشتباه در این لایحه را تأیید کرد و در این خصوص به جهان صنعت گفت: «در اصل نباید برای اجرایی شدن این برنامه، هر سال نیازی به تصویب دولت و سپس مجلس باشد. در دوره مجلس دهم تلاش کردیم با آوردن آن به کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس دهم با پیشنهاد حذف عنوان «به تصویب مجلس برسد» کمی روند را سرعت بخشیم، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد.»

سیاوشی برخلاف نظر معاونت زنان حتی گفته که «من بر این عقیده نیستم که در این مجلس زنان در اولویت نیستند و اتفاقاً خبر‌هایی هم در این‌باره به گوشم رسیده»، اما معاونت زنان همچنان به پیشرفت امور زنان سرپرست خانوار بی‌اعتناست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار