کد خبر: 1047123
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه وقوع تخلف در فرآیند واکسیناسیون به هیچ وجه قابل پذیرش نیست گفت: راهکار جلوگیری از وقوع تخلفات، استفاده از ظرفیت نظارتی سامانه تیتک است، اما متأسفانه از این سامانه به صورت صحیح استفاده نمی‌شود.
سرویس جامعه جوان آنلاین: معصومه پاشایی بهرام، نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سلامت فارس با بیان اینکه تا‌کنون بیش از ۳ میلیون دوز واکسن وارد کشور شده است، گفت: بر اساس آمار سامانه تیتک، نزدیک به ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شده است.

وی با اشاره به تخلفات رخ داده در فرآیند واکسیناسیون اظهار داشت: متأسفانه تعدادی از واکسن‌ها از زنجیره رسمی توزیع خارج شده و با مبالغ هنگفت در بازار سیاه به فروش رسیده است؛ به طوری که هر واکسن آسترازنکا در بازار سیاه تا ۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد، درحالیکه که قیمت این واکسن نهایتاً ۳۰۰ هزار تومان است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از تزریق خارج از نوبت واکسن در برخی از شهر‍‌های کشور گفت: متأسفانه در برخی از مناطق کشور با جانمایی افراد فاقد اولویت در لیست‌های تزریق در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها روبرو هستیم که می‌بایست به صورت جدی با این تخلف مقابله شود.

پاشایی با اشاره به علت اصلی وقوع تخلفات در فرآیند واکسیناسیون، افزود: متأسفانه تاکنون از ظرفیت‌های سامانه‌ای برای رصد سیستمی واکسیناسیون استفاده نشده است؛ به عنوان مثال با وجود اینکه قرار بود سامانه تیتک در این فرآیند نقش داشته باشد، اما این سامانه به صورت صحیح مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

وی با تأکید بر اهمیت استفاده کامل از سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت اقلام سلامت‌محور (تیتک)، گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از شناسه‌های واکسن در سامانه تیتک ثبت نشده است و این موضوع احتمال تزریق واکسن‌های تقلبی را افزایش می‌دهد؛ چرا که تنها راه اصالت سنجی واکسن‌ها ثبت شناسه آن‌ها در سامانه نظارتی تیتک است.

*احتمال ورود واکسن‌های تقلبی در مراکز بهداشت

این نماینده مجلس با بیان اینکه ثبت آفلاین و با تأخیر شناسه اصالت واکسن امکان نظارت سیستمی را از بین می‌برد، اظهار داشت: این مسئله می‌تواند احتمال وقوع تخلف را افزایش داده و منجر به ورود واکسن تقلبی کرونا به روند واکسیناسیون شود.

پاشایی با انتقاد از نحوه هویت سنجی افراد در هنگام تزیق واکسن کرونا گفت: متأسفانه در فرآیند هویت سنجی و استحقاق سنجی افراد برای واکسیناسیون کرونا از روش‌های سنتی و غیر سیستمی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به راه‌حل موجود برای جلوگیری از وقوع تخلفات اظهار داشت: راهکار جلوگیری از وقوع تخلفات پیش از این وجود داشته است که همان استفاده از ظرفیت نظارتی سامانه تیتک است، اما متأسفانه از این سامانه به صورت صحیح استفاده نمی‌شود.

نماینده مردم جلفا و مرند افزود: برای استفاده صحیح از سامانه تیتک می‌بایست که آموزش‌های لازم توسط معاونت بهداشت به پرسنل بهداشتی داده شود تا آن‌ها بتوانند از سامانه‌های سیب و تیتک به درستی استفاده کنند. همچنین می‌بایست تمامی شناسه‌های اصالت واکسن‌ها در سامانه تیتک ثبت شوند تا جلوی خروج واکسن از زنجیره رسمی گرفته شود.

پاشایی ادامه داد: علاوه بر این می‌بایست تمامی شناسه‌ها قبل از تزریق از سامانه تیتک استعلام شوند تا واکسن‌های تقلبی شناسایی شده و امکان وقوع تخلف کاهش یابد.

وی با اشاره به تخلف برخی از سازمان‌ها در معرفی افراد برای تزریق واکسن کرونا گفت: لیست‌های تزریق بصورت سیستمی و نه کاغذی و با مسئولیت فرد مشخصی به سامانه سیب معاونت بهداشت ارسال شود تا دیگر مسئله‌ای شبیه سوء استفاده از سهمیه پاکبان‌ها پیش نیاید.

این نماینده مجلس ادامه داد: بهتر است که کد ملی افراد قبل از تزریق از ثبت احوال بصورت سیستمی استعلام شده و با لیست ارائه‌شده تطبیق داده شود تا افراد خارج از نوبت واکسن نزنند. همچنین می‌بایست پیامکی حاوی کد تایید به تلفن همراه فرد ارسال شود تا فرد این کد را در اختیار مرکز بهداشت قرار دهد و مرکز بهداشت صرفاً با داشتن این کد بتواند اطلاعات تزریق را در سامانه ثبت کند. (همانند فرایندی که برای هویت سنجی افراد در اینترنت بانک‌ها انجام می‌شود).

*برخورد قضائی با مسئولان وزارت بهداشت در صورت تکرار تخلفات

وی با اشاره به ضرورت استفاده از بانک‌های اطلاعاتی موجود در کشور، افزود: می‌بایست برای واکسیناسیون، اطلاعات بیماران خاص بجای خوداظهاری، از بیمه‌های درمانی بصورت سیستمی گرفته شود، چون بیمه‌ها این اطلاعات را بصورت صحیح و دقیق در اختیار دارند.

پاشایی در پایان با بیان اینکه یکی از پیشرفته‌ترین و به‌روزترین سامانه‌های رصد سیستمی توزیع و تزریق واکسن (سامانه تیتک) را در اختیار داریم، گفت: این سامانه در اختیار معاونت بهداشت قرار گرفته است و با وجود چنین سامانه‌هایی وقوع تخلف به هیچ وجه قابل پذیرش نیست؛ در صورت تکرار تخلفات، برخورد قضائی لازم با مسئولین معاونت بهداشت و وزارت بهداشت انجام خواهد گرفت. اگر سامانه‌ای در اختیار نداشتیم وقوع تخلفات تاحدی قابل پذیرش بود، اما حالا که سامانه‌ای مانند تیتک داریم و می‌توانیم همه چیز را رصد و حتی متخلفان را شناسایی کنیم، هیچ عذری از مسئولان وزارت بهداشت پذیرفته نیست.

*جدول آمار واکسن‌های وارد شده و تزریق شده در کشور
 
قیمت‌های نجومی واکسن «کرونا» در بازار سیاه
منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
0
ایجاد بعضی محذ ودیتها باعث شده در بعضی از مراکز تعدادی واکسن بدون استفاده بماند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار