کد خبر: 1046854
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۴
رسیدن به قله موج چهارم کرونا و کاهش روند شیوع در اکثر استان‌های کشور خبر امیدوار‌کننده این روزهاست. حالا با کاهش تعداد شهر‌های قرمز کرونایی مجوز فعالیت دو هفته‌ای مشاغل گروه یک و دو برای شهر‌های قرمز و نارنجی صادر شده‌است. با سرعت گرفتن تأمین واکسن، روند واکسیناسیون کرونا هم بسامان‌تر شده و روز گذشته سامانه salamat. gov. ir برای ثبت‌نام جاماندگان دریافت واکسن کرونای سالمندان ۸۰ سال به بالا به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد تا این پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها با مراجعه به سامانه و ثبت‌نام در نوبت دریافت واکسن قرار بگیرند. متولدین سال‌های ۱۳۲۰ به قبل می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه این ستاد یک خبر خوب داشت؛ رسیدن به پیک یا قله بیماری و عبور از موج چهارم. به گفته رئیسی روند کلی شیوع بیماری در کشور نزولی است، اما با توجه به اینکه اوج بیماری بسیار بلند بود؛ با وجود روند نزولی هنوز میزان بیماران بستری بیمارستان‌ها زیاد است. معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: «روند در ۲۶ استان کاملاً نزولی است و در پنج استان گرچه نزدیک به قله‌هستیم، اما هنوز روند نزولی سرعت نگرفته‌است.»

تردد در شهر‌های زرد هم ۵۰۰ هزار تومان جریمه دارد

وی استان‌های خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، هرمزگان و تهران را نیازمند مراقبت بیشتر دانست و درباره ممنوعیت تردد بین استانی اینگونه توضیح داد: «در ارتباط با تردد بین استانی در روز‌های منتهی به عید فطر از سه‌شنبه (۲۱ اردیبهشت) ساعت ۲ بعد از ظهر تا شنبه (۲۵ اردیبهشت) ۱۲ ظهر منع تردد در همه شهر‌ها با رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی داریم.» به گفته رئیسی ادامه جریمه تردد در شهر‌های قرمز یک میلیون تومان، در شهر‌های نارنجی ۵۰۰ هزار تومان تعیین‌شده و تردد در شهر‌های زرد هم که قبلاً جریمه نداشت، حالا ۵۰۰ هزار تومان آب می‌خورد.

مجوز ۲ هفته‌ای فعالیت مشاغل یک و دو در شهر‌های قرمز و نارنجی

با عبور از قله موج چهارم کرونا محدودیت فعالیت مشاغل هم دستخوش تغییراتی شده‌است. رئیسی درباره این تغییرات گفت: «درباره فعالیت مشاغل در شهر‌های قرمز فقط مشاغل گروه یک و در شهر‌های نارنجی مشاغل گروه یک و دو فعال بودن که تصمیم گرفته شد مشاغل گروه یک و دو در شهر‌های نارنجی و قرمز به مدت دو هفته فعال باشند.»

ثبت‌نام سالمندان ۸۰ سال به بالا جامانده از واکسیناسیون

روز گذشته سامانه salamat. gov. ir باز شد تا افراد بالای ۸۰ سال که از واکسن کرونا جا مانده‌اند، وارد سامانه شده و شماره تلفن خود یا همراهشان و کد ملی خود را ثبت کنند. زمان و محل تزریق واکسن از طریق پیامک به تلفن همراه اعلامی ارسال خواهد شد. در حال حاضر در سامانه مذکور برای متولدین سال‌های ۱۳۲۰ به قبل امکان ثبت‌نام فراهم شده‌است. طبق اعلام وزارت بهداشت، در روز‌های آتی سایر گروه‌های سنی سالمندان جهت واکسیناسیون فراخوان خواهند شد، اما نوبت واکسیناسیون جاماندگان حتی در صورت اعلام گروه بعدی واکسیناسیون نمی‌سوزد تعداد کافی واکسن برای آن‌ها وجود دارد.

تعیین‌تکلیف برگزاری آزمون‌های سراسری

رئیسی در مورد برگزاری آزمون‌ها هم گفت: «کنکور سراسری در تاریخ ۹و ۱۰و ۱۱و ۱۲ تیر ماه برگزار خواهد شد. سایر آزمون‌ها مانند کارشناسی ارشد ناپیوسته در ۶و ۷و ۸ مرداد ماه برگزار می‌شود، آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته ۲۲ مرداد، آزمون کانون وکلا ۲۵ تیرماه، آزمون نظام مهندسی ۱۳و ۱۴ و ۱۵ مرداد ماه برگزار می‌شود.» به گفته آقای سخنگو آزمون‌های تحت نظر وزارت آموزش پرورش نیز آزمون پایه نهم حضوری و از تاریخ ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد ماه و آزمون پایه دوازدهم نیز به شکل حضوری از تاریخ ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد ماه خواهد بود. آزمون سنجش ملی پایه ششم در ۲۵ اردیبهشت به شکل حضوری برگزار می‌شود و آزمون سمپاد در تاریخ ۲۰ و ۲۱ خرداد برگزار می‌شود و آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش‌آموزان در تاریخ ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت و مرحله دوم آن ۲۳ تا ۲۵ خرداد به صورت حضوری خواهد‌بود. آزمون‌های استخدامی و آزمون‌ها با تعداد کم نیز در موعد خودش برگزار می‌شود.

واردات ۹ میلیون دوز واکسن به زودی

روند تأمین واکسن کرونا رفته‌رفته سرعت می‌گیرد. حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به برنامه واکسیناسیون در کشور گفت: «در روز‌های آینده یک میلیون دوز دیگر و اوایل خرداد ۸ میلیون دوز دیگر در اختیار ما قرار می‌گیرد.» طبق گزارش‌ها، متعاقب ملاقات محمد‌جواد ظریف با همتای چینی و توافقات اولیه صورت گرفته در آن ملاقات و تلاش‌های وزارت امور خارجه، علاوه بر یک میلیون دوز واکسنی که هفته گذشته از چین وارد شد، به زودی حجم قابل‌توجهی از واکسن کرونا وارد کشور می‌شود. کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان از ورود ۹ میلیون دوز واکسن کرونا طی یک ماه آتی به کشور خبر داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار