کد خبر: 1046848
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱
جوابیه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام به یک یادداشت و پاسخ «جوان»
در پی درج یادداشتی مشفقانه با عنوان «آقا سید حسن نگرانیم» در تاریخ ۲۳ فروردین ماه روزنامه جوان که در آن با استناد به شواهد آشکار، ضمن اشاره به این نکته که سکولار‌ترین بخش اصلاحات از کاندیداتوری نوه محترم امام استقبال یا مطالبه حضور کرده بودند مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام در تاریخ ۲۹ فروردین در نامه‌ای با امضای علی کمساری، سرپرست مؤسسه، جوابیه‌ای نوشته و نسبت به برخی از محتوای یادداشت از جمله دو عبارت نقل قول از امام (ره) اشکال وارد کرد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: در پی درج یادداشتی مشفقانه با عنوان «آقا سید حسن نگرانیم» در تاریخ ۲۳ فروردین ماه روزنامه جوان که در آن با استناد به شواهد آشکار، ضمن اشاره به این نکته که سکولار‌ترین بخش اصلاحات از کاندیداتوری نوه محترم امام استقبال یا مطالبه حضور کرده بودند و خطاب به ایشان نوشته بودیم: «قبل از اینکه نگران تحریف امام باشیم، نگران آن هستیم که شما را از ریل امام خارج کنند و برای رسیدن به سکولاریسم/ مشروطه/ جمهوری حیات پیوسته شما با امام را گسسته کنند و در میدان عمل و رفتار نیز با الهام از «تئوری جین شارپ»، «انقلاب رنگی»، «راه چهارم» (محتوای جلسه حزب مشارکت در ماه‌های منتهی به انتخابات ۱۳۸۸) شما را به همان مسیری هدایت کنند که موسوی را هدایت کردند که پس از سال‌ها مجاهدت در راه امام و آرمان‌های انقلاب وی را به تقابل با نظام کشاندند و آن شد که همه می‌دانیم.»، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام در تاریخ ۲۹ فروردین در نامه‌ای با امضای علی کمساری، سرپرست مؤسسه، جوابیه‌ای نوشته و نسبت به برخی از محتوای یادداشت از جمله دو عبارت نقل قول از امام (ره) اشکال وارد کرد.

از آنجا که در نامه یاد شده درخواستی مبنی بر انتشار جوابیه نبود، جوان این نامه را یک نامه اداری تلقی و خود را ملزم به انتشار آن ندانست. لیکن در نامه‌ای اداری و رسمی پاسخ خود را به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ارسال کرد.

اما از آنجا که این جوابیه رسمی و نه رسانه‌ای گویا مسئولان محترم مؤسسه را قانع نکرده بود، چندی بعد روابط عمومی مؤسسه، در نامه‌ای بدون شماره و تاریخ و امضا، ضمن یادآوری اشکال پیش گفته در نامه سرپرست مؤسسه، از جوان خواسته بود که «درنقل عبارات ایشان (امام رضوان الله تعالی) و انتساب مطالب به ایشان کمال دقت به عمل آید.» و در تاریخ ۱۳ اردیبهشت همان محتوا را این بار با شماره و تاریخ و البته بدون امضا ارسال کرد و شفاهاً خواستند محتوا در روزنامه منتشر شود. از این رو جوابیه مؤسسه به آن یادداشت و پاسخ جوان به آن‌ها منتشر می‌شود و قضاوت را به خوانندگان محترم می‌سپاریم.

مسئول محترم روزنامه جوان

سلام علیکم

بازگشت به نامه شماره ۰۱۲۴ /۲۲۱۶/ ش مورخ ۳۰ /۱ /۱۴۰۰ در شماره ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ آن روزنامه در بخشی از مقاله آقای گنجی عبارتی بدین شرح نوشته شده است: «امامی که با صراحت گفت: اگر کسی با انگاره ملی‌گرایی کشته شود، شهید نیست» از آنجا که حضرت امام خمینی (س) هیچ‌گاه چنین جمله‌ای نفرموده‌اند و با توجه به بار فقهی و فرهنگی عبارت مذکور که آشکارا تحریف سخن امام (س) و انتساب مطلبی نادرست به ایشان می‌باشد به‌منظور پیشگیری از اشاعه این تحریف مقتضی است با انتشار این نامه در نخستین شماره آتی آن روزنامه نسبت به تصحیح موضوع و اطلاع‌رسانی به خوانندگان محترم اقدام فرمایید. ضمناً در بخش دیگری از مقاله فوق نوشته شده: «اجازه دهید تا جمهوری اسلامی هست به قول امام (س) فقط جمهوری اسلامی اسمی نباشد» لازم به تذکر است که حضرت امام هیچ‌گاه نه تنها عبارت «جمهوری اسلامی اسمی» را به‌کار نبرده و آن را نفی نکرده است بلکه در ادبیات سیاسی ایشان بر لزوم توجه به نام «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد» تأکید فراوان شده است. البته حضرت امام (س) در یکی از سخنرانی‌هایشان با توجه دادن به اهمیت اسلامی بودن محتوای جمهوری اسلامی فرموده‌اند ما جمهوری اسلامی لفظی نمی‌خواهیم شایسته بود که نویسنده محترم دقت کافی مبذول داشته و امانت در نقل را رعایت می‌کردند و عین عبارت امام را می‌آوردند، خصوصاً با توجه به نکته ظریفی که اشاره شد.

ضمن تقدیر از اهتمام نویسندگان به استناد به فرمایشات حضرت امام (س) انتظار خصوصاً از رسانه‌های رسمی آن است که در نقل عبارات ایشان و انتساب مطالب به ایشان کمال دقت به‌عمل آید.

روابط عمومی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

مسئول محترم مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره)

با سلام و تحیات

بازگشت به نامه شماره ۶۸۹ /۳ مورخ ۲۹ /۱ /۱۴۰۰ ضمن تقدیر از دغدغه آن مؤسسه در پاسداری از محتوای به جای مانده از امام، موارد ذیل به استحضار می‌رسد. ابتدا قصد این بود که پاسخ را در رسانه بدهیم که پس از مشورت با عشاق و مریدان امام، در حال حاضر از رسانه‌ای شدن آن خودداری کردیم.

۱- مدیر مسئول روزنامه جوان ده‌ها سرمقاله و یادداشت با موضوع امام نوشته‌اند، به صورتی که هم از سوی حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی توسط عباس سلیمی‌نمین پیام تشکر ارسال شده و هم حاج‌آقای اشراقی تلفنی و هم توسط محمدرضا کائینی این تشکر را ابلاغ کردند. سؤال اساسی این است که آن خروار مطالب در چندسال همه‌اش منطبق با فرمایش امام خمینی بود و فقط این مورد که استثنائاً خطاب به نوه امام است مشکل دارد؟ لذا اصل تمرکز و ارسال این نامه را سیاسی می‌دانیم که ممکن است مؤسسه را به حاشیه کشانده و تقلیل دهد.

۲- حدود ۱۲ سال پیش از نگارستان امام در جماران بازدید نمودیم. در زیرزمین تابلویی نقره‌گون و بزرگ را دیدیم که روی آن از قول امام نوشته شده بود: «انقلاب ما انفجار نور بود.» از قضا صحیفه امام هم در دسترس بود و، چون خود مؤسسه امام آن عبارت را از امام نمی‌داند، کتاب را آوردم و پاورقی مربوط را به برادری که آنجا نشسته بود نشان دادم و تعجب کرد که مؤسسه امام خود نقل غیرواقعی از امام را با صرف هزینه برجسته می‌کند. حال ممکن است در این دو مطلب نیز همان موقعیت فراهم شود. البته مستحضرید در نگارش، نقل قول مستقیم به وسیله: «» محصور می‌شود و با استنباط متفاوت است. همانگونه که رهبر معظم انقلاب بار‌ها در ۱۴ خرداد فرموده‌اند: امام بزرگوار ما معتقد بود... یا امام اصرار داشت بر...، ولی شاید عین چنین جمله‌ای از امام یافت نشود. اگر اصرار شما بر عدم تطبیق است می‌توانیم موضوع را رسانه‌ای کنیم و قضاوت را به افکار عمومی بسپاریم یا هیئت داوری را مشخص کنیم و هرکس اشتباه کرده است عذرخواهی کند. البته می‌دانیم هزینه اشتباه روزنامه از هزینه اشتباه شما کمتر است، چون قابل توجیه نیست که مسئول مؤسسه امام یا تدوین‌کنندگان محتوای امام این دو عبارت را نشنیده یا ندیده باشند.

۳- درباره عبارت: امامی که با صراحت گفت «اگر کسی با انگاره ملی‌گرایی برای آزادی خرمشهر کشته شود شهید نیست» عین عبارت در صحیفه امام جلد ۲۱- ۲۹ /۴ /۱۳۷۶ آمده است که «مقام شهادت، خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است. نباید شهادت را تا این اندازه به سقوط بکشانیم که بگوییم در عوض شهادت فرزندان اسلام تنها خرمشهر یا شهر‌های دیگر آزاد شد، تمامی این‌ها خیالات باطل ملی‌گراهاست. ما هدفمان بالاتر از آن است.»‌در عبارت بالا «به سقوط کشاندن شهادت» به ملی‌گرا‌ها ارجاع می‌شود. امام ملی‌گرا‌ها را سرزنش می‌کند که فکر می‌کنند ما دنبال کشورگشایی یا اهداف دیگر هستیم و به ملی‌گرا‌ها گوشزد می‌کند که اگر کسی با نیت آزادی خرمشهر (نه برای خدا و اسلام، چون شهادت در حوزه دینی معنا می‌یابد) کشته شده باشد شهید نیست. مفهوم عبارت امام با سه کلمه «سقوط شهادت»، «آزادی خرمشهر» و «ملی‌گراها» روشن است و بعید است آن مؤسسه محترم این عبارت را ندیده باشد یا ممکن است تفسیر دیگری داشته باشد که به گفته حجت‌الاسلام سید حسن خمینی تفسیر امام انحصاری نیست.

۴- درباره عبارت «جمهوری اسلامی اسمی» در صحیفه امام جلد ۸ ص ۲۸۱-۲۸۵ آمده است که «ما جمهوری اسلامی لفظی نخواستیم. اینکه ما دائماَ راجع به این معنا سفارش می‌کنیم که باید حالا که رژیم اسلامی شده است، محتوا محتوای اسلامی باشد، برای این است که یک مملکتی من مسلم هستم، افرادش ادعا می‌کنند ما مسلم هستیم لکن در بسیاری جا‌ها دیده می‌شود که پایبند احکام اسلام نیستند. بسیاری از اشخاص ادعای اسلام می‌کنند، همان ادعاست. دیگر در عمل وقتی که مشاهده بکنید ببینید که خبر از اسلام نیست ما می‌گوییم حکومت همان‌طور که اسلامی است، محتوایش هم اسلامی باشد. یعنی که شما بروید در وزارتخانه که شما بروید، در هر اداره که شما بروید، در هر کوچه و برزن که شما بروید، در هر بازار که شما بروید، در هر مدرسه و دانشگاه که شما بروید آنجا اسلام را ببینید. احکام اسلام را ببینید. این برای این است که ما حکومت اسلامی می‌خواستیم. ما جمهوری اسلامی لفظی نخواستیم، ما خواستیم که الله در مملکت‌مان _و ان‌شاءالله درسایر ممالک_ هم اجرا بشود.»‌در این عبارت امام دوباره «جمهوری اسلامی لفظی» را نفی می‌کند. حال شما لابد می‌خواهید بفرمایید «اسمی» با «لفظی» متفاوت است که بعید است چنان فکر کنید. امام در این فراز به محتوای اسلامی اشاره دارد که طبیعی است نقطه مقابل آن جمهوری اسلامی اسمی یا لفظی باشد. باورم این بود که آن کسی که امام را پوپولیسم دانست مورد بازخواست قرار می‌گیرد نه آنکه درصدد اثبات غیرپوپولیستی امام می‌باشد. توقع این است که از فردی که صریح و صادقانه می‌گوید دنبال حکومت «فرادینی» هستم و سید حسن خمینی را دعوت می‌کنند آشفته شوید که... دریغ

باتشکر
دکتر عبدالله گنجی
مدیرمسئول
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار