کد خبر: 1046815
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
یک نظریه‌پرداز اقتصادی گفت: در نیمه قرن جاری میلادی یک سوم جمعیت ایران بیش از ۶ سال خواهند داشت و هزینه نگهداری از این جمعیت سالمند، اقتصاد ایران را له خواهد کرد! نبود علاقه به بچه‌دار شدن از نشانه‌های افول تمدن‌هاست.
سرویس جامعه جوان آنلاین: دیوید پل گلدمن (متولد ۲۷ سپتامبر ۱۹۵۱) نظریه پرداز سیاسی‌اقتصادیِ صهیونیست، منتقد موسیقی و نویسنده‌ای است که بیشتر به خاطر مجموعه مقاله‌های آنلاین خود در "Asia Times" با نام مستعار "Spengler" شناخته می‌شود.

این نام مستعار کنایه از مورخ آلمانی "اسوالد اسپنگلر" است که مشهورترین اثر او، زوال غرب (۱۹۱۸) است؛ اسپنگر در این کتاب ادعا می‌کند که تمدن غرب در حال مرگ است؛ "گلدمن" نیز می‌گوید که از منظر یهود ــ مسیحی می‌نویسد و اغلب، در تحلیل‌های خود بر عوامل جمعیت شناختی و اقتصادی تمرکز می‌کند.

گلدمن به عنوان یک اقتصاددان، صد‌ها مقاله و تحقیق در زمینه‌های مختلف اقتصادی، در مجلات حرفه‌ای همچنین مجلات و روزنامه‌هایی مانند وال استریت ژورنال، بلومبرگ و ... منتشر کرده است؛ وی مغرضانه بزرگترین تهدید آینده اقتصاد ایران را سالمندی جمعیت می‌داند و اظهار می‌کند: نیمه قرن جاری میلادی، یک سوم جمعیت ایران بیش از ۶۰ سال خواهند داشت که این بسیار بیشتر از ۱۰ درصد کنونی است، هزینه نگهداری از این جمعیت سالمند اقتصاد ایران را له خواهد کرد.

گلدمن در سال ۲۰۱۴ برای انتشار یکی از کتاب‌های خود با نام "تمدن‌ها چگونه می‌میرند" به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد؛ وی در گفتگو با روزنامه صهیونیستی می‌گوید تغییرات مثبت جمعیتی به جوامعی مربوط می‌شود که نگاهشان به آینده است و اعتماد به نفس دارند؛ نبود علاقه به بچه‌دار شدن از نشانه‌های افول تمدن‌هاست، هم‌اکنون دنیای اسلام شاهد چنین پدیده‌ای است!

گلدمن ادعا می‌کند که وقتی جوامع سنتی در معرض دنیای مدرن قرار می‌گیرند، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و برخی الگو‌های سنتی از جمله مذهب، فرزندآوری و سایر الگو‌های فرهنگی دچار تغییرات بسیار شدید می‌شوند، چنین پدیده‌ای در ایران در دوره حیات یک نسل محقق شده، در حالی که ترکیه این روند را در دو نسل گذرانده است.

همچنین در این مصاحبه گفته است بنابر اطلاعات سازمان سیا، میزان برآورد تولد‌ها در سال ۲۰۱۳ در ایران، ۱. ۸۶ فرزند به ازای هر خانم بوده که کمتر از نرخ جانشیتی است، حال آنکه جمعیت‌شناسان زیادی نرخ واقعی را کمتر و در حدود ۱. ۶ تا ۱. ۷ می‌دانند؛ این در حالی است که رشد جمعیت نیازمند تولد ۲. ۱ نوزاد به ازای هر زن است؛ در حالی که استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری در ایران بسیار شایع است، سایر کشور‌های خاورمیانه نیز شاهد کاهش نرخ موالید هستند.
منبع: تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مرزبان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
0
این اخبار نا امید کننده فقط به نفع دشمنه
اگر راهکار ارائه کنید بهتر نیست؟
مجید آقا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
0
پیرها و سالمندان را بکشید و سقط جنین را هم گسترش دهید مشکل حل خواهد شد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار