کد خبر: 1046661
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
تخت‌روانچی:
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد خواستار اجرای کامل، مؤثر و غیرتبعیض‌آمیز کنوانسیون منع سلاح شیمیایی شد و گفت رژیم صهیونیستی باید برای پیوستن به این کنوانسیون وادار شود.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: مجید تخت‌روانچی در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سلاح‌های شیمیایی در سوریه، افزود: برخوردها و مصوبات مبتنی بر اهداف سیاسی، اقتدار و اعتبار کنوانسیون و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را تضعیف کرده است.

وی سو استفاده برخی کشورها از کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی و بهره برداری سیاسی آنها از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را برای پیشبرد اهداف ملی خود، به عنوان یکی از چالش‌های چندجانبه‌گرایی یاد کرد.

وی افزود: متأسفانه این رفتارها کنوانسیون را به طور جدی تضعیف کرده، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را با بحران مشروعیت و اعتماد مواجه ساخته و موجب اختلاف بین کشورهای عضو شده است. این روند باعث تشدید بیشتر چالش‌های موجود در زمینه خلع سلاح و عدم اشاعه می‌شود که نمونه آن عدم پایبندی کشورهای داری سلاح هسته‌ای به تعهداتشان تحت پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و روند هشدار دهنده مسابقه جدید تسلیحات هسته‌ای و نوسازی اینگونه سلاح‌ها است.

تخت روانچی با نقد مبانی فنی و حقوقی تصمیم اخیر کنفرانس دولت‌های عضو کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی در مورد سوریه و نیز اشاره به اهداف سیاسی کشورهای غربی در این زمینه، تصمیم مذکور را جانبدارانه و ناسازگار با مفاد و اهداف کنوانسیون خواند.

وی ادامه داد: این اقدام یک عقب‌گرد آشکار از اصول بی‌طرفی و فعالیت حرفه‌ای در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی است و دارای آثار نامطلوبی در زمینه خلع سلاح و عدم اشاعه در فضای بین‌المللی آشفته کنونی خواهد بود.

تخت‌روانچی با اشاره به اینکه ایران بزرگترین قربانی استفاده وسیع از سلاح‌های شیمیایی در تاریخ معاصر است، اظهار کرد: ما بار دیگر، به شدیدترین لحن ممکن، استفاده از سلاح شیمیایی توسط هر کس، در هر جایی و تحت هر شرایطی را محکوم می‌کنیم.

وی افزود: در آستانه بیست و پنجمین سالگرد لازم‌الاجرا شدن کنوانسیون و تأسیس سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، خواستار تلاش مضاعف برای تحقق جهانشمولی این کنوانسیون، از جمله از طریق وادار کردن رژیم اسرائیل به پیوستن به آن و نیز تحقق هدف اصلی کنوانسیون، یعنی از بین بردن سلاح‌های شیمیایی هستیم که هنوز به دلیل عدم پای‌بندی آشکار آمریکا با تعهدات خود تحت کنوانسیون محقق نشده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد بار دیگر خواستار اجرای کامل، مؤثر و بدون تبعیض کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی و حمایت از اقتدار سازمان منع سلاح‌های شیمیایی شد و آمادگی کشورمان را برای کمک به این امر اعلام داشت.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار