کد خبر: 1046389
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
سخنگوی وزارت امور خارجه
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا را تأیید نکرد و درباره مذاکرات در وین گفت: اجازه نخواهیم داد گفتگو‌ها در چارچوب کمیسیون برجام فرسایشی شود.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

خطیب‌زاده در ابتدای این نشست خبری شهادت مولای متقیان علی (ع) را تسلیت گفت.

وی به سفر‌های منطقه‌ای ظریف به قطر، عراق، عمان و کویت اشاره کرد و گفت: ظریف با مقامات این کشور‌ها در خصوص مسائل دوجانبه، اوضاع منطقه و ترتیباتی که می‌شود برای همکاری فراگیر در منطقه داشت، بحث و تبادل نظر کرد. سفر بسیار موفقی بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به نشست کمیسیون مشترک برجام در وین اشاره کرد و گفت: شنبه شب هیأت ایرانی مذاکره کننده در وین برای برخی مشورت‌ها به تهران بازگشتند و در حال رایزنی‌ها در پایتخت هستند.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: کمیسیون مشترک برجام از روز جمعه کار خود را مجددا از سر می‌گیرد.

* تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا تأیید نمی‌شود

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره خبر منتشر شده مبنی بر تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت: موضوع زندانیان یک موضوع انسانی بوده و هست و همواره در دستورکار جمهوری اسلامی ایران بوده و جدا از تمامی گفتگو‌ها و مسیر‌های دیگری که در حوزه برجام و یا موضوعات مرتبط بوده این موضوع پیگیری شده است.

وی گفت: همیشه طرح‌ها و ایده‌هایی مطرح بوده است و همچنان در دست پیگیری است. این گزارش‌ها از منابع آگاه تأیید نمی‌شود، همانطوری که قبلا هم گفته شد.

* منابع مالی ایران در خارج از کشور باید در یک جا آزاد شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مطالب منتشر شده مبنی بر این‌که قرار است هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در جریان مذاکرات وین آزاد شود نیز اظهار داشت: در خصوص آزادی منابع مالی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، سیاست ما همان سیاستی است که همیشه گفتیم و همه این‌ها باید در یک جا آزاد شود.

* سفر‌های ظریف به منطقه هیچ ارتباطی به گفتگو‌های وین نداشته

خطیب‌زاده درباره سفر ظریف به منطقه خلیج فارس و سفر هیأت آمریکایی به منطقه و ارتباط سفر ظریف به منطقه و مذاکرات جاری در وین نیز خاطرنشان کرد: سفر آقای ظریف به منطقه خلیج فارس در چارچوب دیپلماسی رمضانی بوده و به کشور‌های اسلامی دیگر نیز در اول ماه رمضان سفر کرد و هم احتمال دارد دوباره سفر کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: سفر‌های ما به حوزه همسایگی خود دلیل خاصی نمی‌خواهد و هیچ ارتباطی هم به گفتگو‌های وین نداشته است. همیشه فکر می‌کردیم و می‌کنیم با دوستانمان در منطقه در مرحله‌ای هستیم که بتوانیم به ترتیبات فراگیر برسیم. آن‌چه آمریکا در سیاست خارجی خودش انجام می‌دهد به خود آن کشور مربوط است و ما درباره آن اظهارنظر نمی‌کنیم.

* همواره آماده گفتگو‌ها با همسایگان از جمله عربستان در هر سطح و شکلی بوده و هستیم

وی درباره مناسبات ایران و عربستان و اظهارات اخیر، ولی عهد سعودی نیز که سؤال یکی از خبرنگاران بود، گفت: تغییر لحن و تغییر گفتمان، قطعا به کاهش تنش‌ها کمک زیادی خواهد کرد. اما تا زمانی که به تغییر رفتار منتهی نشود، نتیجه عملی جدی نخواهد داشت. همواره آمادگی گفتگو‌ها در هر سطح و در هر شکلی را با همسایگان خودمان از جمله عربستان سعودی داشته و داریم.

خطیب‌زاده ادامه داد: معتقدیم منطقه و ملت‌های دو کشور نتیجه و ثمره چنین گفتگو‌هایی را خواهند دید که صلح و ثبات و امنیت و آرامش بیشتر خواهد بود. تردید داریم در دو طرف نسبت به این موضوع شکی وجود داشته باشد.

* وزارت امور خارجه ماموریت محور است/ تعجیل نداریم و البته هم اجازه نخواهیم داد گفتگو‌ها در چارچوب کمیسیون مشترک برجام فرسایشی شود

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره این‌که در حال حاضر در مذاکرات وین در چه مرحله‌ای هستیم و با توجه به تأکید مقام معظم رهبری که مذاکرات نباید فرسایشی شود و شروط ایران رعایت شود آیا این مذاکرات با این شیوه در حال انجام است؟ گفت: وزارت امور خارجه ماموریت محور است و براساس ماموریتی که نهاد‌های بالادستی و تعریف مسیری که انجام می‌دهند، وزارت خارجه حرکت می‌کند.

وی افزود: در وین نیز در همین چارچوب حرکت شده است. الان در وین هر سه کارگروه کار‌های جدی را انجام دادند و الان دو متن به صورت اولیه داریم، هم در قسمت هسته‌ای و هم در قسمت رفع تحریم‌ها. البته وقتی متون به مرحله نگارش می‌رسد و از حرف‌های کلی خارج می‌شود، یک مقداری دقت می‌خواهد و براساس دقت جلو می‌رویم. تعجیل نداریم و البته هم اجازه نخواهیم داد گفتگو‌ها در چارچوب کمیسیون مشترک برجام فرسایشی شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: آن‌چه مهم است این است که برجام نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم باید اجرایی شود. این موضوعی است که در کمیسیون مشترک برای همه شرکا روشن کردیم و در هر دو حوزه بر این اساس در حال حرکت هستیم.

* گفتگو‌های حقوقی بین ما و انگلیس درباره نازنین زاغری در جریان نیست

وی درباره خبر منتشر شده از سوی وزارت خارجه انگلیس مبنی بر این‌که مباحث حقوقی با تهران در خصوص مسیر آزادی خانم نازنین زاغری ادامه دارد نیز گفت: مطمئن نیستم به نقل از کدام یک از مقامات انگلیسی صحبت می‌کنید. گفتگو‌های حقوقی بین ما و انگلیس در این خصوص در جریان نیست. قوه قضاییه باید در خصوص پرونده و موضوع اظهارنظر کند.

خطیب‌زاده همچنین یادآور شد: آن‌چه گفتگو می‌شود درباره موضوعاتی است که به حوزه روابط دو کشور برمی‌گردد، البته دولت انگلیس در موضوعات مختلف نظراتش را به ما اعلام کرده و ما هم پاسخ‌های شفاف و خیلی روشن را داده‌ایم.

* اصل خبر شما را نمی‌توانم تأیید کنم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که عنوان می‌شود در مذاکرات ایران با عربستان که در حال انجام است، مصر و اردن نیز حضور دارند، اظهار داشت: من اصل خبر شما را نمی‌توانم تأیید کنم لذا توضیحی در آن خصوص وجود ندارد.

* نه عجله داریم و نه در بازی فرسایشی وارد می‌شویم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره اخبار منتشر شده مبنی بر ا‌ین‌که بایدن در دیدار با رئیس موساد گفته که واشنگتن تا بازگشت به برجام راه درازی در پیش رو دارد، تصریح کرد: من درباره اظهارات نقل شده و صحت و سقم آن و آن‌چه در ملاقات‌های مقامات خارجی عنوان می‌شود، نمی‌توانم اظهار نظر کنم.

وی افزود: آن‌چه من می‌توانم اظهارنظر کنم این است که سیاست قطعی ایران بازگشت همه جانبه آمریکا به همه تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ و با دقت و کلمه به کلمه است ولذا همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کردند، در این خصوص نه عجله داریم و نه در بازی فرسایشی وارد می‌شویم.

خطیب‌زاده ادامه داد: آن‌چه برای ما مهم است این است که این بازگشت باید یک جا، قطعی و قابل راستی آزمایی باشد. قطعا آن‌چه تدوین می‌شود و قدم‌هایی که برای آمریکا و اقداماتی که انجام می‌دهد، نگاشته می‌شود باید با دقت باشد و هر موقعی متنی به مرحله نگارش می‌رسد یک مقدار با دقت بیشتری جلو می‌رود.

* مبالغ ایران در دیگر کشور‌ها باید در اختیار ایران قرار بگیرد چه در کره جنوبی و دیگر کشور‌ها

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره وضعیت دارایی‌ها ایران در خارج از کشور از جمله کره جنوبی گفت: این‌که مبالغ ایران در دیگر کشور‌ها باید در اختیار ایران قرار بگیرد چه در کره جنوبی و دیگر کشورها، یک امر کاملا قطعی است و دو مسیر متفاوت از هم را طی می‌کند.
 
* پرونده دو شهروند ایرانی در ترکیه در دست پیگیری است و امیدوارم ابعاد این داستان هر چه زودتر روشن شود

وی در پاسخ به سؤال درباره پیگیری‌ها در خصوص پرونده دو شهروند ایرانی در ترکیه نیز گفت‌: گزارش‌ها را از لحظات اولی که دریافت کردیم هم در آنکارا و هم در تهران این موضوع در دست پیگیری بوده است.

خطیب‌زاده ادامه داد: حقوق شهروندان ما و شرایط آن‌ها از مهمترین نکاتی است که دولت جمهوی اسلامی ایران در تمامی ابعاد با جدیت همواره پیگیری کرده است. با دوستان در آنکارا در ارتباط هستیم. سفارت ترکیه در تهران گفتگو‌هایی را داشته‌اند و مرزبانان در ارتباط هستند و این موضوع بین ایران و ترکیه در دست پیگیری است و امیدوارم ابعاد این داستان هر چه زودتر روشن شود.

* آنچه در افغانستان در حال رخ دادن است ما را نگران کرده

خطیب‌زاده درباره تحولات افغانستان و تحرکات جدی برخی کشور‌های مثل روسیه و ترکیه در این کشور نیز گفت: با دقت در حال پیگیری تحولات افغانستان هستیم و با طرف‌های دیگر و کنشگران دیگر منطقه‌ای در حال رایزنی هستیم. آنچه در افغانستان در حال رخ دادن است، ما را نگران کرده است و برای صلح و ثبات و آینده افغانستان همه مساعی جمیله خود را به کار برده و باز هم به کار می‌بریم که آینده افغانستان آینده با ثباتی باشد.

وی افزود: هم با دولت افغانستان و گروه‌های دیگر در ارتباط هستیم. همواره اعلام آمادگی کردیم که گفتگو‌های دولت را با طالبان و طرف‌های دیگر تسهیل کنیم. امیدواریم دولت افغانستان ملاحظات جدی را داشته باشد که شرایط آتی شرایطی باشد که برای مردم افغانستان همراه با آرامش و ثبات باشد.

وی همچنین درباره حضور ایران در نشست استانبول درباره افغانستان نیز گفت که این موضوعی است که ان‌شاءالله در زمان خودش به آن خواهیم پرداخت.

* سفر ظریف به چند کشور حوزه خلیج فارس

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر‌های ظریف به حوزه خلیج فارس و اهداف و دستاورد‌های آن و این‌که در روز‌های آینده ظریف برنامه‌ای برای سفر به دیگر کشور‌ها دارد؟ سفر‌های ظریف در حوزه خلیج فارس را در چارچوب دیپلماسی رمضان برشمرد و افزود: ما با هر کدام از این کشور‌ها هم موضوعات دوجانبه متعددی و هم موضوعات منطقه‌ای داریم.

وی افزود: در این سفر تمرکز ویژه‌ای بر ترتیبات فراگیر منطقه‌ای در حوزه خلیج فارس وجود داشت، اما در هر کدام از این کشور‌ها ملاقات‌هایی که انجام شد، موضوعات مختلفی پیگیری شد. در همه ملاقات‌ها در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با تمرکز بر ترتیبات فراگیر در منطقه و طرح صلح هرمز ارائه شده توسط ایران تمرکز ویژه‌ای بوده است.

خطیب‌زاده ادامه داد: این‌که در ادامه ماه رمضان از دیپلماسی رمضان استفاده شود و به کشور‌های دیگر سفر صورت بگیرد، منوط به نهایی شدن آنهاست و البته شرایط کرونایی مجددا در برخی کشور‌ها تشدید شده است و باید منتظر باشیم و ببینیم.

* همه تحریم‌های آمریکا باید یک جا برداشته شود و قابل راستی آزمایی باشد

خطیب‌زاده درباره تحریم‌هایی آمریکا که باید برداشته شود عنوان کرد: آمریکا ۴۲ سال است ایران را تحریم کرده و تحریم‌های اولیه و ثانویه دارد. آن‌چه برای ما مهم است این است که همه تحریم‌هایی که از بعد اجرایی شدن برجام وضع شد، به ویژه در دوران ترامپ دوباره اعمال و برچسب‌های آن عوض شد و انتفاع ایران را ذیل پاراگراف ۲۹ برجام تحت تاثیر قرار داد، همه آن‌ها باید یک جا برداشته شود و قابل راستی آزمایی، باشد.

* بدهی دولت انگلیس به ایران

به گزارش فارس، وی در پاسخ به سؤالی درباره بدهی دولت انگلیس به ایران عنوان کرد: بدهی دولت انگلیس به ایران یک بدهی چند دهه‌ای است که متاسفانه به دلایل واهی همچنان پرداخت نشده است. البته بخش کوچکی از آن تعیین تکلیف نشده که دادگاه آن با توافق طرفین به دلیل عدم امکان حضور وکلا و شرایط کرونایی به تعویق افتاده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اصل بدهی انگلیس مدت‌هاست که باید پرداخت می‌شده و هر چه زودتر دولت انگلیس تعهدش را انجام دهد، مسیر درست‌تری را طی کرده است.

* پیشرفت‌ها در وین قابل توجه بوده، ولی در حوزه‌هایی هم کند جلو رفته‌ایم

وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات عراقچی مبنی بر توافق صورت گرفته در خصوص برداشته شدن اکثر تحریم‌های افراد و نهاد‌ها نیز اظهار داشت: در فضای عمومی مذاکرات را نمی‌توانیم ادامه دهیم و این‌ها مربوط به کمیسیون مشترک برجام است. آن‌چه برای ما خط قرمز است و از روز اول هم بوده، تمامی تحریم‌های اعمال، باز اعمال و تغییر برچسب داده شده بعد از برجام باید برداشته شود، از جمله تحریم‌های حوزه عمومی و تحریم‌های بخشی که البته پیشرفت‌های خوبی نیز در این دور اخیر حاصل شده و طرفین موفق شدند به فهم مشترکی در بسیاری از حوزه‌ها برسند.

خطیب‌زاده ادامه داد: در حوزه‌های تحریم اشخاص و لیست‌های تعیین شده قبلی آمریکا از اشخاص، اختلاف نظرات جدی وجود دارد و باید در همان مسیر به گفت‌وگوهایمان در چارچوب کمیسیون مشترک برجام ادامه دهیم. تصور ما این است که آن چه می‌گوییم هم بر مبنای برجام و هم بر مبنای مبانی حقوقی و هم بر مبنای انتفاع قطعی ایران از رفع تحریم‌ها مبانی قوی است. البته باید گفتگو‌ها را در فضای خودش جلو ببریم.

وی همچنین گفت: پیشرفت‌ها قابل توجه و بسیار خوب بوده، ولی در حوزه‌هایی هم کند جلو رفته‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحریم‌ها نیز بیان کرد: موضع وزارت خارجه درباره تحریم‌ها موضع نظام است. باید تمامی تعهدات طرفین در برجام اجرایی شود و هر چه مغایر آن است باید ابتدا توسط آمریکا پس از راستی آزمایی و بعد هم ایران به عقب باز خواهد گشت.

وی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: رفع تحریم‌های بانکی و نفتی و ... جزو بدیهیات قطعی است و آن‌چه درباره آن گفتگو می‌شود درباره برخی موضوعات اختلافی است. به جایی رسیده‌ایم که می‌توانیم بگوییم به یکی دو متن رسیده‌ایم. از نظر ما همه تحریم‌هایی که ترامپ اعمال کرده مرتبط با برجام است و این استدلال را قبول نداریم که برخی از آن‌ها نیست. همه آن‌ها با هدف از بین بردن برجام بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آسیب‌هایی که ایران بعد از خروج آمریکا از برجام وارد کرد، نیز گفت: الان در حال تمرکز در خصوص چگونگی بازگشت آمریکا به همه تعهداتش هستیم و قطعا موضوعات بسیار زیادی در کمیسیون در صورت بازگشت آمریکا به برجام وجود خواهد داشت و خسارات هم قطعا یکی از آن‌ها خواهد بود.

وی درباره سفر ظریف به عراق و بحث دارایی‌ها ایران نیز اظهار داشت: بر این عدد و رقم‌ها که گفته می‌شود زیاد پافشاری نکنید. آن‌چه صحبت می‌کنیم دسترسی ایران به همه منابعش است که در چارچوب برجام حتما باید رخ دهد.

خطیب‌زاده ادامه داد: سفر ظریف به عراق در چارچوب سفرش به منطقه بوده است. آن‌چه پیام سفر ظریف بود این بود که همسایگان همیشه اولویت ما هستند. برای ایران منطقه اولویت اصلی است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر ظریف به عمان و دیدار و گفتگو با محمد عبدالسلام نیز اظهار داشت: ما نگران تحولات یمن هستیم و در بدترین وضعیت انسانی قرار دارد و آن‌چه در مأرب اتفاق می‌افتد جدا از تحولات یمن نیست. اگر اراده جدی برای پایان دادن به این وضعیت اسفبار انسانی است باید رفع محاصره همزمان با آتش بس سراسری در یمن رخ دهد و دسترسی‌های انسانی فراهم و گفتگو‌های یمنی تسهیل شود.

وی اظهار داشت: ملاقاتی که در عمان انجام شد در همین مسیر بود.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی نیز گفت: گزارش‌های پراکنده مبنای تحلیل شما قرار نگیرد آن‌چه موضع قطعی ایران است این است که تمامی تحریم‌ها باید لغو شود و همه نتایجی که تا امروز حاصل شده در همین چارچوب بوده است. یکسری اختلافات درباره برخی اشخاص، افراد و لیست‌ها است. آن‌چه در برجام نوشته شده ملاک عمل ما خواهد بود و با سیاست داخلی آمریکا نه کاری داریم.

وی گفت: تمامی تعهدات آمریکا را دولت آمریکا باید عینا اجرایی کند و این‌که چگونه اجرایی می‌کند به خود این کشور برمی‌گردد. آمریکا ثابت کرده به هیچ معاهده و تعهدی در دوران ترامپ نشان داد مثل موشک‌های میان برد و آب و هوای پاریس می‌تواند پایبند نباشد و خارج شود. برای ما اجرای تعهدات قابل راستی آزمایی شدن مهم است.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
1
0
بسمه تعالی
داداش وارد بازی شدین!! همین که هنوز تحریم ها داره اعمال میشه و سختی روزافزون اون رو مردم دارن با پوست و گوشت حس میکنن
قاسم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
1
1
تبادل زندیان و خروج بابا های اقازاده ها از تحریم صحت دارد جرا امور خارجه دروغ میگوید.
عراقجی یک حرف میزند خطیب زاده یک حرف روحانی و ظریف هم حرف های دیگر.
مردم اینقدر گاگول نیستند بیشتر این تلاش ها فقط یخاطر بیرون اوردن اسامی از تحریم است.
امریکا تحریم کرده تاون ان را باید مردم بیجاره بدهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
0
آمریکا بدنبال فرسایشی کردن دوباره مذاکرات است و ایران باید با تصمیمات قاطع و روشن خود آمریکا را مجبور به تصمیمات سریع و شفاف کند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار