کد خبر: 1046332
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۶
انگار صدای خشکسالی گوشخراش‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کردیم. اگر طی یکی دوسال اخیر و به لطف بارش‌های خوب، همه فکر می‌کردند که دوران بی‌آبی به آخر رسیده است اما، کاهش نزولات آسمانی در سال آبی جاری همه معادلات را به هم ریخته و هر روز صدای یکی از استان‌ها بلند می‌شود که تابستان سختی را در پیش داریم. در این میان کرمانی‌ها اعلام کرده‌اند که این استان خشک‌ترین سال طی چهار دهه اخیر را تجربه می‌کند.
سيداحمد هاشمی اشكا
سرویس ایران جوان آنلاین: بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، متوسط بارندگی‌ها در استان کرمان تا ابتدای اردیبهشت ماه جاری کمتر از ۴۰ میلی‌متر بوده و این نشان از سالی بسیار خشک و کم آب دارد. رقمی که به گفته کارشناسان طی چهار سال اخیر کم سابقه بوده و می‌تواند تبعات ناگواری برای مردم و محیط‌زیست به همراه داشته باشد.

این‌طور که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد سال بسیار خشکی در راه است و به نظر می‌آید در ماه‌های باقیمانده از بهار و فصل تابستان نیز بارش مؤثری صورت نمی‌گیرد.

در همین رابطه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان نیز با اشاره به آمار هواشناسی از کاهش ۷۰ درصدی بارندگی در استان نسبت به سال زراعی گذشته خبر داده و می‌گوید: «خشکسالی‌ها باعث کاهش بسیار زیاد مقدار ورودی سد‌های استان شده، اما باتوجه به مدیریت صحیح و ذخیره خوبی که از سال گذشته در مخازن سد‌ها داشتیم، مقداری توانسته‌ایم کم آبی امسال را مدیریت کنیم.»

علی رشیدی با اشاره به اینکه در سال گذشته در همین زمان حدود ۹۰ درصد مخازن سد‌های استان پر بود، ادامه می‌دهد: «۵۸۳ میلیون مترمکعب ظرفیت کل چهار سد بزرگ استان کرمان است که در سال گذشته در این زمان ۵۳۰ میلیون مترمکعب آب پشت آن‌ها ذخیره داشتیم، اما اکنون ۳۲۹ میلیون مترمکعب آب پشت سد‌های بزرگ استان داریم.»

وی با تأکید برآنکه اکنون کمتر از ۵۶ درصد مخازن سد‌های استان پر است، بیان می‌کند: «کل ورودی امسال آب به سد‌ها تقریباً ۱۰۸ میلیون مترمعکب بوده و این در حالی است که در سال گذشته در همین زمان تقریباً هفت برابر امسال میزان آب ورودی به سد‌های استان بوده است.»

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با تأکید برآنکه امسال خشکسالی بسیار شدید است، می‌گوید: «با توجه به کم بارشی‌ها، امسال بسیاری از چشمه سار‌ها و آب‌های سطحی خشک می‌شوند و لازم است همه مردم و کشاورزان در مصرف آب صرفه‌جویی لازم را بیشتر از گذشته داشته باشند زیرا امسال، سال سختی خواهد بود.»

کرمان چشم انتظار کمک خلیج فارس

به گفته کارشناسان بهترین راه‌حل مشکل آب شرب استان کرمان در صرفه‌جویی و حفظ منابع آبی داخل استان است و انتقال حوضه به حوضه آب کار بسیار سنگین و پرهزینه‌ای است که از لحاظ اجتماعی، مالی و زمان نمی‌توان روی آن حساب باز کرد.

اما در حال حاضر ساده‌ترین راه برای رفع مشکل آب شرب شهر کرمان انتقال آب از خلیج فارس است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان در این‌باره می‌گوید: «از کرمان تا ۲۶ کیلومتری رفسنجان، ۱۲۷ کیلومتر است که اگر این خط لوله را اجرا کنیم می‌توانیم از خط انتقال آب خلیج‌فارس برای شرب کرمان نیز استفاده کنیم. پروژه‌ای که تاکنون ۳۷ کیلومتر آن اجرا شده است.»

رشیدی درباره موضع‌گیری خود در رابطه با اجرای سیستم قنات در گذشته و مدیریت منابع در دوران معاصر می‌گوید: «نمی‌توانیم اذعان کنیم که مدیریت آب در زمان معاصر کاملاً اشتباه بوده است و باید بپذیریم که جمعیت چندین برابر گذشته شده، مصارف آب زیاد و سطح زیرکشت مزارع و باغات بسیار توسعه یافته است و مجبور به استفاده از آب‌های زیرزمینی شده‌ایم. متأسفانه برخی از قنوات به علت خشکسالی و استفاده مجاز و غیر مجاز از آب‌های زیرزمینی خشک شده‌اند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار