کد خبر: 1046258
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
آن طور که مسئولان ارشد وزارت بهداشت عنوان کرده اند، ردپای ویروس هندی هم در کشور مشاهده شده و حالا باید منتظر ویروس برزیلی بمانیم تا اجماع ویروس‌ها را شاهد باشیم.
سرویس جامعه جوان آنلاین: قریب به ۱۵ ماه از ورود ویروس چینی به کشور می‌گذرد و از آن روز تا امروز شاهد جهش‌های مختلف این ویروس را در جهان بوده ایم. به طوری که بعد از ویروس «ووهان» از چین، به یکباره ویروس انگلیسی خودنمایی کرد و دنیا را فرا گرفت و حالا جهش‌های دیگری از این ویروس در آفریقای جنوبی، هند و برزیل نیز مشاهده شده است.

در این بین و بعد از ویروس چینی، این ویروس انگلیسی بود که با قدرت سرایت بیشتری وارد کارزار کرونایی جهان شد و اغلب کشور‌ها را دستخوش گرفتاری جدیدی ساخت. به طوری که ویروس غالب در اغلب کشورها، همین ویروس انگلیسی شد.

به گفته علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، بررسی‌ها و مطالعات در کشور نشان می‌دهد که ۸۰ درصد موارد ابتلاء به کرونا مربوط به سوش انگلیسی بوده است و این ویروس در همه جای کشور پراکنده است.

وی افزود: در هر نمودار اپیدمی یک بازوی بالا رونده و یک بازوی پایین رونده داریم، ولی در مقابل ویروس انگلیسی نمی‌دانستیم انتهای این روند صعودی کجا است، زیرا روند آسانسوری داشتیم.

استان خوزستان گرفتار ویروس انگلیسی

اگر یادمان باشد در اسفند ۹۹ بود که شرایط کرونایی کشور تقریباً در حالت ثبات قرار داشت و انتظار می‌رفت اوضاع به همان روال باقی بماند. اما، به یکباره خبر رسید که ویروس انگلیسی در استان خوزستان جا خوش کرده و تقریباً همه شهرستان‌های این استان را درگیر خود ساخته بود. به طوری که وضعیت فوق قرمز در این استان اعلام شد. هر چند که اولین نشانه ویروس انگلیسی در کشور مربوط به تهران بود. اما، ویروس انگلیسی آمد و همه را گرفتار خودش کرد.

در هر صورت آنچه را که متخصصین علم پزشکی عنوان می‌کنند، ویروس غالب در کشور همان ویروس انگلیسی است.

به گفته سید علی دهقان منشادی متخصص بیماری‌های عفونی، وقتی سرعت و قدرت سرایت و تکثیر بیشتر باشد شاهد جهش‌های جدید ویروس خواهیم بود.

اینگونه بود که بعد از ویروس انگلیسی در کشور، به یکباره ماجرای ویروس هندی و خطر ورود این ویروس به کشور از مرز‌های شرقی و جنوبی ایران مطرح شد.

ویروس هندی وارد می‌شود!

وقتی همگان گرفتار ویروس انگلیسی بودیم و مدام از قدرت سرایت و کشندگی آن صحبت می‌کردیم، به یکباره خبر آمد که ویروس هندی از همزاد انگلیسی هم بدتر است.

حالا شرایط در هندوستان فراتر از بحرانی است، به طوری که بیمارستان‌ها این کشور در اغلب ایالات درگیر این ویروس، تخت خالی و اکسیژن ندارند و بیماران سردرگم شده اند.

در همین گیر و دارو که ترس از ویروس هندی در کشور، شرایط را نگران کننده کرده بود، وزیر بهداشت از مشاهده سه مورد ویروس آفریقای جنوبی در جنوب کشور خبر داد و به یکباره همه نگاه‌ها سمت و سوی این ویروس رفت.

هفتم اردیبهشت ۱۴۰۰ بود که وزیر بهداشت در گفتگوی زنده خبری با مردم، عنوان داشت که با موج فراگیر ویروس انگلیسی به عنوان موج چهارم در سراسر کشور، همکاران ما با شرایط بسیار ویژه‌ای روبرو شده‌اند و روز‌های سخت‌تری را از نظر مرگ‌های کرونایی خواهیم داشت.

سعید نمکی در حالی که از مشاهده سه مورد ویروس آفریقای جنوبی در جنوب کشور خبر داد، در عین حال از شنیده شدن صدای پای ویروس هندی نیز ابراز نگرانی کرد و این گونه بود که مواردی از ویروس هندی نیز در جنوب کشور مشاهده شده است.

آن طور که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و البته معاون کل وزارت بهداشت، شب گذشته عنوان کردند، نتایج بررسی‌ها برای تشخیص ویروس هندی در کشور، می‌بایست امروز مشخص شود.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با عنوان این مطلب که وضعیت ویروس‌های جهش یافته به مراتب خطرناک‌تر از ویروس ووهان هستند، افزود: تغییر ژنتیکی منجر به جهش ویروس می‌شود. زیرا، در بدن هر فرد به گونه‌ای متفاوت عمل می‌کند.

به گفته وی، ویروس آفریقای جنوبی در مقابل واکسن تا حدودی مقاوم است و الان در کشور ما پیدا شده است. البته نگرانی ما از ویروس هندی هم هست و بررسی‌ها در حال انجام است که ببینیم ویروس هندی در کشور هست یا خیر.

فقط ویروس برزیلی را کم داریم

با توجه به اینکه در حال حاضر مواردی از ویروس هندی و آفریقایی در کشور مشاهده شده است، به نظر می‌رسد که تجمع ویروس‌های جهش یافته حاصل از ویروس چینی، فقط همزاد بزریلی را کم دارند. البته اینکه هر کدام از ویروس‌ها به گونه‌ای متفاوت رفتار می‌کنند و باعث درگیری فرد مبتلا می‌شوند، نقطه ابهام مقابله با این ویروس‌ها است.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار