کد خبر: 1045840
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
فکر می‌کنید در شرایط قرمز کرونایی چند درصد مردم ماسک زده‌اند؟ چند درصد فاصله‌گذاری اجتماعی در اماکن عمومی را رعایت کردند؟ با بررسی گزارش آماری وزارت بهداشت از آخرین وضعیت اجرای پروتکل‌ها در سراسر کشور به اعداد و ارقام جالبی می‌رسیم. وزارت بهداشت می‌گوید درکنترل موج چهارم با کسی شوخی نداریم.
سرویس جامعه جوان آنلاین: متولیان وزارت بهداشت می‌گویند موج چهارم، سهمگین‌ترین موج کرونا از ابتدای ورود این بیماری به کشور است. با قرمز پوش شدن نقشه کرونایی کشور، با هدف قطع چرخه انتقال ویروس، مشاغل گروه ۲ و ۳ تعطیل شد و کرکره مغازه‌ها پایین آمد.

مسئولان بار‌ها گفته‌اند موج چهارم کرونا شوخی‌بردار نیست و مهم‌ترین راه مقابله با آن رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. به همین دلیل هم‌زمان با تعطیلی‌ها، نظارت و بازرسی بر رعایت پروتکل‌ها در مشاغل درجه‌یک و اماکن عمومی هم تشدید شده است.

**اخطار و پلمب در انتظار متخلفان پروتکل‌های بهداشتی/پلمب ۷۰۹۹ واحد متخلف در یک هفته

این بار متولیان و مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند که در الزام مردم به رعایت پروتکل‌ها با کسی شوخی ندارند. بر اساس آمار در هفته اول اعمال محدودیت‌ها از ۳ میلیون و ۵۷۷ هزار و ۸۰۷ مرکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحد‌های کارگاهی، ۳۱۷ هزار و ۹۵۸ واحد بازرسی‌شده‌اند. ۴۴ هزار و ۶۰۰ واحد اخطار گرفته‌اند و به مراجع قضایی معرفی شدند و ۷۰۹۹ واحد هم پلمب شدند.

**آرامستان‌ها و اماکن متبرکه هم از بازرسان وزارت بهداشت اخطار گرفتند/اخطار برای ۵۲۲ بانک و ۳۴۵ مطب

در یک هفته گذشته با تشدید بازرسی‌های وزارت بهداشت و تأکید بر رعایت پروتکل‌ها، ۵۲۲ بانک، ۵۱۹ فروشگاه زنجیره‌ای، ۳۴۵ مطب، ۳۵۹۴ نانوایی، ۱۳۳۰ رستوران به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی اخطار گرفتند و به مراجع قضایی معرفی شدند. سوپرمارکت‌ها هم رکورددار بیشترین تخلف در عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بودند و بازرسان وزارت بهداشت در سراسر کشور به ۸۸۸۰ سوپرمارکت اخطار دادند.

قرار بود پروتکل‌های بهداشتی در آرامستان‌ها و اماکن متبرکه با حساسیت بیشتری رعایت شود. در موج چهارم کرونا، از ۲۵ فروردین تا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، مسئولان ۲۸۱ آرامستان و متولیان ۳۱۱ مکان از اماکن متبرکه سراسر کشور به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از بازرسان وزارت بهداشت، تذکر و اخطار گرفتند.

بد نیست بدانید در این‌یک هفته ۸۲۳۱ کارگاه و صنایع کوچک، ۳۵۸ واحد صنعتی تولیدی نفت، گاز و انرژی، ۱۹۰ واحد دام‌پروری، کشاورزی و معادن، ۱۳ مرکز شماره گزاری و معاینه فنی خودرو به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی اخطار گرفتند و به مراجع قضایی معرفی شدند.

**۶۳ درصد استفاده از ماسک در موج چهارم کرونا

فکر می‌کنید در یک‌هفته‌ای که بسیاری از متولیان وزارت بهداشت از آن به‌عنوان روز‌های سیاه کرونایی یادکردند، مردم ما در اماکن عمومی چقدر از ماسک استفاده کردند؟ آمار‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد علی‌رغم همه توصیه‌ها مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، میانگین استفاده مردم استان‌های مختلف از ماسک در یک هفته به ۶۳ درصد رسیده است. بد نیست بدانید اهالی زنجان و اردبیل و تهران بالاترین میزان استفاده از ماسک را با ۷۸ درصد در این جدول آماری ثبت کردند.

اما آمار‌ها می‌گوید در برخی استان‌ها مثل سیستان و بلوچستان و کهکیلویه و بویراحمد موج چهارم کرونا و شیوع ویروس جهش‌یافته آن‌قدری که باید جدی گرفته نشده، چون بر اساس آمار معاونت بهداشت، پایین‌ترین درصد استفاده از ماسک با ۳۳ درصد و ۴۴ درصد در این استان‌ها ثبت‌شده است.

** تهویه اماکن عمومی را جدی گرفتیم؟

حالا بعد از گذشت یک سال از ورود کرونا به کشور، متخصصان و ویروس شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که ابتلا به ویروس از طریق سطوح آلوده آن‌قدری جدی نیست و قطعی‌ترین راه انتقال ویروس کرونا انتقال از طریق تنفس است و بهترین راهکار پیشگیری هم استفاده از ماسک و رعایت تهویه در اماکن عمومی. اما بااین‌وجود، آمار‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد، میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان‌های مختلف کشور ۶۳ درصد است. در این آمار استان‌های زنجان، اردبیل، تهران، قزوین، سمنان با رعایت ۸۰ درصدی پروتکل‌های تهویه در اماکن عمومی در این جدول ثبت شدند.

**با ۷۰ درصد رعایت پروتکل‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قابل‌قبول بوده‌ایم؟

دو هفته از محدودیت‌های کرونایی می‌گذرد و بسیاری از اصناف برای قطع چرخه انتقال ویروس کرونا تعطیل شدند. اما فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل عرضه اقلام ضروری و مایحتاج روزمره مردم باز هستند. فضای فروشگاه‌ها سربسته است و مسئولان تأکید بیشتری بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این مراکز دارند. بر اساس آمار وزارت بهداشت در هفته اول محدودیت‌های کرونایی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسر کشور به ۷۰ درصد رسیده است.

**دوئل فاصله گذاری اجتماعی و موج چهارم کرونا.

اما بشنوید از میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی در اماکن عمومی؛ وزارت بهداشت اعلام کرده میانگین رعایت فاصله گذاری اجتماعی در استان‌های مختلف کشور به ۶۱ درصد رسیده است. در این میان برخی استان‌ها با ۷۷ درصد در صدر جدول و برخی استان‌ها با ۳۳ درصد در قعر جدول آماری رعایت فاصله گذاری اجتماعی در اماکن عمومی قرار دارند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار