کد خبر: 1045759
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
قرار بود ساختار شهرداری تهران تغییر و معاونت‌ها و سازمان‌ها کم شوند. شهرداری و شورای شهر در دقیقه ۹۰ از انجام این کار عقب نشینی کردند. در نهایت در ماه‌های پایانی دوره مدیریت فعلی شهری اداره کل امور ایثارگران ادغام شد. البته اعضای شورا هشدار داده و از شهرداری خواستند از اقدامات عجولانه و مدیریت پرهزینه و تنش زا جلوگیری کند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: مدیران شهری از سال ۹۶ وعده تغییر اصلاح ساختار در شهرداری تهران را دادند و ۳ سال بعد لایحه‌ای در این زمینه به شورا رسید و در نهایت ساعتی قبل از بررسی شهردار پشیمان و خواستار بازپس گیری لایحه شد.

بالاخره اعضای شورای شهر تهران که معتقد بودند برای این کار اقدامات کارشناسی صورت گرفت دست رد به سینه طرح تغییر اصلاح ساختار دادند و در نهایت هم ۲ معاونت (منابع انسانی و معاونت امور شوراها) که خود شهرداری قبل از بررسی در صحن شورا آن‌ها را ادغام کرده بود با هم ادغام شدند و خروجی ادغام آن‌ها هم حذف یک اداره کل بود.

شهرداری تهران با ۶۵ هزار نفر نیرو که به گفته مدیران فعلی بسیاری از آن‌ها مازاد هستند در طرح چابک سازی هم به جایی نرسید و در نهایتا اداره کل ایثارگران منحل شد.

راه اندازی اداره کل ایثارگران در سال ۸۲/ارائه خدمات رسانی مطلوب به ایثارگران شهر تهران

حبیب کاشانی موسس اداره کل امور ایثارگران در شهرداری تهران در سال ۸۲ در این باره به خبرنگار فارس گفت: سال ۸۲ یاداور ورودم به شورای اسلامی شهر تهران در دومین دوره تشکیل این شورا‌ها بود. با خود عهدی بسته بودم در صورت موفقیت و حضورم اولین فعالیتم در جهت رسیدگی به وضعیت ایثارگران شهر تهران باشد.

وی ادامه داد: خانواد‌هایی که با از دست دادن فرزند، همسر، پدر با اعضا ء و جوارح خویش توانسته بودند در جهت تثبیت جمهوری اسلامی ایران و دفاع از خاک و نوامیس کشورم تلاش داشته باشند تا اسلام ناب محمدی را هرچه بهتر عرضه کنند.

کاشانی اضافه کرد: لذا در اولین گام پس از ورود با همکاری و مساعدت شهردار وقت تهران و با بررسی همه جانبه اقدام به تشکیل اداره کل ایثارگران شهرداری تهران را کردم و تشکیل این اداره کل به دو منظور صورت گرفت.
به گفته کاشانی، اولا این اداره کل در جهت رسیدگی به وضعیت خانواده معظم شهدا، جانبازان، ازادگان و رزمندگان شهرداری تهران که در ۸ سال دفاع مقدس حضور مستمر و فعال داشتند ثانیا با تاسیس این اداره کل می‌توانستیم خدمات رسانی مطلوبی را به ایثارگران شهر تهران ارایه کنیم.

اقدامات انجام شده در اداره کل ایثارگران چه بود؟

وی تصریح کرد: پس از تاسیس این اداره کل خدمات قابل توجهی به خانواده بزرگ ایثارگران شهرداری صورت پذیرفت که میتوان به مواردرسیدگی به وضعیت معیشتی این عزیزان، توجه خاص به وضعیت خدمات درمانی، جذب فرزندان شهدای شهرداری تهران در مجموعه شهرداری، تامین بخشی از هزینه‌های مسکن با ارایه وام‌های خرید مسکن، اعزام خانواده‌های ایثارگر به اردو‌های زیارتی راهیان نور. مشهد، کربلا، سوریه و حج، ایجاد یک پست سازمانی بعنوان نماینده ایثارگران در مناطق و سازمان‌های شهرداری تهران، تشکیل ستاد سرگذشت پژوهی که با حضور در خانواده شهدای شهرداری به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با چاپ دایره المعارف از زندگینامه و وصیت نامه شهدای شهرداری تهران تدوین و چاپ شده که بصورت گسترده برای اشنایی دانش اموزان دوره متوسطه به کلیه مدارس کشور ارسال شد اشاره کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: مهم‌تر از همه کانونی برای دلگرمی و حمایت در شهرداری تهران ایجاد شود. تا کمک هرچند اندک از جهات مادی، معنوی و حقوقی به این عزیزان داشته باشند.
اما.. متاسفانه در روز‌های ابتدایی اردیبهشت سال ۱۴۰۰ مطلع شدم که این اداره کل منحل و در اداره کل رفاه شهرداری ادغام شد. بی تردید این اقدام در راستای محو فرهنگ ایثار و شهادت با تایید شواری شهر تهران صورت پذیرفته است.
به گفته کاشانی، در حالیکه این شورا ظاهرا علاقمند به نامگذاری خیابان‌هایی در تهران بنام افراد مختلف میباشند تا فرهنگ ارایه شده توسط انان را زنده نگه دارند البته با حذف اداره ادره کل ایثارگران در چهارشنبه سیاه عملا تلاش کرد تا فرهنگ ایثار و شهادت را در تهران حذف کند. غافل از اینکه این فرهنگ قابل حذف در بین مردم خدوم و ایثارگر تهران نبوده و ازبین نخواهد رفت.

البته این اقدام شهرداری تهران صدای اعضای شورای تهران هم در آورد و آن‌ها از شهرداری خواستند از اقدامات عجولانه جلوگیری شود و از مدیریت‌ها پرهزینه و تنش زا جلوگیری شود.

شهرداری اکیدا از تعجیل و سهل انگاری و سوء مدیریت‌های پرهزینه و تنش زا پرهیز کند

محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران ضمن تأکید بر تجدید نظر در فرایند تفکیک دو اداره کل ایثارگران و رفاه شهرداری مجددا در شورای شهر و شهرداری تهران، گفت: شهرداری اکیدا از تعجیل و سهل انگاری و سوء مدیریت‌های پرهزینه و تنش زا پرهیز کند.

تذکری که مورد توجه قرار نگرفت/مخالفت فرمانداری با حذف اداره کل ایثارگران

وی به تذکری که در ۳۱ فروردین ماه سال جاری در خصوص خودداری از ادغام اداره کل ایثارگران شهرداری با اداره کل رفاه در شورا داده شده بود اشاره کرد و گفت: متاسفانه مورد توجه قرار نگرفته و موجب فضا سازی‌های سیاسی علیه مدیریت شهری شده است و با توجه به نامه اخیر الوصول فرمانداری به آقای هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر درخواست اصلاح لازم در مصوبه مربوطه ضمن تأکید بر ضرورت توجه به اهمیت و حساسیت موضوع باید موارد‌ی مورد تاکید و اهمیت قرار گیرد.

بررسی فرایند تفکیک دو اداره کل ایثار گران و رفاه در شورا

به گفته حق شناس، انتظار داریم فرایند تفکیک دو اداره کل ایثار گران و رفاه مجددا در شورای شهر و شهرداری تهران مورد تجدید نظر قرار گیرد. شهرداری اقدامات و تشریفات قانونی لازم برای پیشنهاد اصلاحات لازم در مصوبه را در اسرع وقت به شورای شهر تسلیم کند. طبق مصوبه ادغام دو معاونت توسعه منابع انسانی و برنامه ریزی که در تبصره دهم آن تصریح شده " شهرداری مکلف است ظرف یک ماه ساختار تشکیلاتی واحد‌های تغییر یافته را به شورای اسلامی شهر تقدیم کند. "

وی در ادامه تاکید کرد که شهردار با توجه به محتوای تذکر مذکور بررسی و اقدامات لازم معطوف به رعایت حقوق قانونی ایثارگران در شهرداری را در دستور کار قرار داده و نتایج اقدامات را به شورای شهر گزارش کند.

اداره کل ایثارگران تنها ملجا ایثارگران شاغل در شهرداری است، اما متاسفانه به گوش می‌رسد که شهرداری بنا بر ادغام این اداره کل دارد.

شهرداری حقوق قانونی ایثارگران ازجمله پست ستاره دار شهرداری و فرزندان شاهد و ایثارگر را اجرا نمی‌کند

حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران د نسبت به عدم اجرای قوانین مربوط به ایثارگران شاغل در شهرداری و تصمیم برای ادغام اداره کل ایثارگران انتقاد کرد و گفت: اولین تذکرم درباره ادغام اداره کل ایثارگران با دیگر بخش‌ها است. اداره کل ایثارگران تنها ملجا ایثارگران شاغل در شهرداری است، اما متاسفانه به گوش می‌رسد که شهرداری بنا بر ادغام این اداره کل دارد.

وی افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهدیم که شهرداری حقوق قانونی ایثارگران ازجمله پست ستاره دار شهرداری و فرزندان شاهد و ایثارگر را اجرا نمی‌کند.

تجدید نظر برای ادغام این اداره کل ایثارگران

به گفته نظری، اتفاقات این چنینی در شهرداری رخ می‌دهد و متاسفانه اگر این اداره کل ادغام شود، به نظر می‌رسد که این گونه پیگیری‌ها کم‌تر هم خواهد شد لذا درخواست دارم برای ادغام این اداره کل تجدید نظر صورت گیرد.

باید برای جامعه ایثارگران این حق را قائل شد که به دلیل آسیب‌ها و از خود گذشتگی‌های انجام شده خدمات شایسته و تخصصی برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

اسفندیار آزاده مدیر کل سابق اداره کل امور ایثارگران شهرداری تهران در این باره گفت: خانواده ایثارگران از ضرایب حمایتی خاصی برخوردار هستند و به دلیل آسیب‌هایی که آن‌ها دیده‌اند لازم است نیرو‌های تخصصی و آموزش دیده مشکلات آن‌ها را رفع کنند.

به گفته آزاده، باید این حق را برای جامعه ایثارگران قائل شد به دلیل آسیب‌ها و از خود گذشتگی‌های انجام شده خدمات شایسته و تخصصی برای آن‌ها در نظر گرفته شود، به همین دلیل با ادغام اداره کل امور ایثارگران با اداره رفاه مخالف هستم، زیرا این ادغام به صلاح خانواده ایثارگران نیست.

آزاده ادامه داد: ما در جامعه امروز بیش از گذشته به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیاز داریم و باید اداره کل ایثارگران اداره‌ای مجزا باشد و به عقیده من ادغام اداره کل ایثارگران منجر به هیچ شدن این اداره می‌شود.

اداره کل امور ایثارگران بر دو پایه خدمت به خانواده ایثارگران و ترویج فرهنگ شهادت و ایثار استوار است

مدیر کل سابق اداره کل امور ایثارگران شهرداری تهران با تأکید بر اینکه مدیران شهری باید اعلام کنند به چه دلیل و استنادی می‌خواهند اداره کل ایثارگران را ادغام کنند، گفت: اداره کل امور ایثارگران بر دو پایه خدمت به خانواده ایثارگران شهرداری و ترویج فرهنگ شهادت و ایثار استوار است.

با توجه به واکنش‌های صورت گرفته در این زمینه شهرداری تهران واکنش نشان داد و نامه سرگشاده‌ای در این زمینه منتشر کرد.

پاسخ شهرداری به ماجرای اداره کل ایثارگران در حد یک نامه سرگشاده

شهرداری تهران درباره ادغام اداره کل امور ایثارگران با اداره کل رفاه، تعاون و خدمات اجتماعی شهرداری توضیح داد. رضا جلالی مدیر کل ایثارگران شهرداری تهران در واکنش به ادغام این اداره کل در اداره کل رفاه شهرداری تهران نامه‌ای سرگشاده منتشر کرده است؛ و بعد عباسعلی مدیح مدیرکل رفاه و امور ایثارگران نسبت به نامه سرگشاده رضا جلالی واکنش نشان داده است.

انحلال اداره کل امور ایثارگران کذب است

مدیح در واکنش به این اخبار گفت: انحلال اداره کل امور ایثارگران کذب است و نه تنها نیرو‌های اداره کل ایثارگران تعدیل نخواهند شد، بلکه امور ایثارگران تقویت هم خواهد شد. برخلاف آنچه گفته شده است قرار نیست نیرو‌های خدوم اداره کل ایثارگران به بخش‌های دیگر شهرداری منتقل شوند و نباید این توهمات و فرضیات غلط در بین جامعه ایثارگران شهرداری تهران مطرح شود.

مدیح با اشاره به این مطلب که سیاست شهرداری تهران در راستای تکریم و تعظیم خانواده شهدای شهرداری و حفظ و کرامت سازمانی ایثارگران شاغل در شهرداری تهران است گفت: جامعه امروز نیازمند گسترش فرهنگ ایثار و شهادت است که در این زمینه همه دست اندرکاران وظیفه دارند ضمن توجه به تقویت و ترویج روحیه ایثارگری، نسبت به تکریم متولیان این فرهنگ که ایثارگران هستند، بکوشند.

وی افزود: اینجانب بعنوان مدیر کل رفاه و امور ایثارگران شهرداری تهران تلاش خواهم کرد ضمن ارتقاء کیفیت خدمات به خانواده معظم ایثارگران، با استفاده از ظرفیت‌های اداره کل رفاه، برای بهبود و تسریع در روند توانمندسازی خانواده‌های محترم شهدا و ایثارگران شهرداری تهران گام‌های موثری بردارم.

مدیح گفت: به همه خانواده معظم شهیدان و ایثارگران شهرداری اطمینان می‌دهم سیاست شهرداری تهران در راستای تکریم و تعظیم خانواده شهدای شهرداری و حفظ کرامت آنهاست و هیچ کس در صدد حذف و یا تضعیف این حوزه ارزشمند نیست.

مدیرکل رفاه و امور ایثارگران شهرداری تهران خاطرنشان کرد: قطعاً با ادغام اداره کل رفاه، تعاون و خدمات اجتماعی با اداره کل امور ایثارگران، با توجه به ظرفیت‌های بالای اداره کل رفاه ضمن تقویت جدی تشکیلات امور ایثارگران، قطعاً کیفیت خدمات به ایثارگران عزیز ارتقا خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، قرار بود شهرداری تهران چابک شود و تعدادی از معاونت‌ها و سازمان‌ها حذف شوند تا شهر با هزینه کمتری اداره شود، اما این اتفاقات رخ نداد و در نهایت شورای شهری‌ها از تغییر ساختار شهرداری عقب نشینی کردند و فعلا تنها جایی که هدف چابک سازی قرار گرفت اداره کل امور ایثارگران بود اعضای شورای شهر به این موضوع واکنش نشان داده و هنوز مشخص نیست سرنوشت این تصمیم عجولانه در شهرداری به کجا می‌رسد؟
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار