کد خبر: 1045746
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
یک متخصص بیوتکنولوژی به بیان توضیحاتی در خصوص میزان اثربخشی واکسن‌ها بر روی ویروس‌های جهش یافته آفریقایی و هندی پرداخت.
سرویس جامعه جوان آنلاین: علی کرمی، متخصص بیوتکنولوژی، در واکنش به ورود ویروس آفریقایی به کشور اظهار کرد: با توجه به تجربه‌ای که در خصوص انتشار ویروس انگلیسی در کشور داشتیم و تصمیات نادرستی که در این باره گرفته شد، بهتر است در حال حاضر در کشور قرنطینه سراسری را اجرا کنیم و از افرادی که نمی‌توانند در این قرنطینه سرکار بروند، حمایت معیشتی شود چرا که هم اکنون ویروس آفریقایی وارد کشور شده است و ویروس انگلیسی هم که پیش از این منتشر شده بود و اگر ویروس هندی هم وارد کشور شود، اوضاع بسیار بدتر می‌شود.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به اینکه من از بهمن ماه سال ۹۸ در خصوص این ویروس هشدار داده بودم، اما متاسفانه این موضوع جدی نگرفته شد و تاکنون بیش از ۷۰ هزار نفر را در کشور بر اثر ابتلا به این ویروس از دست دادیم، متذکر شد: برای مهار کرونا در ایران باید اقداماتی صورت گیرد که در چین انجام شد و از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از طب سنتی و ترکیب آن با طب نوین و همچنین قرنطینه قوی، مدیریت قاطع و حمایت از معیشت مردم اشاره کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واکسن‌ها در مقابل ویروس‌های هندی و آفریقایی ‎اثربخشی دارند؟، گفت: واکسن‌های ایرانی از جمله واکسن برکت، شهید فخری زاده، رازی و پاستور بر اساس ویروس کشته شده و یا پروتئین نوترکیب هستند و این در حالی است واکسن‌های انگلیسی و آمریکایی ازاین نوع نیستند و بیشتر آن‌ها واکسن‌های ژنی اند و به همین جهت این موضوع نگرانی‌هایی را در خصوص بی اثر بودن آن‌ها در مقابل ویروس‌های جهش یافته به وجود آورده است.

وی افزود: از آنجایی که ویروس جهش یافته هندی به تازگی در حال انتشار است، ما هنوز نمی‌دانیم که آیا واکسن‌ها بر روی آن موثر هستند یا نه؟ و از کشور هند هم به ما خبری در این خصوص نرسیده که آیا افرادی که به آن‌ها واکسن بهارات تزریق شده است، به سویه جهش یافته جدید آلوده شده اند یا نه؟ و به همین جهت من دیروز به یکی از دانشمندان هندی که متخصص این رشته است، ایمیل زدم و از او در خواست کردم در این مورد به من اطلاعاتی بدهد و منتظر هستم این داده‌ها در اختیار ما قرار بگیرد.

می‌توان به اثربخشی واکسن‌های ایرانی در مقابل ویروس‌های آفریقایی و هندی امیدوار بود

‌این متخصص بیوتکنولوژی ضمن اشاره به اینکه می‌توان به اثربخشی واکسن‌های ایرانی در مقابل ویروس‌های آفریقایی و هندی امیدوار بود، ادامه داد: واکسن‌های ایرانی برخلاف واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی یا از نوع کشته و یا نوترکیب هستند و من امیدوارم همانطور که واکسن برکت در مقابل ویروس انگلیسی ایمنی ایجاد می‌کند، در مقابل سویه آفریقایی و جهش هندی هم اثربخش باشد و منتظر هستم دانشمندان ایرانی سریعا این موضوع را اعلام کنند و همچنین امید دارم سایر واکسن‌های ایرانی از جمله واکسن رازی، پاستور و شهید فخری زاده هم چنین ویژگی را داشته باشند و سازمان غذا و دارو از تولید هرچه سریع‌تر آن‌ها حمایت کند.

وی عنوان کرد: واکسن‌های برکت و شهید فخری زاده از نوع ویروس کشته و واکسن‌های رازی و پاستور از نوع پروتئین نوع ترکیب هستند که خوشبختانه برای ساخت آن‌ها تکنولوژی به کار برده شده است که کل پروتئین شاخک ویروس در واکسن موجود است و از این رو امیدواریم این واکسن‌ها بتوانند در مقابل ویروس‌های جهش یافته ایمنی ایجاد کنند.

میزان اثربخشی واکسن‌های خارجی که وارد ایران شده اند، بر ویروس‌های جهش یافته

وی در خصوص میزان اثربخشی واکسن‌های خارجی که وارد ایران شده اند، بر ویروس‌های جهش یافته توضیح داد: واکسن‌های خارجی که وارد ایران شده اند شامل واکسن‌های اسپوتنیک روسی، سینوفارم چینی، بهارات هندی و آستروزنکا هستند، که واکسن اسپوتنیک رسوسی آدونو ویروسی و شبیه واکسن آکسفورد است، اما روس‌‎ها روی آن اقدامی روی آن انجام دادند که واکسن اسپونیک را از آکسفورد متمایز می‌کند و نسبت به آن مزیت داده است و واکسن بعدی که وارد ایران شد، واکسن سینوفارم چینی است که از نوع ویروس کشته است و واکسن بعدی هم واکسن بهارات هند است که آن هم از نوع ویروس کشته است و بعد از آن‌ها هم واکسن آستروزنکا وارد کشور شد که آدنو ویروسی است.

این متخصص بیوتکنولوژی افزود: واکسن ایرانی برکت شبیه واکسن بهارات و سینوفارم است و از آنجایی واکسن واکسن بهارات در هند ساخته شده است و مقدار زیادی از آن به مردم تزریق شده، باید ببینم که آیا افرادی که دو دز این واکسن را در هند تزریق کرده اند، به سویه جهش یافته این ویروس مبتلا شده اند، یا نه؟ و متاسفانه اگر چنین اتفاقی رخ داده باشد نشان دهنده این است که ویروس جهش یافته از این واکسن عبور کرده است، که خدارشکر تا کنون چنین خبری را نشنیده ایم و باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم و به امید خدا این اطلاعات و پاسخ سوالات مردم به زودی به دست من می‌رسد و به سوالات پاسخ خواهم داد.
منبع: میزان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار