کد خبر: 1045687
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۵
با توجه به اینکه قرارگاه شهید شجاعیان زیرمجموعه بسیج دانشجویی دانشگاه علم پزشکی بابل است و منطقه فعالیتش بیشتر در سطح این شهرستان تعریف شده، اما با وقوع اتفاقات ناگوار و غیرمترقبه در استان‌های دیگر از جمله زلزله کرمانشاه یا سیل کیاکلا جهادگران این قرارگاه به این مناطق هم اعزام شده‌اند
محمد‌رضا هاديلو

سرویس ایران جوان آنلاین: طی یک دهه اخیر گروه‌های جهادی اقدامات چشمگیری در رابطه با محرومیت‌زدایی داشته‌اند که کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشته اند.


حضور در مناطق کم‌برخوردار و ارائه انواع خدمات از عمرانی گرفته تا بهداشت، سلامت، فرهنگ، کارآفرینی و... همه بیانگر این موضوع است که آن‌ها با برنامه‌ریزی و طرح‌های قابل اجرا پیش می‌روند و در تلاشند تا با نیازسنجی، بهترین خدمات را ارائه دهند. درست مثل جهادگران قرارگاه جهادی شهید شجاعیان که زیر نظر بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بابل فعالیت می‌کند؛ قرارگاهی متشکل از یکصد خواهر و برادر متخصص که خدمت به هموطنانشان را سرلوحه تمام کار‌ها قرار داده‌اند.


این یک حقیقت است که حضور گروه‌های جهادی در سراسر کشور آنقدر تأثیرگذار بوده که امروز هیچ کس نمی‌تواند آن‌ها را نادیده بگیرد. جوانان بسیجی که با تخصص‌های مختلف گرد هم آمده و بدون هیچ چشمداشتی تنها به فکر رفع نیاز محرومان و حل مشکلات در مناطق کم‌برخوردار هستند. در مازندران هم مثل دیگر استان‌ها، فعالیت گروه‌های جهادی در زمینه‌های مختلف در حال انجام است. حتی با وجود کرونا نیز جهادگران متوقف نشده‌اند و با تعریف برنامه و طرح‌های جدید سعی کرده‌اند مقابله با این ویروس منحوس را هم در کنار دیگر کارهایشان داشته باشند. اجرای طرح بزرگ شهید سلیمانی یکی از این موارد است که مانند دوران دفاع مقدس، جهادی عظیم و عملیاتی مهم به شمار آمده و نتایج آن چیزی جز سلامت و آرامش تمام شهروندان نیست.

 
قرارگاهی برای تمام فصول

در دانشگاه علوم‌پزشکی بابل، قرارگاهی وجود دارد که طی سال‌های اخیر و به خصوص در دوران کرونایی حرکت‌ها و برنامه‌های خوبی داشته است. امیرحسین جانعلی‌زاده، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بابل است. دانشجوی جوانی که در رشته کارشناسی بهداشت محیط مشغول به تحصیل است و مسئولیت قرارگاه جهادی شهید شجاعیان را هم بر عهده دارد. به گفته خودش از سال ۹۶ فعالیت‌های جهادی را آغاز کرده و از تابستان سال ۹۹ مسئولیت این قرارگاه را بر عهده گرفته است. جانعلی‌زاده درباره هدف و انگیزه خود برای حضور در فعالیت‌های جهادی به «جوان» می‌گوید: «شاید اشاره به جمله زیبای سید شهیدان اهل قلم سیدمرتضی آوینی برای بیان هدفم خالی از لطف نباشد که می‌گوید کارتان را برای رضای خدا نکنید، برای خدا کار کنید و تفاوتش هم در این است که امام حسین (ع) در کربلا باشد و تو مشغول تحصیل علم!»
این جهادگر در مورد قرارگاه شهید شجاعیان می‌گوید: «مجموع افرادی که در بخش‌های مختلف این قرارگاه فعالیت می‌کنند، حدود ۱۰۰ نفر متشکل از خواهران و برادران است. فعالیت‌های قرارگاه در بخش‌های بهداشت و درمان، سازندگی، فرهنگی و آموزشی و خیریه تعریف شده است.»

سرعت بخشیدن به کار‌ها با همکاری‌های مردمی

با توجه به اینکه قرارگاه شهید شجاعیان زیرمجموعه بسیج دانشجویی دانشگاه علم پزشکی بابل است و منطقه فعالیتش بیشتر در سطح این شهرستان تعریف شده، اما با وقوع اتفاقات ناگوار و غیرمترقبه در استان‌های دیگر از جمله زلزله کرمانشاه یا سیل کیاکلا جهادگران این قرارگاه به این مناطق هم اعزام شده‌اند. در همین رابطه جانعلی‌زاده به تعداد اردو‌های جهادی در طول سال اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر بخواهیم به صورت عمومی و گسترده و مدت طولانی در یک منطقه مستقر شویم، یک تا دو بار اردو‌های جهادی در سال برگزار می‌شود، اما در طول سال بار‌ها و بار‌ها ممکن است به‌صورت برنامه‌های یک روزه خیریه، اردو‌های بهداشت و درمان و ویزیت رایگان داشته باشیم.» وی با اشاره به همکاری مردم با گروه‌های جهادی ادامه می‌دهد: «خوشبختانه با توجه به رهنمود‌های مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد گفتمان جهادی در سطح کشور، مردم مناطق محروم هم هر روز با توجه به اردو‌های جهادی برگزار شده، بیشتر و بهتر با این فعالیت‌ها و حرکت‌های جهادی انس می‌گیرند و رفته‌رفته بر شدت این اعتماد و الفت بین آن‌ها و گروه‌های جهادی اضافه می‌شود.»

کمک‌های مؤمنانه و حمایت از محرومان

مسئول قرارگاه جهادی شهید شجاعیان به اقدامات این قرارگاه در ایام کرونا اشاره و تصریح می‌کند: «در ابتدای کرونا دوستان ما در قرارگاه جهادی شهید شجاعیان با همکاری مجموعه‌های دیگر در سطح شهرستان کارگاه تولید ماسک راه‌اندازی کردند و نیرو‌های زیادی را از بین عموم مردم آموزش دادند و برای اعزام به بیمارستان آماده کردند. از بین دانشجویان بسیجی هم گروهی که به طور تخصصی در رشته‌های پرستاری و پزشکی مشغول تحصیل بودند در اوج همه‌گیری کرونا به بیمارستان اعزام شدند تا به کادر درمان کمک کنند. همچنین با شروع ماه محرم به تب‌سنجی از عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) در چند هیئت بزرگ شهرستان بابل پرداختیم تا به وسع خود بتوانیم به برپایی مراسم عزای اهل بیت (ع) کمکی کرده باشیم.»

وی در ادامه از کمک‌های مؤمنانه و برنامه‌ها و اقداماتشان در این زمینه می‌گوید: «در بخش خیریه هم بسته‌های کمک مؤمنانه تهیه و تدارک دیده شد تا تقدیم مستضعفان شود، در ایام ماه مبارک رمضان سال گذشته، به طبخ غذای گرم پرداختیم و حدود یکهزار و ۵۰۰ پرس غذا در سه روز طبخ و توزیع شد.»
به گفته این جهادگر، دانشجویان قرارگاه شهید شجاعیان در بخش‌های دیگری همچون سامانه ۴۰۳۰، ضدعفونی معابر، اماکن و... نیز فعالیت داشتند.

از اردو‌های نوروزی تا طرح شهید سلیمانی

جهادگران بابلی هم مثل دیگر همرزمانشان، عید امسال را در کنار محرومان و با خدمت به آن‌ها جشن گذرانده‌اند؛ موضوعی که مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بابل گریزی به آن می‌زند و می‌گوید: «بچه‌های قرارگاه جهادی شهید شجاعیان به همراه گروه جهادی میثاق و بسیجیان دانشگاه آزاداسلامی واحد بابل بعد از مدت‌ها بررسی در مناطق مختلف در سطح استان مازندران، اقدام به برگزاری اردوی جهادی شهید رجایی‌فر در روستا‌های بندبن، زرزمه، هشتری، ورخامن، خرطوسی، شالیکش و آب‌بندان ننوش کردند.»
وی ادامه می‌دهد: «اهداف و فعالیت‌های این اردو در سه دسته بهداشت و درمان، فرهنگی و آموزشی و سازندگی طبقه‌بندی و طی پنج روز از نهم تا سیزدهم فروردین برگزار شد.»

به گفته جانعلی‌زاده، در روز چهارم عید و بعد از غربالگری جهادگران سلامت، متخصصانی در زمینه‌های داخلی، طب سنتی و اطفال و پزشک عمومی به ویزیت بیماران پرداختند و از افراد مشکوک به کرونا رپیدتست گرفته شد. در بخش فرهنگی نیز جهادگران اقدام به برگزاری کلاس‌های قرائت قرآن، احکام، مسابقات ورزشی و پخش فیلم و در بخش سازندگی نیز به ساخت سرویس بهداشتی و حمام برای محرومان کردند.

مسئول قرارگاه جهادی شهید شجاعیان در مورد طرح بزرگ و سراسری شهید سلیمانی و حضور جهادگران متخصص در این پروژه می‌گوید: «از ابتدای طرح شهیدسلیمانی قرارگاه جهادی شهید شجاعیان از ظرفیت دانشجویان بسیجی رشته بهداشت محیط با توجه به تخصص‌شان کمک گرفته و حدود ۳۰ نفر از این دانشجویان را به معاونت بهداشتی دانشگاه جهت همکاری در امور مربوط به طرح شهید سلیمانی معرفی کرده است. ضمن اینکه با برگزاری اردوی جهادی پنج روزه در روستای بندبن به شناسایی و غربالگری پرداختیم و در پایان این اردو با ویزیت رایگان اهالی توسط متخصصان اطفال، داخلی، طب سنتی و پزشک عمومی سلامت همشهریان را مورد ارزیابی قرار دادیم.»

خاطرات اردو‌ها

جانعلی‌زاده از خاطراتش در اردو‌های جهادی می‌گوید: بهترین اردوی من فعالیت در روستای بندبن از منطقه بندپی شرقی بابل بود؛ چراکه در هدف‌گذاری، آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی قبل از اردو، دوستانم در درون مجموعه بسیج دانشجویی موفق عمل کرده‌اند و حین اردو نیز با حضور مسئولان شهرستان و استان فرصتی مهیا شد تا مطالبه‌های بحق مردم منطقه از مسئولان صورت بگیرد و ان‌شاءالله پس از اردو هم همچنان پیگیر مطالبات مردم خواهیم بود. خاطره خوب در این اردو‌ها زیاد است، یک کودکی بود که به‌طور اشتباه کارشناسی کرده بودند که باید در مدارس استثنائی تحصیل کند! پس از بررسی دوستان ما در بخش گفتاردرمانی مشخص شد که کودک مشکل خاصی نداشته و ان‌شاءالله پیگیر هستیم که بتوانیم از طریق رایزنی با آموزش و پرورش مسیر درستی برای تحصیل این کودک ترتیب دهیم تا بتواند در مدارس معمولی تحصیل کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار