کد خبر: 1045677
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۴
رتبه‌بندی سایماگو برای سال ۲۰۲۱ منتشر شد که در این رتبه‌بندی ۱۶۱ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی از جمهوری اسلامی ایران حضور دارند و رتبه این مراکز نسبت به سال ۲۰۲۰ با رشد مواجه شده‌است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: نظام رتبه‌بندی سایمگو یا رتبه‌بندی SCImago توسط گروه پژوهشی به همین نام در دانشگاه گرانادا در اسپانیا انجام می‌شود که بر اساس تعداد مقالات علمی مؤسسات آموزش عالی کشور‌های مختلف موجود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس آن‌ها را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند.

در این رتبه‌بندی از سه شاخص تحقیقات و نوآوری و اجتماعی به صورت ترکیبی استفاده شده و شاخص تحقیقات ۵۰ درصد و شاخص نوآوری ۳۰ درصد و شاخص اجتماعی ۲۰ درصد وزن دارند.

در شاخص تحقیقات تأثیر عادی، تعالی با رهبری، خروجی، رهبری علمی، مجلات متعلق به خود، مجلات خود، برتری، انتشارات با کیفیت بالا (Q۱)، همکاری بین‌المللی، دسترسی باز و مجموعه استعداد‌های علمی در نظر گرفته می‌شود. در رتبه‌بندی جامع سایمگو ۱۶۱ مؤسسه آموزشی و پژوهشی از جمهوری اسلامی ایران حضور دارند که به ترتیب ۱۰ مؤسسه اول ایرانی حاضر در این رتبه‌بندی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه علوم پزشکی ایران هستند.

در نسخه ۲۰۲۱ رتبه‌بندی مؤسسات آموزشی و پژوهشی سایماگو از میان ۷ هزار و ۵۳۳ مؤسسه‌ای که رتبه‌بندی شده‌اند، رتبه‌های اول دنیا به ترتیب به آکادمی علوم چین، مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، وزارت بهداشت جمهوری خلق چین، دانشگاه هاروارد امریکا، مدرسه پزشکی هاروارد امریکا، انجمن مراکز تحقیقاتی هلمولتز آلمان، آکادمی علوم روسیه، وزارت بهداشت و خدمات انسانی امریکا اختصاص دارد.

در این رتبه‌بندی حوزه‌های مختلف علوم نیز رده‌بندی شده‌اند.

حوزه‌های «کشاورزی و علوم زیستی»، «هنر و علوم انسانی»، «بیوشیمی، ژنتیک و زیست‌شناسی مولکولی»، «تجارت، مدیریت و حسابداری»، «شیمی»، «علوم کامپیوتر»، «دندانپزشکی»، «اقتصاد، اقتصاد سنجی و امور مالی» و «مهندسی»، بیشترین تأثیر را در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها داشته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار