کد خبر: 1045676
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۵
رئیس اندیشکده جنگ نرم:
رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به اینکه جایگاه اجتماعی معلمان باید تقویت شود، گفت: بی‌شک نقش معلمان در تعلیم و تربیت بسیار تعیین‌کننده است و باید به جایگاه معلمان توجه بیشتری شود.
سرویس جامعه جوان آنلاین: مهندس علیرضا افشار با تأکید بر اینکه نظام تعلیم و تربیت مهم‌ترین رکن برای برنامه‌های توسعه، پیشرفت و آبادانی کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: بی‌تردید این نظام ساختار مهمی در جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود؛ چراکه همه مردم اعم از زن و مرد این فرایند را طی می‌کنند و بر زندگی آن‌ها تأثیر زیادی دارد.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش یک فرصت است که اگر از آن غفلت کنیم به تهدید تبدیل می‌شود. در امور تربیتی در کنار مسئله آموزش مطرح است که پایه آن را می‌توان در آموزش و پرورش دید.

افشار با اشاره به اینکه در میان کارشناسان، خانواده تأثیر فرهنگی بیشتری دارد، گفت: با توجه به اینکه نمی‌توان ارتباط سیستماتیک با خانواده‌ها برقرار کرد، آموزش و پرورش در اولویت قرار دارد و باید این نهاد، با تقویت انجمن اولیا و مربیان بتواند خلأ نهاد خانواده را پر کند، به همین جهت انجمن‌ها باید قدرتمند، هدفمند و با برنامه برگزار شوند.

افشار با تأکید بر اینکه نیاز به ساختار قوی در انجمن اولیا و مربیان کشورمان وجود دارد، تصریح کرد: در کشور ژاپن که پیشرفته‌ترین نظام تعلیم و تربیت در دنیا را دارد در سطح بسیار بالایی روی انجمن اولیا و مربیان تأکید می‌شود، به طوری که در این زمینه برای کشور‌های دنیا الگو هستند. وی با بیان اینکه در کشور ژاپن برای هر پایه تحصیلی یک انجمن وجود دارد، اظهار کرد: تمامی این انجمن‌ها به صورت زنجیره‌ای به هم مرتبط بوده و جلسات متعددی دارند، اما متأسفانه در مدارس کشور ما از انجمن اولیا و مربیان بیشتر به عنوان دریافت کمک برای حل مشکلات مدرسه استفاده می‌شود و این جفایی است که به این سازمان و نهاد وارد می‌شود.

رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: در دولت‌های گذشته مقرر بود تا یک بازنگری در آیین‌نامه انجمن اولیا و مربیان صورت گرفته و پیاده‌سازی شود، از بنده نیز دعوت کردند تا به عنوان عضو افتخاری هیئت امنا و مرکزیت انجمن‌ها همکاری داشته باشم، اما متأسفانه این امر مهم انجام نشد. بنابراین باید یک بازنگری در زمینه فرایند انجمن‌ها اعمال شود و ضمن مشارکت دادن خانواده‌ها به امر تعلیم و تربیت، هماهنگی بیشتری با برنامه‌های مدرسه داشته‌باشند.

وی با تأکید بر اینکه معلم جایگاه بسیار رفیعی دارد، گفت: معلمی جزو مشاغلی است که باید هم از نظر مادی و هم معنوی منزلت بالایی داشته باشد؛ خانواده‌های فرهنگی مورد اعتماد مردم هستند.

افشار با اشاره به اینکه جایگاه اجتماعی معلمان باید تقویت شود، افزود: بی‌شک نقش معلمان در تعلیم و تربیت بسیار تعیین‌کننده و حتی بالاتر از کتب درسی است. باید به معلمان توجه بیشتری صورت بگیرد. پیشنهاد می‌شود که از صاحبنظران، شخصیت‌ها، افراد اندیشمند و حتی دانشجویان ممتاز دعوت شود تا ساعاتی از هفته را به تدریس در مدارس اختصاص دهند، تا به معلم بودن افتخار کنند و با مشکلات حوزه تعلیم و تربیت و دغدغه فرزندان جامعه بیشتر آشنا شوند.

رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه معلمی شغل انبیا است، باید این جایگاه به اشکال مختلف اعتباربخشی شود و خود معلمان هم در حفظ و ارتقای این جایگاه تلاش مضاعفی داشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار