کد خبر: 1045670
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
‌تصویر تلخ و معروف دست جدا شده از پیکر قاسم سلیمانی، توئیتر زینب سلیمانی و این عبارت: «هزینه میدان برای دیپلماسی... ». این توئیت زینب، اولین واکنش خانواده سردار سلیمانی به انتشار فایل صوتی سه ساعته از ظریف است که در آن مدعی هزینه شدن دیپلماسی برای میدان و قربانی شدن دیپلماسی او پای نبرد نظامی حاج قاسم بود. دختر سردار سلیمانی برای این توئیت کوتاه خود از دو هشتگ «جریان تحریف‌» و «برای خدا و مردم» استفاده کرده است
کبری آسوپار
سرویس سیاسی جوان آنلاین: تصویر تلخ و معروف دست جدا شده از پیکر قاسم سلیمانی، توئیتر زینب سلیمانی و این عبارت: «هزینه میدان برای دیپلماسی...». این توئیت زینب سلیمانی، اولین واکنش خانواده سردار سلیمانی به انتشار فایل صوتی سه ساعته از ظریف است که در آن مدعی هزینه شدن دیپلماسی برای میدان و قربانی شدن دیپلماسی او پای نبرد نظامی حاج قاسم بود. دختر سردار سلیمانی برای این توئیت کوتاه خود از دو هشتگ «جریان تحریف» و «برای خدا و مردم» استفاده کرده است.

گرچه این واکنش به دلیل ابراز از سوی خانواده سردار بدون مرز ایرانی، واکنشی ویژه به فایل صوتی ظریف محسوب می‌شود، اما طی دو روز گذشته، قریب به اتفاق ظرفیت رسانه‌ای و مجازی فارسی زبان پیرامون فایل صوتی ظریف بوده است. فضای سیاسی ایران در دو روز گذشته آنچنان تحت تأثیر این رویداد بوده که حتی بحث‌های انتخاباتی به حاشیه رفته است.

اما در نهایت قرار است چه اتفاقی روی دهد؟ توضیح و عذرخواهی ظریف؟ استعفای عذرخواهی؟ استیضاح و برکناری؟ یا محاکمه او برای بیان تحلیلی که در دل خود توهین به سربازان میدان را دارد؟ آیا قاسم سلیمانی و نیرو‌های چند ملیتی او آنچنان که ظریف تلویحاً گفته، سربازان روسیه برای بر هم زدن برجام محبوب ظریف بوده‌اند؟! بیان چنین تحلیلی از سوی وزیر در حال خدمت، توهین‌آمیز نیست؟ قاسم سلیمانی دیگر در دنیای ما نیست و زبان دنیایی برای دفاع از عملکرد و سیاست‌های خود ندارد. باید دید آیا دستگاه قضایی مدعی حقوقی اعتبار سردار می‌شود یا خیر. شاید هم قرار است چند روزی هیجانات انقلابی در فضای مجازی و رسانه‌ها تخلیه شود و، چون برهه همیشه حساس کنونی را نزدیکی به انتخابات حساس‌تر کرده، بیش از همیشه سر به برف مصلحت فرو بریم و دعا کنیم که ان‌شاءالله گربه است؟ این سؤالات مهمی است که پس از فروکش کردن خشم اولیه باید مطالبه کنیم؛ اینکه قرار است در نهایت چه برخورد قانونی با ظریف و منتشرکنندگان این فایل صوتی شود؟

در ایالات متحده امریکا، جان کری وزیر خارجه اسبق به دلیل یک جمله ظریف در این فایل صوتی شدیداً تحت فشار قرار گرفته، در ایران، اما هنوز خبری از برخورد نهاد‌های نظارتی با ظریف نیست.

رد گاندو‌ها را دیدید؟

دو روز پس از رسوایی بزرگ انتشار فایل صوتی محمد جواد ظریف در شبکه سعودی ایران اینترنشنال، سخنگوی دولت حسن روحانی از یک «سرقت» می‌گوید؛ سرقت فایل صوتی ظریف! علی ربیعی البته در مورد چگونگی سرقت این فایل توضیحی نداده است. آیا سیستم‌های نهاد ریاست جمهوری مورد هک سایبری قرار گرفته‌اند یا مثلاً فایل مربوطه در جیب کت آقایان بوده است و جیب‌بر به آنان زده است؟!

در هر حال چیزی که وجود ندارد، سرقت هم نمی‌شود و همین که دولت پذیرفته این فایل، وجود خارجی داشته و جزیی از یک پروژه در نهاد ریاست جمهوری است، و سخن از تقلید صدا و فتوشاپ! و تکذیب اصل فایل نگفته، جای شکرش باقی است!

فایل صوتی چگونه دزدیده می‌شود؟ آیا باید بپذیریم در نهاد ریاست جمهوری نفوذی‌هایی هستند که نتیجه‌اش سردرآوردن فایل صوتی منتشر نشده وزیر خارجه دولت روحانی از شبکه سعودی ایران اینترنشنال است. پذیرش نفوذی یعنی رد ادعای ظریف که گفته بود «سریال گاندو از اول تا آخر دروغ بود». آیا دولت حاضر است سرانجام این گزاره طبیعی را بپذیرد که در درون خود نفوذی دارد؟

سخنگوی دولت از دستور رئیس‌جمهور به وزارت اطلاعات برای شناسایی عوامل انتشار این فایل صوتی می‌گوید. ربیعی توضیح داده: «این فایل صوتی درتلویزیون پترودلاری کینه توز که با دلار‌های نفتی اداره می‌شود و از روز تأسیس طرفدار رنج و تحریم مردم بوده است، منتشر شد و همین امر نشانگر توطئه آمیز بودن ربایش و پخش گزینشی این مصاحبه است.»‌اما ربیعی نگفته چگونه کسانی از درون دولت مرتبط با شبکه سعودی اینترنشنال یا همان تلویزیون به قول ربیعی پترودلاری هستند. رد این گاندو‌ها را قرار است چه کسی بگیرد؟ او البته از دستور حسن روحانی هم گفته «رئیس‌جمهور به وزارت اطلاعات دستور داد تا عوامل این توطئه را شناسایی کنند. ربایش این اسناد، توطئه‌ای علیه دولت، نظام، انسجام داخلی، نهاد‌های کارآمد و سرافراز در میدان‌ها و همچنین توطئه‌ای علیه منافع ملی ماست.» او همچنین گفته «البته ما منتظر خواهیم بود که آقای ظریف به ایران برگردند و حتماً توضیحات لازم در مورد سوء برداشت‌ها را ارائه خواهد کرد.»‌ربیعی نکاتی هم در مورد رفاقت ظریف و شهید سلیمانی و غیرقابل انکار بودن تبعیت ظریف از رهبری گفته است که یادآور خنجر از پشت زدن رفیق به رفیق شد؛ وگرنه دشمن که دشمنی‌اش معلوم است!

گفتنی ا‌ست جواد ظریف سه روز است که در عراق به سر می‌برد و مشغول دیدار‌های دیپلماتیک و امن در میدانی ا‌ست که امنیتش حاصل فداکاری‌ها، سیاست‌ها و عملکرد‌های قاسم سلیمانی و نیروهایش در مبارزه با تروریست‌های داعش است.

ورود دادستانی

از سویی، پیرو انتشار فایل صوتی طبقه بندی شده وزیر خارجه در شبکه‌های رسانه‌ای معاند خارج از کشور، دادسرای عمومی و انقلاب تهران از تشکیل پرونده قضایی در این زمینه خبر داد. دادسرای عمومی و انقلاب تهران در اطلاعیه‌ای تصریح کرده است: «در پی انتشار فایل صوتی طبقه بندی شده از وزیر امور خارجه از حیث جنبه عمومی جرم با دستور دادستان تهران، پرونده قضایی در دادسرای امنیت تهران تشکیل شده است.»

این اطلاعیه می‌افزاید: «اتهام اصلی مطرح در این پرونده، انتشار و قرار دادن اطلاعات طبقه بندی شده کشور در اختیار افراد فاقد صلاحیت می‌باشد که حسب مورد طبق ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی و قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری، مباشران و معاونان این اعمال تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرند و برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.» بنابر این اطلاعیه، برای شناسایی عوامل ارتکاب جرم و نحوه وقوع آن و نیز تعیین سطح طبقه بندی اطلاعات افشا شده، ضمن استعلام از دستگاه‌های مسئول، دستورات لازم به دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، صادرشده است.

مطابق فایل صوتی و اطلاعات منتشر شده، پروژه مصاحبه مذکور به سعید لیلاز، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر اقتصادی نزدیک به دولت سپرده و زیر نظر حسام الدین آشنا پیش می‌رفته است. لیلاز همچنین از محکومان امنیتی فتنه ۸۸ است که در دادگاه، اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام، نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده و ارتباط با بیگانگان» در مورد او بررسی شد.

رسوایی‌های دیگری در راه است؟

ربیعی، سخنگوی دولت در مورد چیستی این فایل صوتی می‌گوید: «این گفتگو بخشی از برنامه‌ای به نام «آن سوی دولت» و با موضوع گزارش و روایت خدمات، اقدامات، چالش‌ها و دستاورد‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است که زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری مصاحبه‌هایی با وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در چارچوب تاریخ شفاهی هشت ساله دولت انجام گرفته است.»

وی تأکید کرد: «بنا بود که فایل کامل نسخه صوتی و تصویری گفتگو‌ها در دفتر هیئت دولت و با درجه طبقه بندی آرشیو شوند و یک نسخه گزیده از هر گفتگو با توافق مصاحبه شونده‌ها در یک نهاد ملی مطالعاتی آرشیو شده و سپس منتشر و در دسترس عموم قرار گیرد.»

در این میان، چند نکته قابل تأمل است؛ اول آنکه باقی فایل‌های این گفتگو‌ها کجاست و قرار است از سوی کدام رسانه معاند و چه زمانی منتشر شود. چنانکه اینترنشنال تنها رسانه ضد ایرانی نبوده که این فایل صوتی در اختیارش قرار گرفته و روزنامه سازندگی به نقل از بی‌بی‌سی نوشته که بی‌بی‌سی هم این فایل را در اختیار داشته، اما منتشر نکرده است تا به برجام لطمه‌ای وارد نشود! دوم آنکه این پروژه تاریخ شفاهی اگر قرار است همچون گفت‌وگوی ظریف با تحلیل‌های دروغین همراه شود، در واقع تحریف تاریخ است و از قضا باید نگران تاریخ در همه عرصه‌ها با این فایل‌های گفتگو با اعضای کابینه روحانی بود، برخلاف واکنش کوتاه ظریف که روز گذشته گفته بود «نگران تاریخ نباشید!»
 
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
2
10
سخنان ضد امنیتی رییس جمهور خطاب به ارتش و تشویق به انتخاب بین حکومت و مردم را بگذارید کنار انتشار عامدانه فایل توسط جریان معاند غربگرا و تحریفگر , انوقت تحلیل کنید چه فتنه ای قرار است اتفاق بیفتد؟!
سید فروزان
|
Switzerland
|
۰۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
2
8
نفس عمل خیانت بوده ، اینکه فایل صوتی سرقت رفته ، محرمانه بوده ،نباید پخش میشده و غیره ، بهانه های بچکانه است ،
آقای ظریف وامثال او نمک خور و نمکدان شکن بوده و هستند ، که اکر نبودن مردان میدان ، جای ظریف و امثالش در نهایت باید میشدند کارمند بایگانی نه وزیر و مدیر و وکیل ،
آقای ظریف نه سواد درست دارد نه عقل و هوش ، نه معرفت نه اخلاص
محمد علی تعالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
1
12
بابا ما هرچه نگاه میکنیم یا در این دولت دروغ وافترا میزنند ویا جاسوس هستند ویا خاپن هستند .اینها همانهایی هستند که فتنه 88 را درست کردن وبعد از فتنه بنا گذاشتن که با نفوذ در دستگاه های دولتی کار خود را بصورت خزنده انجام دهند باید انها محاکمه شوند
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
9
1
رسوائیی بزرگ !!؟؟ شهید حاج قاسم پیشقراول جببهه نظامی کشور بود.و آقای ظریف سزباز خط مقدم دیپلماسی هردو خادم ملت ایران بودند.هردو متعلق به این آب و خاک اند. نباید از نام آن شیهد بزگوار جهت ظریف کشی ایشان با اهداف انتخابتی سوء استفتاده نمود.این جفا به کشور است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
نمیدونم این اصلاح طلبها خودشونو به نفهمی میزنند یا واقعا نفهمند
کسی که در قبال 8 سال معطل کردن تمام ظرفیتهای کشور و به باد دادن هم صنعت و هم هسته ای دستاوردی جز آوار برجام تماما ابلهانه نداشته و بیسوادی و بیعرضه گی را در عمل اثبات کرده با بیشرمی تمام به سرداری میتازد که بکهزارم افتخاراتش بر تمام دولت تدبیر و امید برتری دارد
کسی که جرات کرده پنجه ناپاکش را بر پهره چنین سردار محبوبی کشیده حاصل چرندبافیش را کادو پیچ به دشمنان کشور تقدیم کند
آنوقت این اصلاح طلبهای پرو و زیاده گو چطور به خود جرات داده اند این مایه شرم را با سردار مقایسه کنند و نامش را ظریف کشی بگذارند
واقعا که این قبیله علاوه بی بیسوادی پول پرستی مقام پرستی چپاول بیت المال چپاول بورس چپاول خلق الله و ... چقدر پررو و وقیح و بیشرمند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
ظریف کشی ؟؟!!
لاشه پاسپورت از وعده اعتبار به پاسپورت ایرانی به ششمین پاسپورت بی ارزش جهان
لاشه سفره ایرانی از وعده هیچ کس سر گرسنه بر زمین نمی گذارد تا سفره های بیگوشت بی مرغ و بی هیچ چیز دیگر
لاشه رونق اقتصادی از آنچنان رونقی به لاشه کارخانه ها صنعت هسته ای بیکاری گسترده رکورد ترک تحصیلها گرانیهای افسار گسسته ...
از فتح الفتوح برجام تا لاشه متعفنی که دولت در آرزوی احیای ظاهری آن به هر قیمتی است
از باغ سیب و گلابی به حسرت سالهای قبل از 92
....
این چنین وزیر نالایقی اصلا وجودش را دارد؟
چی چی کشی؟
له شدگان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
3
2
به آنچه به عنوان تجارب این دولت فرمودید درمسکن نه تنها به آنچه خود روحانی علنا مانند دیگر موارد نطق فرمودند نه تنها برخلاف تاکبد مقام رهبری هیچ نکردند که 40میلیون از مردم گرفتند و مانند خزانه سکه ودلار کردند و بدهی 40میلیون ووام را به دولت بعد مانند بسیاری از هدایای این دولت واگذار خواهند نمود که الحق گزارش صد من است آنچه این دولت برای دولت بعد تحویل خواهد داد وآنچه تحویل گرفت ومانند هسته ای و توان داخلی و ...راباخاک یکسان کرد وحالا طلیکار از همه شدند که چرا پخش شده چه بسا بدست خودشان و نمیگویند چه پخش شده است ای بی ....
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
2
5
اینکه این صحبت ها برای انتشارنبوده وچه کسی فایل را به سعودی ها داده اصلا مهم نیست.مهم اینست که یک وزیر این کشورچرا این حرفهارازده است.وباید درمجلس ودادگاه جوابگوی اظهارات ساده لوحانه اش باشد.
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
1
2
اینکه صحبت های ظریف توهبن به سردار دل هاست و خیانت به کشور و لاپوشانی روحانی از او اظهر من الشمس است.باید و روحانی و بقیه دنباله های استحاله طلب محاکمه و به اشد مجازات محکوم شوند .
امیر
|
Canada
|
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
1
1
برای من جای تعجب است که یک نفر مخالف تحلیل سایت شما اظهار نظر نکرده!! و این خیلی بد هست و نشان میدهد که این سایت نویسنده و خوانندگانش یک فکر هستند و یا مخالفین میترسند حرف بزنند و در آخر اینکه دفاع شما صرفا موافقت با نیروی میدانی و سرکوب غیر همفکر با شماست!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
یا شاید هم هیچکدانپم مثل تو احمق نبوده اند
نکنه فکر کرده ای مخالفت نکرده ای
یا شاید هم خودتو آدم حساب نکرده ای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
جناب متعجب اگر نیروی میدانی نبود که حالا با افکار عقب افتاده قبیله جنابعالی الان داعش داشت خانواده و ناموست را در کاباره ها نفری چند دلار اجاره میداد
قربانعلی بختیاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
1
1
نیروهای انقلابی باید هوشیار باشند
Said
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
0
2
سلام. عده‌ای مرزهای وقاحت را جابجا کردن و در کمال رذالتی مثال زدنی فایلی پر میکنند از پیش برنامه ریزی شده ! و به خون شهید می‌تازند ! این نامردان میدان را باید محاکمه کرد که غیر از حرفهای مفت چیزی از این‌ها ندیده‌اند ایرانیان
احمد پالشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
1
0
اقای نوسنده و بعضی از منتقدان چرا شما ها بصیرت و توجه به موقعیت جامعه ما را از دست دادید که دشمن از هر ناحیه برای زمین گیری ما کانال در گیری و جبهه نبرد باز می کند چرا متوجه نیستین شما هم به دشمن دارین کمک می کنید چرا یادتان رفته هنوز زخم های وارده از دشمن در بدن همه سوزش دارد تورا بخدا نوجه کنید به موقعیت ......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
1
1
آیا دولت حاضر است سرانجام این گزاره طبیعی را بپذیرد که در درون خود نفوذی دارد؟
در درون خود در برون خود در اطراف خود در ذات خود
ول کنید این گزاره های ام و اگر را
این دولت خودش مصداق نفوذ است
اصل نفوذی خود خود دولت است
بقیه گرد و خاکی بیش نیستند
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
0
1
هشت سال بسوی آمریکا دست دراز کردن آمریکا یه آب دهن هم داخل دستشان نریخت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
خب شاید بعدا مثل مهاجرانی بهش گرین کارت دادند
البته شاید همین الان هم مثل ایلحان نوری گرین کارت در جیبش باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
0
1
رهبر انقلاب: گفتیم به طرف مقابل اعتماد نکنید، به لبخند او فریب نخورید، به وعده‌ی نقد که میدهد وقتی خرش از پل گذشت، برمیگردد و به ریش شما میخندد!
هر چند روی صحبت رهبری با مسئولان بوده اما به مصداق حدیث پیامبر کُلُّکُم راعٍ وَ کُلُّکُم مَسئولٌ همه شما نسبت به آنچه عهده دار شده اید مسئولید پس ما هم نسبت به انتخاب این افراد مسئولیم
و حالا طرف در قامت وزیر امور خارجه خرش از پل گذشته، برگشته و به ریش ما میخندد!
روشنفکر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
0
0
سلام به همه.تحلیل ها بسیار جالب و البته دردناک بود.ولی در بین همه اینها یه سوال برای من به وجود امد .....ایا میشود که یک وزیر با این همه تجربه از روی شکم سیری این حرفها را بزند؟
آیا اینکه گفته میشود که روسیه از اینکه برجام به نتیجه برسد دل خوشی ندارد حرف درستی نیست؟
آیا نباید به جای اینکه همه ما از روی خشم مطلب بنویسیم ،کمی فکر کنیم به این گفته ها.......آیا به این فکر کردید که چه کشوری از تحریم ایران بیشترین سود را برده و بازار نفت و گاز ما را برای خود کرده؟
دوستان الارغم اینکه هیچ دل خوشی از عملکرد این دولت ندارم و لی لازم هست گاهی به این فایلها و حرفهایی که به هر دلیل به بیرون می آید کمی بدون تعصب فکر کنیم.ارادتمند.یا علی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار