کد خبر: 1045617
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد خطرات ناشی از دود ناشی از آتش سوزی ممکن است به بزرگترین اندام بدن انسان و اولین خط دفاعی در برابر تهدید خارجی یعنی پوست نیز آسیب برساند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: به نقل از ساینس دیلی، دود ناشی از آتش سوزی می‌تواند باعث ایجاد علائم تنفسی و قلبی عروقی، آبریزش بینی و سرفه تا حمله قلبی یا سکته مغزی شود. بعلاوه ممکن است به پوست هم آسیب برساند.

یافته‌های محققان دانشگاه کالیفرنیا حاکی از آن است که حتی قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض کیفیت پایین هوا در اثر دود ناشی از آتش سوزی می‌تواند به سلامت پوست آسیب برساند.

«راج فادادو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «تحقیقات موجود در مورد آلودگی هوا و پیامد‌های بهداشتی، بیشتر بر عوارض قلب و تنفس متمرکز شده است، و تحقیقات در مورد ارتباط بین آلودگی هوا و سلامت پوست وجود ندارد. پوست بزرگترین اندام بدن انسان است و در تعامل مداوم با محیط خارجی است؛ بنابراین منطقی است که تغییرات در محیط خارجی، مانند افزایش یا کاهش آلودگی هوا، می‌تواند بر سلامت پوست تأثیر بگذارد.»

آلودگی هوا ناشی از آتش سوزی که از ذرات ریز (PM ۲.۵)، هیدروکربن‌های معطر چندحلقه‌ای (PAH) و گاز‌ها تشکیل شده است، می‌تواند به روش‌های مختلف بر روی پوست طبیعی و مستعد اگزما تأثیر بگذارد. این آلاینده‌ها غالباً حاوی ترکیبات شیمیایی هستند که از سد خارجی پوست عبور کرده و به سلول‌ها نفوذ می‌کنند، جایی که می‌توانند رونویسی ژن را مختل کنند، استرس اکسایشی ایجاد کرده یا باعث التهاب شوند.

اگزما یا درماتیت آتوپیک یک بیماری مزمن است که بر توانایی پوست برای ایجاد یک مانع مؤثر در برابر عوامل محیطی تأثیر می‌گذارد. از آنجا که سد پوست به خطر افتاده است، افراد مبتلا به این بیماری در واکنش به مواد تحریک کننده مستعد قرمزی پوست و خارش پوست هستند و حتی ممکن است در برابر آسیب ناشی از آلودگی هوا آسیب پذیرتر باشند.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار