کد خبر: 1045378
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
روایت یک عضو کمیسیون امنیت ملی از جلسه با عراقچی
نایب رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: به گفته معاون وزیر امور خارجه، امریکا و ۱+۴ پذیرفته‌اند تنها تحریم‌های هوایی، دریایی، بانکی و بیمه‌ای رفع شوند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: شهریار حیدری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر در خصوص جلسه این کمیسیون با حضور عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه برای بررسی مذاکرات وین گفت: در این جلسه عراقچی گزارشی از جزئیات مذاکرات وین ارائه کرد. به گفته وی، دیدگاه‌های جمهوری اسلامی در مورد لغو کامل تمام تحریم‌ها در مذاکرات مطرح شده است.

نماینده مردم قصر شیرین ادامه داد: مقرر شده است امریکا و ۱+۴ در زمان مشخص لغو تحریم‌ها را در دستور کار قرار دهند. طرف‌های برجامی نیز درخواست بازگشت ایران به برجام را داشته‌اند. در خصوص بازگشت ایران به تعهدات برجامی، چون مباحث فنی است باید در مذاکرات بعدی مورد بررسی قرار گیرد. حیدری ادامه داد: به گفته عراقچی تحریم‌ها به دو بخش تقسیم شده اند، تحریم‌هایی که جنبه عمومی دارند و تحریم‌هایی که جنبه خاص دارند. تحریم‌هایی که جنبه عمومی دارند شامل تحریم‌های هوایی، دریایی، بانکی و بیمه‌ای هستند. تحریم‌های خاص شامل تحریم افراد و اشخاص است. وی ادامه داد: طبق توافق ایران با ۱+۴ و امریکا مقرر شده است تحریم‌هایی که جنبه عمومی دارند لغو شوند و برای لغو تحریم‌هایی که جنبه خاص دارند، در دور سوم مذاکرات بحث و رایزنی شود.

حیدری تصریح کرد: عراقچی اعلام کرد پس از برداشته شدن تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن، جمهوری اسلامی به برجام بازخواهد گشت. وی تأکید کرد: به گفته عراقچی امریکا و ۱+۴ پذیرفته‌اند که تحریم‌هایی که جنبه عمومی دارند به طور کامل لغو شوند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر عراقچی، راستی آزمایی زمان‌بر نیست. جمهوری اسلامی درخواست راستی‌آزمایی کرده است، طبق این درخواست، وقتی که تحریم‌ها به صورت واقعی رفع شوند و اثر آن‌ها بر اقتصاد کشور مشاهده شود، جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت.

فدا حسین مالکی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به حضور سیدعباس عراقچی در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق گفته معاون سیاسی وزیر امور خارجه، امریکایی‌ها پذیرفته‌اند که تحریم‌های موضوعی مانند تحریم‌های مربوط به نفت، بانک، کشتیرانی، صنعت و اقتصادی را لغو کنند. وی بیان کرد: طبق گفته عراقچی، امریکایی‌ها درباره لغو تحریم‌های حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران حرف و حدیث دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبق گفته معاون سیاسی وزیر امور خارجه، امریکایی‌ها باید در ابتدا کل تحریم‌ها را لغو کنند تا پس از راستی آزمایی، ما به تعهدات خود دربرجام بازگردیم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بحث تعلیق تحریم‌ها به هیچ وجه مطرح نیست و در این جلسه تأکید همه بر این بود که مذاکرات نباید فرسایشی شود و نباید در آن شرط و شروطی وجود داشته باشد. مالکی بیان کرد: تأکید ما آن است که در این راستا گام اول را امریکایی‌ها باید بردارند و گام اول این است که آنان باید کل تحریم‌های ایران را لغو کنند تا بعد از آن جمهوری اسلامی ایران هم به تعهدات خود در برجام عمل کند.

هیچ طرح گام به گامی در مذاکرات وین مطرح نیست

در مذاکرات وین هیچ طرح گام به گامی مطرح نیست و در حال گفت‌وگوی یکجا درباره ترتیبات مورد نظر ایران در مرحله اجرای تعهدات هستیم.

سید عباس عراقچی پس از پایان نشست دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در جمع خبرنگاران در خصوص احتمال اجرای طرح گام به گام در مذاکرات وین افزود: طرح گام به گام مدت هاست که کنار گذاشته شده است. پیش از نوروز ایده‌هایی برای بازگشت گام به گام تعهدات برجامی مطرح بود که ما در همان زمان این موضوع را رد کرده و کنار گذاشتیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: در مذاکرات فعلی اصلاً بحث گام به گام مطرح نیست و در حال گفت‌وگوی یکجا در خصوص مرحله آخر مذاکرات هستیم. عراقچی همچنین گفت: اکنون در مذاکرات وین گفتگو‌ها درباره ترتیبات مورد نظر جمهوری اسلامی در مرحله آخر یا مرحله‌ای که طرفین تعهدات خود را انجام می‌دهند، در جریان است. معاون سیاسی وزیر خارجه خاطرنشان کرد: هیچ «گامی» در این بین موضوعیت ندارد، این طرح مدت هاست که کنار گذاشته شده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
1
0
این دولت غربزده بیهنر و شل و ول و وارفته تنها یک کار بلد است
دروغ گویی
که در آنهم استعدادی ندارند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
1
0
سلام:مجلس اگر براستی انقلابی است باید با تصویب طرح دو فوریتی قانونی ممنوعیت ابدی مذاکره از طرف هر دولت جمهوری اسلامی با غرب وبیگانه را در زمینه دفاعی ،موشکی ، فضایی، نانو ، هسته ای جدید، سلول های بنیادی، پزشکی، هوش مصنوعی وهمه علوم و فنون پیشرفته را تصویب کند زیرا طمع دشمن از مذاکره قطع گردیده و ازارتحریم بی خاصیت می گردد.درغیر این صورت با این مذاکرات خفت بار تمام موئلفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری از طرف غربگرایان و شیفتگان مذاکره به تاراج می رود بدون اینکه ساختار کلی تحریم ها لغوگردد«بی پرده باید گفت با این قرارداد امثال برجام علاوه بر نابودی صنعت هسته ای جز خفت ، ذلت و تاراج علمی و فنون پیشرفته ،تورم افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری، جهش قیمت ارز و گرانی بی ضابطه کالاومسکن،هیچ رهاوردی برای کشور نخواهد داشت» .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
1
0
آمریکائیها که نمی گویند لغو میگویند تعلیق
اینها یعنی اینقدر خنگ تشریف دارند که هنوز معنی دو کلمه انگلیسی حالیشون نیست
Suspension میشه تعلیق
Cancellation یا کنسل خودمون میشه لغو
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار