کد خبر: 1045335
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
توسط عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی اطلاعات جدیدی در خصوص مصرف مواد ممنوعه و تاثیر بحران کرونا بر وضعیت مصرف این مواد ارائه شد
به گزارش جوان آنلاین به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دکتر علی کاشی عضو هیات علمی پژوهشگاه، در طرح تحقیقی در خصوص" وضعیت مصرف مواد ممنوعه در ورزشکاران استان تهران" که به سفارش اداره کل ورزش و جوانان استان تهران به پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی محول شده بود در خصوص این طرح اقدام به ارائه اطلاعات جدیدی در خصوص مصرف مواد ممنوعه و تاثیر بحران کرونا بر وضعیت مصرف این مواد نمود.
بر اساس گزارش ارائه شده توسط دکتر کاشی، اطلاعات جدیدی در مورد افزایش مصرف مواد افیونی در پی بیکاری گسترده و انزوای آسیب زای ایجاد شده توسط قرنطینه‌های خانگی در دوران کرونا وجود دارد. در سال‌های اخیرگرچه گزارش‌های موجود حکایت از عقب نشینی کمی درمقدار شیوع سوءمصرف مواد افیونی را دارد، اما سوء مصرف مواد به طور کلی همچنان بالا بود. با بیکاری تعداد زیادی از نیروی کار و شروع قرنطینه‌های خانگی در ماه‌های اخیر به دلیل بیماری کرونا، گزارش‌های کارشناسان و شواهد حاکی از تأثیر روانی ناشی از این اتفاق و افزایش خودکشی‌های بیشتر، همسر و کودک آزاری و همچنین افزایش مصرف الکل و مواد مخدر می‌باشد.
وی گفت: مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در سال ۲۰۲۰ نتایج یک نظرسنجی را در اواخر ماه ژوئن گزارش داد که دریچه‌ای برای تأثیر جدی روانشناختی و عاطفی بیماری همه گیر ویروس کرونا از همه اقشار جامعه را روشن می‌ساخت. این بررسی نشان می‌داد که گزارش‌های مربوط به علائم اختلال اضطراب حدود سه در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ بیشتر شده است (25/5 درصد در مقابل 8/1 درصد ) و اختلال افسردگی حدود چهار برابر در دوران این بحران بیشتر گزارش شده است (24/3 درصد در مقابل 6/5 درصد یک نکته بسیار جالب در این گزارش تحقیقی این بود که 13/3 درصد از پاسخ دهندگان سو مصرف مواد (از جمله مواد مخدر و الکل) را شروع یا افزایش داده اند. علاوه بر این، بیش از دو برابر پاسخ دهندگان گزارش جدی در مورد خودکشی در ۳۰ روز گذشته را گزارش کرده بودند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه اظهار کرد: به گزارش دیوید اسپارکمن در سال ۲۰۲۰، یک آزمایشگاه ملی آزمایش دارو، هنگام مقایسه دوره امسال قبل از اعلام وضعیت اضطراری ملی کرونا، با دوره مشابه آن در سال گذشته بیان می‌دارد روند نگران کننده‌ای در این خصوص وجود دارد و این موسسه افزایش ۳۲ ٪ برای فنتانیل غیر تجویز شده، ۲۰ ٪ برای مت آمفتامین، ۱۲.۵ ٪ برای هروئین و ۱۰ ٪ برای کوکائین، همراه با افزایش ۱۸ ٪ در مصرف بیش از حد مواد مخدر را گزارش می‌نماید.
مقامات بهداشت عمومی از افزایش میزان مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در طی بیماری همه گیر COVID-۱۹ خبر می‌دهند، با بیش از ۳۰ ایالت گزارش افزایش مرگ بیش از حد ناشی از مواد افیونی، در درجه اول مربوط به فنتانیل غیر مجاز است.
بر اساس گزارش این پژوهشگر شیوع بیماری کرونا تغییراتی را در مصرف این مواد در ورزشکاران استان تهران نیز ایجاد کرده است. در این تحقیق از ورزشکاران سوال شده بود که در ۶ ماه گذشته و در شرایط بحران کرونا تا کنون از چه موادی استفاده کرده بودند.
بر اساس تحلیل نتایج مشخص شد ۵۲ نفر در ۶ ماه گذشته اقدام به مصرف سیگار (۴۵۱/۶ درصد از کل شرکت کنندگان)، ۱۱ نفر اقدام به مصرف مواد مخدر (۳۶۴/۱ درصد از کل شرکت کنندگان)، ۴ نفر اقدام به مصرف مواد روانگردان (496 درصد از کل شرکت کنندگان) و ۷۱ نفر اقدام به مصرف مشروبات الکلی (8/808 درصد از کل شرکت کنندگان) کرده بودند.
 
مقایسه شیوع مصرف سیگار، مواد مخدر، روانگردان و مشروبات الکلی با مصرف این مواد در شرایط بحران کرونا
بر اساس این اطلاعات مشخص است که مصرف مواد ممنوعه در دوران بحران کرونا در بین جوانان و نوجوانان ورزشکار استان تهران به شکل بارزی کاهش یافته است.
این محقق پیشنهاد داده است تا برای کاهش عوارض ناشی از مصرف این مواد در بین این جمعیت بزرگ اقدام به برنامه ریزی تولید محتوای علمی و آموزشی نموده و دوره‌های پیشگیری از مصرف این مواد را اجباری نماییم.
بر اساس نتایج تحقیق دکتر کاشی در سال ۱۴۰۰، مصرف مواد ممنوعه در ورزشکاران به شکل معناداری کمتر از غیر ورزشکاران بوده و ورزش کردن به عنوان یک عامل محافظتی می‌تواند منجر به کاهش احتمال مصرف مواد ممنوعه در جوانان و نوجوانان ایرانی شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار