کد خبر: 1045314
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
یک دانشجوی دکتری تخصصی سلامت در بلایا و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر نقض موثر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در کنترل پاندمی کرونا تاکید کرد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: ‌زهرا اسکندری، در نوشتاری به مقوله ارتباطات خطر و سلامت مردم اشاره کرد و عنوان داشت: به طور کلی در حوادث و فوریت‌ها مخاطبان رسانه‌ها افزایش پیدا می‌کند و شهروندان به دنبال دریافت اطلاعات در مورد حوادث و تأثیر آن بر زندگی خودشان هستند. این تقاضای اطلاعات باعث مصرف بیشتر اخبار و در نتیجه افزایش مخاطبان می‌شود.

در شرایط کنونی بیماری نوپدید کووید ۱۹ کشور‌ها را در سراسر جهان درگیر نموده و مورد توجه دولت‌ها، محققان و مردم در کشور‌های مختلف قرار گرفته است و نگرانی‌های بین المللی در زمینه بهداشت ایجاد کرده است. در این حالت، میلیارد‌ها نفر در سراسر جهان مشتاق هستند تا از طریق رسانه‌های اجتماعی اطلاعات مربوط به کووید ۱۹ را به دست آورند. در چنین موقعیتی رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در کنترل همه گیری این بیماری دارند، زیرا در همه گیری‌ها کنترل شیوع بیماری یک نیاز اساسی است که این امر به شناسایی زود هنگام علائم، اقدامات سریع تشخیصی، مدیریت مؤثر بیماری و اقدامات پیشگیرانه مناسب نیاز دارد. بخش‌های مختلف از دولت گرفته تا مراکز مراقبت‌های بهداشتی، رسانه‌ها و عموم مردم به نوبه خود در این موضوع نقش مهمی دارند.

در بیماری نوپدید کووید ۱۹ که شیوع ناگهانی داشت مردم به اطلاعات به موقع و قابل اعتماد در مورد علائم بیماری و پیشگیری از آن نیاز دارند به همین دلیل مردم برای به روز نگه داشتن اطلاعات خود، اخبار رسانه‌ها را با جدیت دنبال می‌کنند و، چون باید برای رعایت فاصله اجتماعی در منزل ماند، این موضوع به نفع رسانه‌ها است که می‌توانند با برنامه‌های آموزشی سطح آگاهی و دانش مردم را در خصوص پیشگیری از ابتلاء به این بیماری و پیروی از پروتکل‌های بهداشتی و مراقبت از گروه‌های آسیب پذیر افزایش دهد.

امروزه، رسانه‌های اجتماعی اغلب به عنوان بستر‌های سریع و مؤثر برای جستجو، به اشتراک گذاری و انتشار اطلاعات بهداشتی در بین مردم هستند. بیش از ۲.۹ میلیارد نفر به طور منظم از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. این رسانه‌های اجتماعی سرعت شگفت انگیزی در انتشار، پوشش دهی اطلاعات مربوط به بیماری دارند. انتشار سریع موضوعات و اطلاعات مربوط به کووید ۱۹ بر رفتار مردم در طی این اپیدمی تأثیر گذار خواهد بود.

ارائه اطلاعات سریع، دقیق و قابل اعتماد جهت پیشگیری از انتشار بیماری از اهمیت اساسی برخوردار است، بنابراین استفاده هوشمندانه و محتاطانه، رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به عنوان ابزاری قدرتمند برای تغییر رفتار افراد و ارتقا سطح سلامتی افراد و سلامت جامعه عمل نمائید.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار