کد خبر: 1045280
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۸
گفت‌وگوی «جوان» با شهرام هروی، سرمربی موفق تیم ملی کاراته
ورزشکاران سربازان زمان صلح هستند که تلاش می‌کنند برای کشورشان شادی آفرین باشند و به هموطنانشان انرژی مثبت تزریق کنند. مسلماً اگر بحث بازی‌های المپیک نبود خود ورزشکاران هم حاضر نمی‌شدند بدون نوبت و زودتر از بقیه مردم واکسن تزریق کنند. اولویت قطعاً با گروه‌های حساس و پرخطر دیگر است ولی به خاطر شرایط خاص المپیک این اتفاق افتاد
شيوا نوروزی

سرویس ورزش جوان آنلاین: کاراته اولین و آخرین حضورش در بازی‌های المپیک را در توکیو تجربه خواهد کرد. همین مسئله باعث شده است رقابت بین تیم‌های مدعی این رشته افزایش یابد و همه قدرت‌های کاراته برای کسب سهمیه حداکثری تلاش کنند. ملی‌پوشان ایرانی هم در رقابت با حریفان خود موفق بودند و شنیدن نام آن‌ها لرزه بر اندام رقبا می‌اندازد. در حال حاضر در تیم مردان بهمن عسگری سهمیه‌اش را قطعی کرده است، امیر مهدی‌زاده نیز شانس زیادی برای کسب سهمیه دارد و از بین ذبیح اله پورشیب و سجاد گنج‌زاده یک نفر قطعاً در تاتامی توکیو حاضر خواهد بود. رشد چشمگیر کاراته کشور در چند سال گذشته ایران را به یکی از قدرت‌های اصلی این رشته رزمی تبدیل کرده است. انتظارات از کاراته‌کا‌های المپیکی بالاست و این مسئله مسئولیت آن‌ها را دشوار‌تر می‌کند. شهرام هروی، سرمربی خوشفکر ایرانی که نقش مهمی در اوج گرفتن کاراته کشورمان داشته است در گفتگو با «جوان» شرایط شاگردانش پس از تزریق واکسن کرونا و قبل از اعزام به مسابقات کاراته وان را تشریح کرد.

وضعیت کاراته ایران در فاصله کوتاه باقیمانده تا شروع بازی‌های المپیک چگونه است؟


خوشبختانه اوضاع خوبی بر کاراته حاکم است و مشکلی وجود ندارد. در این مدت تمرینات و برنامه‌های خود را به خوبی پیش برده‌ایم. با توجه به اینکه همه اعضای تیم واکسن کرونا دریافت کرده‌اند بخشی از دغدغه‌هایمان کمتر شده است. البته هنوز همه ما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم ولی با تزریق واکسن کمتر از بقیه در معرض خطر هستیم و راحت‌تر تمرین می‌کنیم.


تزریق واکسن چه تأثیری در روند آماده‌سازی کاروان ورزش کشورمان برای حضور در المپیک دارد؟


مسلماً تأثیر مثبتی می‌گذارد. کرونا ویروس منحوسی است که هر لحظه ممکن است آدم را مبتلا کند. قطعاً زدن واکسن دغدغه‌ها را کاهش می‌دهد ولی با این حال باز هم همه ما پروتکل‌ها را رعایت می‌کنیم.


بحث‌هایی در خصوص اینکه چرا باید ورزشکاران در اولویت تزریق واکسن قرار بگیرند در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شد و این مسئله انتقاد‌هایی را به همراه داشت، انتقاد‌ها را بجا می‌دانید؟


ورزشکاران به دلیل شغلشان بیشتر در معرض خطر هستند. ملی‌پوشان ما به بازی‌های المپیک اعزام خواهند شد و با حضور همه ورزشکاران جهان در این بازی‌ها دهکده المپیک از حیث ویروس کرونا می‌تواند به یک بمب ساعتی تبدیل شود. اگر یک نفر مبتلا شود همه حاضران در دهکده در خطر قرار می‌گیرند. نباید اینگونه به قضیه نگاه کرد؛ ورزشکاران سربازان زمان صلح هستند که تلاش می‌کنند برای کشورشان شادی آفرین باشند و به هموطنانشان انرژی مثبت تزریق کنند. مسلماً اگر بحث بازی‌های المپیک نبود خود ورزشکاران هم حاضر نمی‌شدند بدون نوبت و زودتر از بقیه مردم واکسن تزریق کنند. اولویت قطعاً با گروه‌های حساس و پرخطر دیگر است ولی به خاطر شرایط خاص المپیک این اتفاق افتاد. تا جایی که می‌دانم انتقاد‌ها در فضای مجازی محدود بوده و اکثراً از این موضوع استقبال کرده‌اند. باز هم باید از مردم تشکر کنم که همیشه به فکر قهرمانانشان هستند.


پیش از المپیک در دو کاراته وان پرتغال و فرانسه شرکت خواهید کرد. هدف اصلی تیم ملی در این دو رقابت مهم چیست؟


در ادامه راه المپیک ما مسابقات کاراته وان پرتغال را در پیش داریم و هدفمان موفقیت در این رقابت‌هاست. به ویژه نتایجی که سجاد گنج‌زاده و ذبیح اله پورشیب در لیسبون به دست می‌آورند برای ما اهمیت زیادی دارد. امیدواریم هر دو نفر بهترین عملکرد را داشته باشند. پس از آن تیم ملی مهیای حضور در کاراته وان پاریس خواهد شد تا ان‌شاء الله امیر مهدی‌زاده نیز موفق به کسب سومین سهمیه مردان کاراته ایران در المپیک توکیو شود تا با ترکیب کامل به ژاپن اعزام شویم. بهمن عسگری هم که سهمیه‌اش قطعی شده است خودش را برای المپیک آماده می‌کند تا به وقتش در توکیو بهترین نتیجه را روی تاتامی بگیرد. به تازگی هم که رنکینگ جهانی اعلام شد. بعد از مسابقات ترکیه شرایط ما در رنکینگ فدراسیون جهانی ایده‌آل است و در حال حاضر کاراته ایران یکی از دو کشور برتر دنیا محسوب می‌شود.


جایگاه خوب کاراته کا‌های ایرانی در رده‌بندی جهانی مسئولیت آن‌ها را در المپیک سنگین‌تر کرده است. بالا رفتن انتظارات کارشان را در توکیو سخت‌تر نمی‌کند؟


کاراته کشورمان در سال‌های گذشته نتایج درخشانی کسب کرده است به همین دلیل انتظار می‌رود در آوردگاه المپیک هم بهترین عملکرد را داشته باشد. کار‌های بزرگ را آدم‌های بزرگ انجام می‌دهند. ملی‌پوشان کاراته ایران به این باور و بزرگی رسیده‌اند. امیدواریم روند مثبت خود را تا المپیک حفظ کنند و اتفاقات خوبی هم برای کاراته و هم برای کاروان ورزش کشورمان در توکیو بیفتد. مدال المپیک حق کاراته‌کار‌های ماست تا بعد از این همه سال که در اوج بودند مزد زحماتشان را بگیرند.


پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌تان برای کاراته وان لیسبون و پاریس چیست؟


در مسابقات پاریس امیر مهدی‌زاده شانس زیادی برای کسب سهمیه دارد. ارزیابی‌مان این است که مهدی‌زاده باید سهمیه توکیو را به دست بیاورد. با شناختی که از او دارم و با روحیه خوبی که دارد قطعاً می‌تواند به این هدف برسد. در کاراته وان لیسبون هم امیر مهدی‌زاده و هم بهمن عسگری به میدان خواهند رفت ولی این رقابت‌ها برایشان حکم بازی‌های تدارکاتی را دارد، اما این مسابقات برای پورشیب و گنج‌زاده اهمیت زیادی دارد. ان‌شاءالله که هر دو بتوانند بهترین عملکردشان را به نمایش بگذارند و متأسفیم از اینکه از بین این دو نفر تنها یکی از آن‌ها راهی المپیک خواهد شد.


کاراته سال شلوغی را در پیش دارد. غیر از المپیک برای سایر رویداد‌ها نیز برنامه ویژه‌ای دارید؟


المپیک به عنوان بزرگ‌ترین رویداد ورزشی شناخته می‌شود ولی بعد از این بازی‌ها کار کاراته تمام نخواهد شد. بلافاصله از توکیو که برگشتیم باید برای مسابقات قهرمانی آسیا در کویت آماده شویم. بعد از رقابت آسیایی مسابقات جهانی را در امارات خواهیم داشت. تلاشمان این است که در هر دو رویداد آسیایی و جهانی پرقدرت ظاهر شویم و همچون سنوات گذشته ملی‌پوشان کشورمان برای تصاحب خوشرنگ‌ترین مدال‌ها روی تاتامی خواهند رفت.


تشکیل دو تیم متفاوت برای قهرمانی آسیا و جهان در دستور کار قرار دارد؟


همانند سال ۹۷ که در بخش کمیته دو تیم متفاوت و مجزا را به آسیایی اردن و جهانی اسپانیا اعزام کردیم تمام سعی‌مان بر این است که در این دوره نیز همین کار را انجام دهیم. با اعزام دو تیم مجزا در بخش کمیته می‌توانیم از همه ظرفیت و پتانسیل حداکثری کاراته‌کارهایمان استفاده کنیم.


مسابقات قهرمانی کشور به بهترین شکل برگزار شد اگرچه به دلیل اوج گرفتن دوباره کرونا مرحله دوم این رقابت‌ها فعلاً لغو شده است. پروسه اضافه شدن نفرات برتر کشور به اردو‌های تیم ملی چگونه خواهد بود؟


متأسفانه برگزاری مرحله دوم قهرمانی کشوری به دلیل کرونا به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شده است و امیدواریم شرایط کرونا به گونه‌ای شود که بتوانیم این رقابت‌ها را برگزار کنیم. رقابت‌های قهرمانی کشور فرصتی است تا پدیده‌ها و بازیکنان جوان توانایی‌هایشان را نشان دهند. موفقیت در این رقابت‌ها دروازه ورود به تیم ملی است. تمامی نفراتی که از این طریق به اردوی تیم ملی اضافه شوند با قهرمانان باتجربه و مدال آورمان هیچ فرقی ندارند و در یک شرایط مساوی تمرین خواهند کرد.


چهره‌های جدید توانایی این را دارند که جایگزین نسل طلایی کاراته شوند؟


قطعاً چنین چهره‌هایی داریم. در حال حاضر علاوه بر نسل طلایی، دو سه تیم پرقدرت دیگر را هم در کنار آن‌ها داریم که در یک سطح هستند.


مجلس شورای اسلامی برای چند فدراسیون ورزشی کمک ویژه مالی در نظر گرفته است. فکر می‌کنید این نگاه ویژه تا چه اندازه می‌تواند در رشد کاراته تأثیرگذار باشد؟


به نظر من کمک به ورزش هزینه محسوب نمی‌شود، چراکه مهم‌ترین مسئله برای هر کشوری نیروی انسانی است و برنامه‌ریزی روی این مبحث هزینه به حساب نمی‌آید. با ورزش می‌توان با کمترین هزینه دنیا را تسخیر کرد. بابت این نگاه و توجه ویژه تشکر می‌کنم. مطمئنا ثمره این نگاه را می‌بینند و با این توجهات و هزینه‌ها ما می‌توانیم پرچم سه رنگ کشورمان را به اهتزاز دربیاوریم.


فضای ورزش ایران در فاصله کمتر از سه ماه تا شروع بازی‌های توکیو المپیکی است؟


شرایط تغییر کرده است و مسئولان از جمله آقای صالحی امیری در تلاش هستند تا امکانات برای المپیکی‌ها فراهم شود، اما مسلماً نواقصی وجود دارد. ولی وقتی می‌بینیم همه تلاش می‌کنند و روی این مسئله جدی هستند دیگر چه می‌توان گفت و باید بگوییم دستشان درد نکند.


مشکلات شغلی که برایتان پیش آمده بود حل شد؟ قول‌های وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک برای حل موضوع به جایی رسید؟


نه متأسفانه، مشکلات به قوت خود باقی است. آن‌ها پیگیری کردند و برای حل مشکلات تلاش زیادی شد ولی نتیجه نداد. این موضوع برای امروز و دیروز نیست و نمی‌خواهم در موردش صحبت کنم. چند سالی است که از نظر شغلی دچار مشکل شده‌ام و با اینکه قول‌های مساعد زیادی داده‌اند ولی هیچ کدام عملی نشده است. حتماً خیریتی در کار است. در شرایط خاص کشور و کرونا آقای طباطبایی رئیس فدراسیون کاراته همیشه فراتر از یک رئیس حمایتمان کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار