کد خبر: 1045117
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۴
اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به عدم تخصیص ارز برای واردات نهاده‌های دامی از هفته‌های پایانی اسفند ۱۳۹۹ اعلام کرد که وقفه در پرداخت ارز، حتی برای کوتاه‌مدت آثار زیانبار و غیرقابل جبرانی در پی خواهد داشت.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: از آنجایی که تأمین ارز مورد نیاز واردات از محل ارز صادرات تأمین می‌شود، اول باید ارز ناشی از صادرات در سامانه ارزی بانک مرکزی بنشیند تا بانک مرکزی بتواند ارز مورد نیاز واردات را تأمین کند.

با این حال مقامات بانک مرکزی مدعی هستند که ارز مورد نیاز واردات نهاده‌های دامی را تأمین کرده‌اند، اما اتحادیه وارد‌کنندگان با ارسال نامه‌ای به بانک مرکزی از عدم تخصیص ارز برای واردات نهاده‌های دامی از هفته‌های پایانی اسفند ماه سال گذشته گلایه کرده است.

در گذشته، دولت درآمد‌های نفتی خود را برای تسعیر در اختیار بانک مرکزی قرار می‌داد و بانک مرکزی نیز با فروش ارز به وارد‌کنندگان، هم نیاز ارزی واردات را تأمین می‌کرد و هم اینکه ارز‌های دولت را تبدیل به ریال می‌کرد، اما از زمانی که تحریم‌ها مجدداً گریبان اقتصاد ایران را گرفت، دست بانک مرکزی برای تأمین ارز بسته شد، ولی سامانه‌ای ایجاد کرد تا صادرکنندگان ارز خود را به واردکنندگان بفروشند.

از آنجایی که برخی از وارد‌کنندگان ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، به نظر می‌رسد بانک مرکزی یا باید از ذخایر خودش ارز تخصیص دهد یا اینکه ارز از بازار خریداری کند و در اختیار وارد‌کنندگان قرار دهد.

در این میان انتقاد واردکنندگان نهاده دامی از عدم تأمین ارز شاید نشان از آن داشته باشد که دست و بال بانک مرکزی برای تأمین ارز خالی است و باید تا قرار گرفتن ارز صادرات در سامانه‌های ارزی وارد‌کنندگان صبر کنند.

به گزارش ایسنا، در نامه‌ای که وارد‌کنندگان نهاده‌های دامی به معاون اول ارسال کرده‌اند، آمده است: ضمن آرزوی توفیق برای جنابعالی و قبولی طاعات، این اتحادیه حسب تکلیف ملی و تشکیلاتی خود لازم می‌داند به استحضار برساند از هفته پایانی سال ۱۳۹۹ تاکنون هیچگونه تخصیص و تأمین ارز از طرف بانک مرکزی برای نهاده‌های دام و طیور انجام نشده است.

این در حالی است که برنامه‌ریزی واردات کالا‌های اساسی، آن هم در شرایط بحرانی نیاز به اقدام به‌موقع، مستمر و بدون وقفه دارد و تخصیص ارز باید پیوستگی و استمرار داشته باشد.

وقفه‌های عدم پرداخت ولو کوتاه‌مدت، آثار بسیار زیانباری دارد که به سادگی قابل جبران نیست. تجربه سال گذشته گواه این امر است؛ لذا این تشکل موکداً از حضرتعالی استدعا دارد به این مقوله ورود عاجل فرموده و با درایت و شأن ورود خود دستور اقدام فوری برای تأمین و تخصیص ارز مورد نیاز واردات نهاده‌های دام و طیور انجام شده و رسوبی در گمرکات صادر نموده و کشور را از تنگنای حادث شده عبور دهید و از ریسک کمبود کالا و نوسانات قیمتی و عوارض آن پیشگیری فرمایید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار