کد خبر: 1044861
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
چالش‌های آموزشی در دوره کرونا
در شرایطی که کرونا در اوج خود قرارگرفته، در بعضی از مناطق کشور نه معلم ونه اینترنتی وجود دارد و حتی برخی ترک تحصیل کرده اند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: بعد از شیوع ویروس کرونا، سیستم آموزش کشور وارد یک سری چالش‌های جدی شد. هرچند که کشور از لحاظ تکنولوژی در سال‌های اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است، اما هنوز هستند مردمانی که از جنوب تا شمال کشور با اینترنت بسیار ضعیف دست و پنجه نرم می‌کنند.

بعد از شیوع ویروس کرونا دولت روحانی تصمیم بر این گرفت که آموزش‌های مجازی را در تمام کشور گسترش دهد، اما فکرآن را نمی‌کرد که از لحاظ برقراری اینترنت پرسرعت، فراهم کردن گوشی‌های نسل جدید توسط خانواده‌ها و رفتار‌های غیر عادی فرزندان در خانواده‌ها به مشکل بخورد.

هر چه از مدارس لاکچری و خاص تهران بیشتر فاصله بگیریم و به سمت حاشیه‌های شهر یا استان‌های محروم برویم، تبعیض و کمبود امکانات آموزشی هم بیشتر به چشم می‌خورد. انگار که صحبت از عرش تا فرش است و تفاوتی بین آموزش مجازی و حضوری هم ندارد. در این بین دوباره خانواده‌هایی که گرفتار نان شب خود هستند، چطور می‌توانند برای فرزندان خود یک تلفن همراه نسل جدید خریداری کنند.

وضعیت سیستان بلوچستان خوب نیست.

اما در بین استان ها، شاید وضعیت در سیستان و بلوچستان متفاوت‌تر از دیگر استان‌های کشور باشد؛ آنتن دهی تلفن در اکثر روستا‌های استان بلوچستان بسیار ضعیف است.

شرایط در سیستان و بلوچستان به صورتی است که حتی بسیاری از خانواده‌ها هم گوشی ساده دارند. نکته مهمی که درباره سیستان و بلوچستان وجود دارد این است که بسیاری از خانواده‌های دانش آموزان بی‌بضاعت هستند و حتی آن‌ها توانایی خرید بسته اینترنتی را هم ندارند. سیستان بلوچستان از مناطقی که حتی برای تامین امکانات اولیه در مدارس با مشکلات عدیده‌ای همراه بوده و به شدت با مشکلات فراوانی روبرو بوده است.

بعد از شیوع ویروس کرونا جدا از مشکلات اقتصادی، خانواده‌ها با چالش جدیدی برای تامین تلفن همراه برای فرزندان خود روبرو شده اند. در همین رابطه محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در اظهارات خود بیان کرد که اگر برای امتحانات ترم، دانش آموزان به آموزش مجازی و تلویزیون دسترسی ندارند، شورای هر مدرسه موظف است که برای این دانش آموزان تصمیم گیری کند و امتحانات این دانش آموزان با حضورمعلمان در مدرسه برگزار خواهد شد.

اظهارات وزیر آموزش و پرورش درباره حضور معلمان در مدارس دانش آموزانی که از آموزش مجازی و تلویزیون محروم هستند، قابل تحسین است، اما به نظر می‌آید که جناب وزیر فراموش کرده که استان سیستان و بلوچستان و دیگر استان‌های محروم ایران با کمبود معلم مواجه هستند و نمی‌توانند به همه دانش آموزان خدمات رسانی کنند.

حسین زهی نماینده مردم سیستان و بلوچستان در گفتگو با میزان درباره صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش در مساله حضور یافتن معلمان در منازلی که به آموزش مجازی و تلویزیون دسترسی ندارند، گفت: من نمی‌دانم چرا وزیر آموزش و پرورش چنین صحبت‌های را مطرح کرده است. در استان سیستان و بلوچستان ما با کمبود معلم روبرو هستیم و امکان این که معلمان در منازل دانش آموزان حضور پیدا کنند، وجود ندارد. خیلی از دانش آموزان در استان سیستان و بلوچستان به علت نبود اینترنت و مشکلات زیادی که در استان وجود دارد، ترک تحصیل کرده اند. خیلی از مدارس ماه‌ها است که معلم ندارند و دانش آموزان در شرایط خوبی به سر نمی‌برند.

نماینده مجلس دوازدهم در ادامه گفت: استان ما با مشکلات زیر ساختی روبرو است و فقط مساله اینترنت نیست. خیلی از مردم در روستا‌ها به علت مشکلاتی که وجود دارد از تحصیل کردن بازمانده اند و شرایط سختی را تحمل می‌کنند.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در پایان در انتقاد به رویکرد مسئولان برای مدیریت مناطق محروم گفت: در سیستان و بلوچستان هم ازنظر زیر ساختی و هم اینترنت و دارای مشکلات زیادی است. امیدوام در آینده شرایط مناسب شود و کسانی که از تحصیل دوری کرده اند، بتوانند به تحصیل بپردازند و درآینده مردم مظلوم سیستان در ارگان‌های دولتی استخدام شوند.
منبع: میزان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار