کد خبر: 1044859
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ارتباط با اخبار پیرامون عارضه برخی واکسن ها، توضیحاتی ارائه داد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: علیرضا ناجی گفت: به طور کلی خطر لخته شدن خون در واکسن‌های وکتوری کرونا همانند واکسن آکسفورد-آسترازنکا، اسپوتنیک وی و یا جانسون‌-جانسون تقریباً یکسان است.

وی افزود: بر اساس آمار به ترتیب خطر لخته شدن خون در واکسن آسترازنکا چهار در یک میلیون، اسپوتنیک سه نفر در یک میلیون جمعیت و جانسون - جانسون یک نفر در یک میلیون است.

ناجی، عوارض واکسیناسیون را در مقایسه با مزایای آن بسیار نادر و ناچیز دانست و عنوان کرد: نباید از مزایای استفاده از واکسن‌ها چشم پوشی کنیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه واکنش و تصمیمات کشور‌های مختلف به عوارض واکسن‌های وکتورال را مورد توجه قرار داد و افزود: با توجه به اینکه با افزایش سن میزان عارضه نادر لخته شدن خون در پی استفاده از واکسن‌ها کاهش پیدا می‌کند، برخی کشور‌های اروپایی تصمیم گرفته‌اند این واکسن‌ها را برای افراد بالای ۳۰ سال استفاده کنند.

وی از آخرین پژوهش‌ها درباره اثرگذاری و عوارض واکسن‌های وکتوری همانند آسترازنکا خبر داد و تاکید کرد: طبق این تحقیقات ریسک استفاده از واکسن در افراد بالای ۳۰ سال به مراتب کمتر است.

به گفته ناجی، در کشور ما بر اساس آخرین اطلاعیه وزارت بهداشت، استفاده از واکسن آکسفورد-آسترازنکا در افراد بالای ۳۰ سال منعی ندارد و مسئولان و سیاست گذاران طبق آخرین تحقیقات تصمیم گرفته‌اند به افراد زیر ۳۰ سال واکسن جایگزین برای تزریق پیشنهاد کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، استفاده از قرص‌های آسپرین برای پیشگیری از عوارض احتمالی واکسیناسیون را بی تأثیر دانست و گفت: آسپرین برای پیشگیری از عوارض احتمالی واکسن‌های وکتوری کرونا بی تأثیر است و به طور کلی هیچ دستورالعمل علمی پیشگیرانه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

ناجی ادامه داد: پوشش واکسیناسیون توسط واکسن‌های وکتوری همچون آسترازنکا در کشور‌های اروپایی مانند انگلستان و آلمان در بالاترین سطح تا به امروز انجام شده است.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، هرگونه شایعه پراکنی و ایجاد ترس و دلهره با هدف بزرگنمایی عوارض واکسیناسیون را مورد انتقاد قرار داد و عنوان کرد: سبک زندگی ماشینی، کم تحرکی در اندام‌ها، کشیدن سیگار، استفاده از قرص‌های هورمونی ضدبارداری و یا ابتلاء به کرونا هزاران برابر خطرات بیشتری در مقایسه با واکسیناسیون و عوارض نادر و احتمالی آن دارد.

وی گفت: باید به افراد جامعه برای واکسیناسیون اطمینان خاطر داد چرا که در کنترل کووید ۱۹ و کاهش مرگ و میر منطق و اعتماد به علم سرلوحه تصمیمات است.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار