کد خبر: 1044362
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۲
گفت و گوی «جوان» با پرستارانی که جورکش تصمیمات اشتباه مسئولان شده‌اند
بیش از یکسال است که کادر درمان با ویروس کرونا می‌جنگد و هر بار که می‌خواهد خستگی از تن در کند، سفرها، دورهمی‌ها و تجمعات مردم، کرونا را قوی‌تر می‌کند و این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد. حالا پرستاران و پزشکان بخش کرونایی از مسئولانی که مجوز سفر صادر کردند، گله‌مند و از مردمی که به سفر رفتند، دلخورند.
مهسا گربندی
سرویس جامعه جوان آنلاین: نوروز ۱۴۰۰ رسید و مردم خسته از یکسال تلاش و کار، چمدان‌هایشان را بستند و راهی سفر شدند. آن موقع هنوز وضعیت کرونایی قرمز اعلام نشده‌بود و با باز بودن راه‌های هوایی و زمینی، همه‌چیز دست به دست هم داده بود تا افراد زیادی به سفر بروند و کرونا را با خود سوغات بیاورند!

هر روز تصاویری از ترافیک جاده‌ای و آمار بالای سفر‌های نوروزی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد، تصاویری که خبر از آغاز پیک جدیدی از شیوع کرونا را می‌داد، اما مسئولان تصمیم‌گیرنده برای ممنوع اعلام‌شدن یا نشدن سفرها، چشم‌هایشان را روی حقیقت بستند و با صدور مجوز سفر‌های بین‌شهری، کرونا را قوی‌تر کردند. حالا کرونا با قدرت می‌تازد و آنقدر پیشروی کرده که دیگر بیمارستان‌ها جای خالی برای بستری بیماران مانده در صف ندارد.

دورهمی‌هایی که به قیمت از دست دادن یک عزیز تمام شد!

الهام رجبی‌پور که پرستار بیمارستان رسول اکرم (ص) است و در بخش بیماران کرونایی کار می‌کند، از شلوغی بیش از حد بیمارستان‌خبر می‌دهد و به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «متأسفانه از همان روز‌های اول عید نوروز شاهد حجم بالای بستری‌ها، فوتی‌ها و بیماران بدحال کرونایی بودیم، که اکثر آن‌ها بیماران خانوادگی با علائم بسیار شدید و درگیری ریه بودند؛ بیمارانی که یا به سفر رفته‌بودند، یا در دورهمی‌های خانوادگی شرکت کرده‌ و خود و نزدیکانشان را  مبتلا به کرونا کرده بودند.»

او با گلایه از صدور مجوز برای سفر‌های نوروزی اظهار داشت: «امسال برعکس سال گذشته هیچ تصمیم قاطعی در مورد ممنوعیت سفر‌ها گرفته نشد و با این وضعیت عده‌ای تصور کردند که همه چیز تحت کنترل قرار گرفته و مسافرت چند روزه مشکلی پیش نمی‌آورد. از طرفی افرادی که ترس‌شان از کرونا کمتر شده‌بود و از ماندن در خانه خسته شده‌بودند، هم بازارگردی کردند و برای خرید آخر سال به جا‌های شلوغ و پرتجمع رفتند و هم برای دید و بازدید عید و سفررفتن برنامه‌ریزی کردند!»

این پرستار بیمارستان رسول اکرم تصریح می‌کند: «بسیاری از بستری‌هایی که در فروردین ماه امسال اتفاق افتاد ناشی از جشن‌ها و دورهمی‌ها بود و ما مدام روانپزشکان بیمارستان را صدا می‌زنیم تا به بیماران بستری‌شده که خودشان حال مساعدی ندارند، خبر فوت پدر یا مادر یا یکی دیگر از عزیزانشان را بدهد.»

رجبی‌پور به جوانان که ترسی بابت کرونا ندارند، هشدار می‌دهد و می‌گوید: «در حال حاضر به علت شیوع مجدد کرونا، شش بخش از بیمارستان به بخش کرونایی‌ها تبدیل شده‌است. اینبار کرونا به ریه جوانان حمله کرده و جهش‌هایی که در این ویروس اتفاق افتاده نیاز به مراقبت‌های بیشتر پروتکل‌های بهداشتی دارد که متأسفانه شاهد عادی‌انگاری این موضوع در بسیاری از مناطق کشور هستیم و فاصله‌گذاری‌ها رعایت نمی‌شود.»

پرستار بیمارستان رسول اکرم (ص) در پاسخ به این سؤال که آیا تعطیلات اعلام شده می‌تواند در کنترل شیوع این بیماری مؤثر باشد، می‌گوید: «تعطیلاتی که در حال حاضر در کشور اعلام شده ممکن است که تا حدی شیوع کرونا را کاهش دهد، اما این تعطیلات در صورتی که مشاغل تعطیل باشد و پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، مؤثر خواهد بود.»

خوشی مردم در سفر، غم کادر درمان در بیمارستان!

مائده کاوه نیز یکی دیگر از پرستاران بخش کرونایی است که درباره شیوع مجدد کرونا در کشور به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «بیمارستان پر از بیمار کرونایی شده و همین موضوع کیفیت خدمات‌رسانی به آن‌ها را کمتر کرده‌است.»

او ادامه می‌دهد: «می دانیم که مردم خسته شده‌اند، اما کمی خودشان را جای ما بگذارند، ما هم دلمان می‌خواهد به سفر برویم و تفریح کنیم، دلمان می‌خواهد پدر، مادر و عزیزانمان را از نزدیک ببینیم و بغل کنیم! ما هم جشن گرفتن و دورهمی رفتن را دوست داریم! اما در بیمارستان مانده‌ایم و از بیمارانی مراقبت می‌کنیم که برای تلاش‌های کادر درمان ارزش قائل نشده‌اند و رفتن به سفر، جشن‌ها و دورهمی‌هایشان را ترجیح داده‌اند.»
کاوه با بیان اینکه پرستاری شغل ماست و همه سختی‌های آن را به جان می‌خریم، اظهار می‌دارد: «من انتخاب کردم که یک پرستار باشم و وظیفه‌ام خدمت به بیماران است، اما در شرایط کرونایی و در این گرما، ناچار هستیم برای حفظ سلامت خود و سایر افراد از لباس‌های مخصوص، ماسک و شیلد استفاده کنیم که همین تجهیزات، کار کردن را تا حد زیادی برایمان سخت می‌کند، اما چاره‌ای جز این نداریم.»

این پرستار با اشاره به اینکه مردم باید در مرحله اول دلشان برای خود و خانواده‌شان بسوزد و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند، می‌گوید: «اگر مردم به فکر کادر درمان نیستند، حداقل به خودشان رحم کنند. کرونا علاوه بر هزینه به فرد مبتلا درد، رنج و استرس را نیز متحمل خواهد کرد. از طرفی هر فرد مبتلا خانواده خود را نیز در معرض ابتلا به این ویروس قرار خواهد داد و مشخص نیست که آن‌ها نیز بتوانند در مبارزه با این بیماری پیروز شوند! بنابراین همه باید کرونا را جدی بگیریم و بدانیم که با کمترین غفلت و اشتباه ممکن است که به ویروس کرونا مبتلا شویم و هم خود و هم عزیزانمان را گرفتار کنیم.»

همه ما می‌دانیم که اگر در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها شرکت کنیم یا به سفر برویم یا به هر دلیلی دستورالعمل‌های بهداشتی را نادیده بگیریم و آن‌ها را رعایت نکنیم، باعث گسترش ویروس کرونا و زیادتر کردن زحمت کادر درمان خواهیم شد. واضح است که این تأثیر سوئی که بر شیوع کرونا می‌گذاریم، ما را مدیون پرستاران و پزشکان خواهد کرد؛ آن‌ها که تمام انرژی خود را برای جنگ با این ویروس منحوس صرف کرده و با بی‌تفاوتی‌ها و نبود اتحاد همگانی برای کاهش شیوع بیماری نیمه‌جان شده‌اند. بنابراین باید سختی‌های رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را بپذیریم تا علاوه بر حفظ سلامت خود و خانواده‌مان، مدیون کادر درمان نشویم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار