کد خبر: 1044228
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰
مهرماه سال گذشته متخصصان ایرانی موفق به راه اندازی قوی‌ترین ابرترانسفورماتور ساخت داخل در نیروگاه قشم شدند. این ترانسفورماتور ۳۴۵ مگا ولت آمپر توان داشت. روز پنج‌شنبه ۲۶ فروردین، اما مهندسان ایرانی با یک رکورد‌شکنی جدید، موفق به نصب ابر ترانسفورماتور ۳۸۵ مگا ولت آمپری در نیروگاه اندیمشک شدند. تا قبل از تحریم‌ها ایران ابر ترانسفورماتور را از شرکت زیمنس خریداری می‌کرد که اکنون موفق به بومی‌سازی آن شده‌است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: دانشکده‌های برق دانشگاه‌های علم و صنعت، تهران و شهید بهشتی با همکاری صنایع نیروگاهی همچون ایران ترانسفو و مپنا در یک دهه اخیر تلاش زیادی برای طراحی و تولید ترانسفورماتور در کشور انجام دادند.

رکورد پشت رکورد

ابرترانس‌ها کمک می‌کنند تا در مواقع لازم که تولید و انتقال برق در شبکه داخلی یک استان دچار مشکل شده‌است؛ از شبکه سراسری، برق مورد نیاز مردم و صنایع تأمین شود و به راحتی انتقال بار صورت گیرد.

نخستین گام برای طراحی و تولید ابر ترانسفورماتور در کشور مهرماه سال ۹۸ برداشته شد. در آن زمان نخستین ابر ترانسفورماتور ۳۱۵ مگا ولت آمپری ساخت مهندسان ایرانی در شبکه برق خوزستان نصب شد. همان زمان ایران نخستین کشور غرب آسیا و یکی از هشت کشور جهان شد که به فناوری ساخت ابرترانسفورماتور نیروگاه‌های برق دست یافت.

سال ۹۸ شرکت ایران ترانسفو با شدت گرفتن تحریم‌ها موفق به ساخت چندین ابرترانسفورماتور شد و این دستگاه‌های با ارزش را برای نصب در پست پیروزان اهواز راهی استان خوزستان کرد. با نصب این ترانس‌ها شبکه برق خوزستان از انعطاف‌پذیری و قابلیت مانور بالایی برخوردار شد و پایداری شبکه برق کشور افزایش یافت.

مهرماه سال گذشته هم یک ترانسفورماتور ۳۴۵ مگا ولت آمپر به عنوان قوی‌ترین ابرترانس ساخت داخل در نیروگاه پاسارگاد قشم با موفقیت آزمایش و نصب شد. محققان کشور ساخت این ترانسفورماتور را یک افتخار ملی نامیدند. این دستگاه تا ۲۶ فروردین ماه، بزرگ‌ترین ترانسفورماتور قدرت سه فاز ساخت داخل بود.

روز پنج‌شنبه مهندسان ایرانی با یک رکورد‌شکنی جدید، موفق به نصب ابر ترانسفورماتور ۳۸۵ مگا ولت آمپری شدند. وجه تمایز اصلی این ترانسفورماتور، قدرت آن است که بالاترین رکورد تولید یک ترانسفورماتور قدرت سه فاز در کشور را به دست آورده و به طور کامل به دست توانمند متخصصان ایرانی طراحی شده‌است. قبلاً این نوع ترانس‌ها از زیمنس آلمان خریداری می‌شد.

طراحی ترانس در ۷۰ روز

سه‌شنبه ۲۴ فروردین آیین رونمایی از بزرگ‌ترین ترانسفورماتور نیروگاهی کشور در سمنان برگزار و در ۲۶ فروردین در نیروگاه دوکوهه اندیمشک نصب شد.

فرج‌الله معماری، رئیس هیئت مدیره گروه تولیدی صنعتی آریاترانسفو در آیین رونمایی از بزرگ‌ترین ترانسفورماتور نیروگاهی کشور گفت: «این ترانسفورماتور که برای نصب در نیروگاه دوکوهه اندیمشک طراحی و ساخته شده، بزرگ‌ترین ترانسفورماتور نیروگاهی کشور است که با سیستم خنک‌کنندگی ODAF (ترکیب روغن و هوا) فعالیت می‌کند.» این استاد دانشگاه با بیان اینکه این ترانسفورماتور با تکیه بر دانش و تجربه جوانان ایرانی طراحی و ساخته شده افزود: «این ابرترانسفورماتور که به دست توانای متخصصین گروه صنعتی آریاترانسفو شهمیرزاد طراحی و ساخته شده، توانسته تمامی آزمایشات کارخانه‌ای را با موفقیت پاس کند.»

وی از بهره‌مندی این ترانسفورماتور از آخرین و به‌روزترین استاندارد‌های جهانی خبر داد و اظهار کرد: «این ترانسفورماتور با ظرفیت ۳۸۵ مگاولت آمپر و ولتاژ ۲۴۵ کیلو ولت برای نصب در واحد گازی نیروگاه جدید سیکل ترکیبی دوکوهه اندیمشک (کلاس F) ساخته شده‌است. این ترانسفورماتور در مدت زمان بسیار کوتاه ۷۰ روزه طراحی و ساخته شده‌است. ضمن اینکه در ساخت این ترانسفورماتور از تکنولوژی‌های نوین بهره گرفته شده‌است.»

تلاش برای صادرات فناوری

این محقق تصریح کرد: «خوشبختانه این ترانسفـورماتور تمامی تست‌های روتین و تایپ، تست حرارتی با جریان بار کامل را مطابق با استاندارد IEC۶۰۰۷۶ در آزمایشگاه فشارقوی آریاترانسفو با موفقیت گذرانده‌است. ما در گروه تولیدی صنعتی آریاترانسفو آمادگی ایجاد هزار اشتغال جدید بدون نیاز به سرمایه‌گذاری جدید را داریم مشروط بر اینکه دولت حمایت بیشتری از ما داشته باشد.»

وی بر لزوم بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت جوانان تأکید و خاطر نشان کرد: «ما آمادگی لازم برای توسعه واحد و ایجاد اشتغال جدید را داریم و از این ظرفیت که محصول با کیفیتی تولید کنیم نیز برخوردار هستیم.»

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا و مالک نیروگاه سیکل ترکیبی دوکوهه اندیمشک هم با بیان اینکه تنها در حدود هفت تا هشت کشور جهان به دانش تولید ترانسفورماتور‌های بزرگ نیروگاهی دست یافته‌اند که کشورمان در زمره این کشور‌های پیشرو است، گفت: «امروز با افتخار باید اعلام کرد که کشورمان با ساخت این نوع ترانسفورماتور به جمع این کشور‌های پیشرفته و صاحب فناوری پیوسته و می‌تواند با استفاده از دانش بومی کار‌های بزرگی را در این صنعت انجام دهد.»

عباس علی‌آبادی با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ تا ۵۰۰ پیمانکار داخل کشور در تأمین تجهیزات نیروگاه برق «رمیله» عراق مشارکت دارند، تأکید کرد: «این صنعت در کشور نگاهی به صادرات نیز دارد. این موضوع در واقع یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها برای پشتیبانی از تولید است. تمام تجهیزات مورد نیاز نیروگاه رمیله در عراق به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های نیروگاهی منطقه از جمله ترانس و ژنراتور به وسیله واحد‌های تولیدی داخل کشور تأمین شده‌است.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
0
میدونید ترانسفورماتور توش چرخ نداره و الا حسن اونم از چرخیدن پشیمونش میکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
البته توی اونهم چرخش هست اما نه فیزیکی بلکه مغناطیسی
خوبیش هم همینه که این جماعت پرو بیسوادند و الا تدبیرهای کپک زده شان را در این مورد هم بخرج میدادند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار