کد خبر: 1043503
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
یک فوق تخصص حنجره، نسبت به جدی گرفتن عوارض گرفتگی صدا که بیش از دو هفته طول بکشد، هشدار داد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: پیمان دبیر مقدم، به مناسبت روز جهانی صدا (۲۷ فروردین برابر با ۱۶ اکتبر)، گفت: صدا و توانایی صحبت کردن یکی از ابزار‌های مهم ارتباطی است.

این متخصص گوش و حلق و بینی، افزود: همه افراد همه روزه به نحوی به صدای خود نیاز دارند و تا زمانی که این توانایی دستخوش اختلال نشود و مشکلی پیش نیاید معمولاً مراقبت خاصی از صدا انجام نمی‌دهند.

وی با عنوان این مطلب که صدا توسط حنجره و به صورت دقیق‌تر تار‌های صوتی تولید می‌شود، ادامه داد: حنجره که به عنوان ارگان تولید صوت شناخته می‌شود و در قسمت جلوی گردن قرار می‌گیرد در واقع فقط در تولید صدا نقش ندارد و در زمینه بلع غذا و کنترل تنفس هم دخالت می‌کند.

دبیر مقدم گفت: هنگامی که حنجره دچار مشکل می‌شود معمولاً اولین علامت گرفتگی صدا است. در حقیقت توانایی تولید صدای حنجره ظریف‌ترین و حساس‌ترین عملکرد آن است و با هر گونه آسیب هر چند جزئی ممکن است دچار اختلال شود و به صورت تغییر صدا و گرفتگی صدا خود را نشان دهد.

وی با عنوان این مطلب که علت گرفتگی صدا از یک عفونت ویروسی ساده مانند سرماخوردگی تا بیماری‌های جدی مانند سرطان حنجره متفاوت است، افزود: برای گرفتگی صدا علت‌های مختلفی وجود دارد.

این فوق تخصص حنجره از کالیفرنیا، به شایع‌ترین علل گرفتگی صدا اشاره کرد و گفت: لارنژیت حاد که به دنبال عفونت‌های ویروسی یا فشار زیاد و ناگهانی به حنجره (مانند فریاد زدن) اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: استفاده نادرست از حنجره مانند صحبت زیاد و طولانی، بلند صحبت کردن و فریاد زدن، صحبت با فشار زیاد و همراه با استرس بالا و یا در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا که در آن فرد مجبور است بلندتر از معمول صحبت کند. این عوامل در درازمدت موجب تغییر بافتی تار‌های صوتی و آسیب آن می‌شود.

دبیر مقدم گفت: تماس با مواد محرک مانند سیگار و دخانیات، الکل، تریاک و ترکیبات آن، تماس شغلی با مواد آسیب رسان مانند ذرات چوب، نیکل و آزبست و آلودگی هوا، می‌توانند از دیگر علل شایع گرفتگی صدا باشند.

وی به آلرژی، ریفلاکس و برگشت محتویات معده به داخل گلو و حنجره به عنوان دیگر علل گرفتگی صدا اشاره کرد و افزود: آسیب وارد شده به حنجره که موجب گرفتگی صدا شده است، ممکن است در حد تورم تار‌های صوتی و برگشت پذیر باشد، ولی احتمال مشکلات جدی مانند تومور‌ها و سرطان حنجره را هم باید در نظر داشت.

این متخصص گوش و حلق و بینی، تاکید کرد: سرطان حنجره معمولاً در سن بالای ۵۰ سال اتفاق می‌افتد و احتمال آن در افرادی که سیگار و دخانیات، الکل و تریاک استفاده می‌کنند، بیشتر است.

دبیر مقدم گفت: شایع‌ترین علامت سرطان حنجره هم گرفتگی صدا است. پزشک با معاینه تار‌های صوتی علت گرفتگی صدا را مشخص می‌کند.

وی به علائم دیگر آسیب حنجره اشاره کرد و افزود: گلو درد مزمن، احساس گیر کردن جسم خارجی در گلو، بلع دشوار و دردناک و تنگی نفس، از دیگر علائم آسیب حنجره هستند که در صورت وجود این علائم نیز بررسی حنجره توسط پزشک ضروری است.

دبیر مقدم اظهار داشت: به گرفتگی صدا بایستی به عنوان یک علامت مهم و جدی دقت کرد و اگر بیش از ۲ هفته طول کشید حتماً به پزشک مراجعه کرد تا حنجره بررسی شود.
منبع: مهـــر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
0
0
باتشکر.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار