کد خبر: 1041724
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۹
انفجار کرونای انگلیسی در جنوب، خطر بازگشت وضعیت قرمز به شمال
طبق آخرین آمار‌های وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۸۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۸۵ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۳۹ هزار و ۳۶۰ نفر رسید.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: ویروس جهش‌یافته کرونای انگلیسی در ۲۸ استان کشور در حال گردش است و وضعیتی شکننده را در اغلب استان‌ها پدید آورده‌است. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا شرایط استان خوزستان را همچنان «وخیم» توصیف می‌کند، اما وخامت اوضاع شیوع کرونا تنها به استان خوزستان محدود نیست. طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، این استان هم با انفجار کرونای جهش‌یافته انگلیسی مواجه‌شده و در یک شبانه‌روز آمار مبتلایان به کرونا در استان هرمزگان دو برابر افزایش یافته است. شهر‌های ساحلی و خطه سبز کشورمان هم که تا همین چند وقت پیش در وضعیت قرمز کرونا به سر می‌بردند، حالا و در آستانه آغاز سفر‌های نوروزی بر لبه‌تیغ وضعیت قرمز قرار دارند و همه نگرانند سه استان مسافر‌پذیر گیلان، مازندران و گلستان این بار با انفجار کرونای انگلیسی مواجه شوند. در چنین شرایطی طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا فقط سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی ممنوع است؛ آن هم با خودروی شخصی! سفر با قطار و هواپیما حتی به شهر‌های قرمز و نارنجی مجاز است، اما مسافران باید تست منفی کرونا به همراه داشته باشند. با وجود این ستاد ملی مقابله با کرونا به مردم توصیه کرد «سفر نروند».

دو، سه روزی می‌شود که از سعید نمکی، وزیر بهداشت خبری نیست. وی که انگار حرفش در ستاد ملی مقابله با کرونا خریدار ندارد، در روز‌های گذشته دست به دامان مردم شد و با التماس و دستبوسی و قسم «حضرت عباس» از مردم خواست تا خودشان برای سلامت خود اهمیت قائل شوند و امسال هم دور سفر‌های نوروزی را خط بکشند تا افسار ویروس تاجدار آن هم از نوع انگلیسی‌اش از دست نظام سلامت خارج نشود؛ چراکه با تکرار وضعیت وخیم خوزستان در سایر استان‌ها دیگر نمی‌توان کار را به سادگی جمع کرد. با وجود این طغیان گسترده بیماری کرونا جهش یافته انگلیسی در هرمزگان و دو برابر شدن تعداد مبتلایان در یک روز نشان داد وضعیت وخیم خوزستان در حال تسری به سایر استان‌های کشور است. در چنین شرایطی که با انفجار کرونا در جنوب کشور و وضعیت قرمز در استان‌های شمالی مواجهیم، سفر‌های نوروزی همچون روشن کردن کبریت در انبار باروت است.

آخرین آمار کرونایی

طبق آخرین آمار‌های وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۸۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۸۵ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۳۹ هزار و ۳۶۰ نفر رسید. متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۱۴۲ نفر رسید. تا کنون یک میلیون و ۴۸۵ هزار و ۱۷۹ نفر از بیماران بهبود‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۳ هزار و ۸۳۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

جولان ویروس انگلیسی در ۲۸ استان کشور

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا معتقد است ویروس جهش‌یافته را باید جدی گرفت. وی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «این ویروس جهش‌یافته در ۲۸ استان کشور شناسایی‌شده و در حال گردش است.» از نگاه رئیسی در سطح کشور وضعیت فعلی اغلب استان‌ها نسبتاً پایدار است، اما این شرایط شکننده است و باید به دقت این وضعیت را حفظ کنیم. وی ادامه داد: «شرایط استان خوزستان وخیم است، اما پیش‌بینی می‌کنیم وضعیت این استان بهبود یابد. برخی شهرستان‌های استان خوزستان مانند شادگان و دشت آزادگان از وضعیت قرمز خارج به نارنجی شده‌اند و چند شهرستان دیگر نیز به وضعیت زرد تبدیل شده‌اند. البته میزان رعایت پروتکل‌ها باید افزایش پیدا کند تا در سراسر کشور پیک جدیدی اتفاق نیفتد.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به سفر‌های نوروزی در آستانه فرا رسیدن سال نو تأکید کرد: «توصیه ستاد این است که از سفرکردن خودداری کنیم تا بتوان وضعیت موجود را حفظ کرد.»

به گفته وی در شهر‌های قرمز و نارنجی سفر ممنوع است و داشتن تست منفی برای سفر با قطار و هواپیما الزامی است.

امید به بهبود وضعیت از مهر ۱۴۰۰

رئیسی در ارتباط با جزئیات واردات واکسن هم اینگونه توضیح داد: «۴۱۰ هزار دوز واکسن از روسیه، ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم از چین، ۱۲۵ هزار دوز واکسن از هند و۱۰۰ هزار دوز واکسن کوبایی به دست ما رسیده و همچنین روز دوشنبه هفته جاری نیز ۳۷۵ هزار دوز واکسن هندی وارد می‌شود.»

به گفته وی تا کنون یک میلیون و ۲۶۰ هزار دوز واکسن وارد شده و کار واکسیناسیون کادر درمان همچنان دنبال می‌شود. وی تأکید کرد: «با تکمیل‌شدن روند واکسیناسیون در کشور، مطمئن هستیم از مهر ۱۴۰۰ به بعد و پس از اینکه واکسیناسیون جمعیت زیادی از مردم انجام شود وضعیت خیلی بهتری داشته باشیم.»

طغیان کرونای انگلیسی در هرمزگان

تسری وضعیت وخیم خوزستان به سایر استان‌ها، کابوسی است که در عالم واقع در حال تعبیر شدن است. فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از طغیان بیماری در این استان خبر داد. به گفته وی که در یک روز آمار مبتلایان به حدود دو برابر افزایش یافته‌است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: «در روز جمعه تست کرونای انگلیسی ۱۹ نفر در سطح استان مثبت‌شده که حجم نگرانی‌ها در خصوص آلودگی بیشتر شهر‌های استان را افزایش داده‌است. از این ۱۹ مورد دو مورد در جزیره قشم، ۱۶ مورد در بندرعباس و یک مورد نیز در شهرستان پارسیان مشاهده و شناسایی شده‌است.»

تغییر شدید رنگبندی شهر‌ها در اوایل سال جدید

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران هم با تأکید بر حاکمیت وضعیت زرد در استان تهران، درباره سفر و تبعات آن با توجه به رنگبندی شهر‌ها گفت: «اکنون آن چیزی که موجب افزایش بار بیماری می‌شود بحث ورود به شهرستان‌های نارنجی و قرمز است؛ چراکه فکر می‌کنیم رنگبندی شهرستان‌ها در اواخر سال و اوایل سال جدید به شدت تغییر خواهد کرد.»

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی هم در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه اگر دو هفته مراعات نکنیم همه آمار‌ها تغییر می‌کند، گفت: «خطر موج چهارم منتفی نیست و وجود دارد، تا حالا تلاش و مراقبت شده و وارد این موج در کشور نشدیم، اما هر لحظه ممکن است این خطر پیش بیاید و ایام نوروز روز‌های خاصی است و تحرک مردم در داخل و بیرون منزل بیشتر می‌شود.»

روحانی با اشاره به مصوبات ستاد ملی کرونا یادآور شد: «در این ستاد ۴۸۱ مصوبه داشتیم که ۹۹ درصد اجرا شده و یک درصد باقیمانده هم در حال اجراست.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار