کد خبر: 1040957
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۲
طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت، در ٢۴ ساعت منتهی به روز شنبه ١۶ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۲۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۲۷ نفر از آن‌ها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۸۱ هزار و ۶۸۲ نفر رسید.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: ویروس کرونای انگلیسی به اکثر استان‌ها رسیده و پیک چهارم کرونا، چون آتش زیر خاکستر منتظر کوچک‌ترین اشتباه ماست تا دوباره شعله‌ور شود. به جز خوزستان که در وضعیتی آتشین قرار دارد، حالا اوضاع شیوع کرونای انگلیسی در البرز، قزوین و چهار محال و بختیاری هم نگران‌کننده شده‌است. در چنین شرایطی و با وجود تأکیدات قاطعانه و چندین‌باره وزیر بهداشت بر ممنوعیت سفر‌های نوروزی، ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه روز گذشته خود تنها به ممنوعیت سفر به شهر‌های دارای وضعیت قرمز و نارنجی بسنده کرد و بنا شد تا سفر‌های ضروری به شهر‌های زرد و آبی با رعایت پروتکل‌های بسیار سختگیرانه برقرار باشد. در عین حال رئیس‌جمهور و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از مردم «خواهش» کردند تا حد امکان به سفر نروند.

تدبیر دولت برای سفر نوروزی در اوج نگرانی از شعله‌ور شدن پیک چهارم کرونا آن هم از نوع انگلیسی‌اش، «خواهش» از مردم برای پرهیز از سفر بود نه ممنوعیت قاطعانه‌ای که در صحبت‌های وزیر بهداشت شاهد آن بودیم!

این در حالی است که تاخت و تازه کرونا در کشور همچنان ادامه دارد. طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت، در ٢۴ ساعت منتهی به روز شنبه ١۶ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۲۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۲۷ نفر از آن‌ها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۸۱ هزار و ۶۸۲ نفر رسید. در همین زمان، ۸۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۵۹۴ نفر رسید. تا‌کنون یک میلیون و ۴۳۵ هزار و ۳۵۷ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۳ هزار و ۷۸۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

شیب تند شیوع و بستری در برخی استان‌ها

در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند. همچنین شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند. به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، نمودار موارد مثبت بستری روزانه در برخی استان‌های کشور رو به افزایش است. به طوری که در استان خوزستان شاهد شیب بسیار تند موارد بستری روزانه و در استان‌های چهارمحال بختیاری، قزوین و البرز شاهد ایجاد روند افزایشی در موارد بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ هستیم.

وی افزود: «در هفته گذشته بیشترین موارد بروز موارد مثبت بستری به ترتیب در استان‌های خوزستان، مازندران و چهارمحال بختیاری و بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ به ترتیب در استان‌های خوزستان، مازندران و سمنان گزارش شده‌است.»

گردش ویروس انگلیسی در اکثر استان‌ها

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم با تأکید بر اینکه گردش ویروس انگلیسی در اکثر استان‌ها اتفاق افتاده‌است، افزود: «استان خوزستان وضعیت متفاوتی دارد و همچنان روند بیماری صعودی است و میزان بیماران افزایش یابنده است و تعداد بیماران بستری بالاست و به دنبال آن مرگ و میر‌ها هم قطعاً بالاست و شاید بالاتر هم برود.»

رئیسی استان چهارمحال و بختیاری را دیگر استانی معرفی کرد که درباره آن نگرانی دارند و گفت: «گرچه هنوز خیلی موارد بیماری افزایش نیافته‌است، اما نشانه‌هایی می‌بینیم که نیاز است دقت بسیار بیشتری در مورد این استان انجام شود که مبادا درگیر ویروس جهش یافته و انگلیسی شود و این ویروس جایگزین ویروس ووهان شود و درگیری را بالاتر برد. البته گردش ویروس در سطح کشور گزارش شده وگرچه موارد غالب هنوز همان ویروس قبلی است، اما با توجه به قدرت سرایت بالای ویروس انگلیسی خطر جایگزین شدن آن با ویروس قبلی وجود دارد.» به گفته وی همچنین در مورد استان‌های قزوین و همچنین تا حدودی استان البرز باید مراقبت بیشتری شود.

مسافرت ضروری به شهر‌های زرد و آبی با پروتکل‌های بسیار سختگیرانه

رئیسی در ادامه با اشاره به مصوبات ستاد کرونا برای تعطیلات نوروز افزود: «همانطور که قبلاً هم وزیر بهداشت تأکید کردند، سفر‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به انتقال ویروس شود و این ویروس جهش یافته که قدرت سرایت بالایی دارد، اگر از استانی به استان دیگر جابه‌جا شود، قطعاً می‌تواند آن استان را درگیر کند و اگر این سفر‌ها اتفاق بیفتد، استانی که اکنون وضعیت باثباتی دارد، می‌تواند قطعاً وضعیتش بدتر شود و موج جدیدی شکل بگیرد.» سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان این توضیحات از مردم خواست تا حد امکان سفر نروند.

به گفته وی اگر سفری انجام نشود می‌توانیم امسال را با شرایط ثابتی بگذرانیم و از سال آینده که بحث واکسیناسیون کامل‌تر می‌شود و قطعاً سال‌های بعد می‌توانیم تعطیلات بهتری داشته باشیم، آن هم همراه با عزیزان‌مان در کنار یکدیگر. اما سفر‌های چند روزه، ممکن است موجب شود تا عزیزان‌مان دیگر در کنار ما نباشند. رئیسی ادامه داد: «در عین حال به‌رغم صحبت‌هایی که شد در ستاد ملی هم بحث شد و نظر عزیزان بر اساس مصوبه‌ای که در ستاد داشتیم، این بود که در شهر‌های قرمز و نارنجی سفر کاملاً ممنوع شود و در سایر شهر‌ها اعم از زرد و آبی با رعایت پروتکل‌های بسیار سختگیرانه بتوانند سفر‌های ضروری خودشان را انجام دهند. البته ما همچنان تقاضا داریم که از سفر اجتناب و سفر‌های غیرضرور را تحمل کنند و امسال ممنوع باشد. البته بر اساس مصوبه‌ای که هست در شهر‌های قرمز و نارنجی کاملاً ممنوع است و در سایر شهر‌ها هم با رعایت شیوه‌ها و پروتکل‌های سختگیرانه بتوانند به سفر ضروری‌شان برسند.»

روحانی: سفر بروید ولی مراقب باشید!

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با بیان اینکه برای مردم سخت است که امسال به سفر نروند، گفت: «مردم بدانند این خواهش و نکته‌ای که مطرح می‌شود برای سلامت آنان است و نه چیز دیگر. نرفتن سفر بهتر از رفتن است. حالا اگر کسانی اصرار دارند که سفر بروند یا برای‌شان واجب است باید خیلی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.»

وی خواستار شکل‌گیری بسیج عمومی همگانی در استان‌های مقصد گردشگری، مانند مشهدالرضا، شمال، جنوب و شهر‌های بزرگی مانند اصفهان و شیراز و شد تا برای حفظ فاصله‌ها و پروتکل‌ها در کنار دریا، مناظر و جا‌های دیدنی مراعات شود.

انتخاب با شماست؛ سفر یا سلامت؟!

همانطور که وزیر بهداشت بار‌ها گفته دست این وزارتخانه از تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری کوتاه است و تنها ابزارسازی «خواهش» از مردم برای پرهیز از سفر‌هاست. حالا صرفنظر از چرایی همراهی نکردن ستاد ملی مقابله با کرونا با وزارت بهداشت برای ممنوعیت قاطعانه سفر در ایام نوروز، این خود ما هستیم که باید بین سفر و سلامت یکی را انتخاب کنیم؛ چراکه با شرایط کنونی این دو مقوله جمع‌پذیر نیستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار