کد خبر: 1040794
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
رئیس قوه قضائیه در بیست و سومین سفر استانی خود روز پنج‌شنبه به همراه جمعی از مسئولان عالی قضایی به استان آذربایجان غربی سفر کرد و مورد استقبال رسمی نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، رئیس کل دادگستری و مقامات استانی آذربایجان غربی قرار گرفت.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: آیت‌الله رئیسی در این سفر فشرده یک روزه ابتدا از مجتمع فولاد ارومیه بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این واحد تولیدی قرار گرفت. معوقات متعدد مالک اصلی مجتمع فولاد ارومیه به بانک‌های مختلف سبب تملک این مجتمع تولیدی از سوی بانک‌های مزبور شده و در نتیجه تولید در آن متوقف شده است؛ بر این مبنا آیت‌الله رئیسی ضمن تعیین ضرب‌الاجل دو ماهه، تأکید کرد: باید هرچه سریع‌تر با تشکیل کارگروهی با عضویت مسئولان استانی، مشکلات موجود بر سر راه این واحد تولیدی مرتفع شده و سرمایه‌گذار و بانک تسهیلات‌دهنده با تعامل با یکدیگر نسبت به بر مدار تولید قرار دادن مجتمع فولاد ارومیه اقدامات مقتضی را انجام دهند.

لازمه ارتقای معیشت مرزنشینان از بین بردن بستر‌های ناامنی است

رئیس قوه قضائیه سپس در جلسه شورای توسعه امنیت پایدار غرب و شمال غرب که با حضور استانداران، مسئولان بلندپایه امنیتی استان‎های آذربایجان غربی، ایلام، کردستان و کرمانشاه برگزار شد، حضور یافت و طی سخنانی اظهار داشت: امنیتی که امروز در منطقه غرب و شمال‌غرب کشور برقرار است، مرهون رشادت‌های ۱۲ هزار شهید استان آذربایجان غربی و سایر شهدای این مناطق است.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به مقوله امنیت پایدار اظهار داشت: تحقق امنیت پایدار در گرو تمهید شرایط و مقدماتی است که سرفصل آن از بین بردن زمینه‌ها و بستر‌های ناامنی است. رئیسی ارتقا وضعیت معیشتی و اقتصادی مرزنشینان را یکی از راهکار‌های اصلی برای از بین بردن زمینه‎ها و بستر‌های ناامنی دانست و گفت: گزارش‌ها بیانگر آن است که بخش‎های مختلف امنیتی و اطلاعاتی کشور توفیقات گسترده‎ای را در راستای برقراری امنیت در حوزه‌های مختلف در مناطق غربی و شمال‌غربی کشور داشته‌اند و بر همین مبنا باید با تحقق امنیت پایدار، این بهره مندی مردم منطقه از نعمت امنیت دائمی و همه جانبه باشد.

دیدار با قضات و کارکنان قضایی آذربایجان غربی از دیگر برنامه‌های رئیس قوه قضائیه در سفر به ارومیه بود. وی در این دیدار با اشاره به ضرورت روزآمد شدن قضات و کارکنان دستگاه قضایی بیان داشت: موضوع شناسی تخصصی در کنار حکم شناسی از ضروریات کار قضاوت است و این امر با توجه به تخصصی شدن و پیچیدگی برخی موضوعات از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. بر همین اساس، قضات باید در آموزش و تشخیص موضوع روزآمد باشند. رئیسی همچنین قضات را به استماع سخنان اصحاب دعوا و بررسی اسناد و ادله مورد ادعای طرفین دعوا با سعه صدر و بردباری توصیه کرد. رئیس دستگاه قضا بر کار مضاعف همکاران قضایی جهت تسریع و تسهیل در رسیدگی به امور مردم تأکید کرد و گفت: طی مدت اخیر ۶ هزار نفر در بخش‌های قضایی و اداری جذب قوه قضائیه شده‌اند و تعداد دیگری نیز جذب خواهند شد. رئیس دستگاه قضا آمارگرایی را آفت کار در دستگاه قضایی دانست و گفت: در اقدامات قضایی نباید فقط به اعداد و ارقام توجه کنیم؛ بلکه باید شاخص‌های دیگری برای سنجش عملکرد نیرو‌های قضا و بهره وری آن‌ها را مدنظر قرار دهیم.

جنایت شیمیایی سردشت نباید به فراموشی سپرده شود

دیدار با خانواده شهدای سردشت، از دیگر برنامه‌های رئیس قوه قضائیه در سفر به آذربایجان غربی بود. آیت‌الله رئیسی در این دیدار با تأکید بر این نکته که حادثه سردشت از حیث دادخواهی نباید مشمول مرور زمان شود، گفت: مسئولان، مردم و بازماندگان حادثه سردشت باید پیوسته دادخواه آن باشند.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه عامل حادثه سردشت صدام جنایتکار بود، افزود: با این وجود حامیان صدام و غربی‌ها و اروپایی‌ها که بمب‌های شیمیایی و گاز خردل را در اختیار صدام گذاشتند، نیز باید محاکمه شوند و در وهله اول این محاکمه در نزد وجدان بیدار جهانیان است. رئیسی ادامه داد: ما امروز در جایگاه مدعی حقوق بشر هستیم و غرب در جایگاه متهم قرار دارد و غربی‌ها باید پاسخگو باشند که چگونه گاز خردل و مواد شیمیایی را در اختیار فرد جنایتکاری همچون صدام قرار دادند تا اینگونه به مردم در نقاط مختلف از جمله آذربایجان غربی و کردستان ایران و کردستان عراق آسیب برساند. رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه موضوع حادثه سردشت نباید به‌سردی بگراید و همه بخش‌ها در کشور با به‌کارگیری یک دیپلماسی فعال باید از جنایات رخ داده علیه مردم این منطقه پرده برداری کنند، گفت: تسهیل درمان ایثارگران و جانبازان شیمیایی این حادثه یک امر ضروری است و دست اندرکاران بخش‌های مختلف کشور باید نیاز‌های درمانی جانبازان شیمیایی را با به کارگیری همه امکانات رفع کنند.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اعمال تحریم‌های دارویی و ایجاد اخلال از سوی غربی‌ها و امریکا در زمینه تامین نیاز‌های درمانی جانبازان شیمیایی گفت: این امر نیز جلوه دیگری از توحش غربی‌ها و امریکاست. رئیس قوه قضائیه همچنین در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی با بیان اینکه ساماندهی بازارچه‌های مرزی و وضعیت کوله‌بری و پیله وری یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، گفت: یکی از اقدامات در این راستا تهیه فهرست کالا‌های مجاز برای صادرات و واردات و بازنگری در اقدامات صورت گرفته از جمله صدور کارت‌های الکترونیک برای مرزنشینان فعال در عرصه کوله بری است. رئیسی در ادامه با بیان اینکه بنای دستگاه قضا مبارزه مجدانه با فساد و مفاسد و در جریان قرار دادن مردم در این رابطه است، تأکید کرد: توجه به قانون ارتقای سلامت نظام اداری از ضروریات است و مدیران دستگاه‌ها باید هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و بازرسی‌های درون سازمانی را فعال کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار