کد خبر: 1040098
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۴
طبق آخرین آمار شیوع کرونا در کشور در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ۸ اسفند ماه ۷ هزار و ۹۷۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران به یک میلیون و ۶۲۳ هزار و ۱۵۹ نفر رسید.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: وزیر بهداشت هشدار داد «مردم خودشان را برای طوفان کرونا آماده کنند». وضعیت کشور از منظر شیوع کرونا یک سال پس از شیوع این ویروس در کشور نه فقط بهتر نیست که نگران‌کننده است. حالا و در آستانه عید نوروز مردمی که یک سال است سبک زندگی‌شان تغییر کرده و سفر‌ها و دورهمی‌های معمولشان را نداشته‌اند، خسته و آماده شکستن شیوه‌نامه‌های بهداشتی هستند، اما وزیر بهداشت درباره طوفان کرونا هشدار می‌دهد. از نگاه وی نمودار‌های شیوع ویروس در کشور امیدوار‌کننده نیست و احتمال جهش‌های تازه ویروس به دلیل تنوع ژنتیکی و قومیتی در کشورمان بسیار بالاست؛ چراکه هر استان ایران به اندازه یک کشور اروپایی است و تنوع ژنتیکی کشور می‌تواند بستری برای جهش ویروس باشند. حالا آنطور که رئیس‌جمهور می‌گوید برای مهار ویروس ناگزیریم محدودیت‌ها را طی ماه‌های آینده و طی فرآیند واکسیناسیون در کشور ادامه دهیم.

طبق آخرین آمار شیوع کرونا در کشور در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ۸ اسفند ماه ۷ هزار و ۹۷۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران به یک میلیون و ۶۲۳ هزار و ۱۵۹ نفر رسید.

در همین زمان ۸۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۹۸۰ نفر رسید. تاکنون یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۵۳۴ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۳ هزار و ۷۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند.

شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

آماده طوفان باشید

سعید نمکی، وزیر بهداشت درباره جهش‌های تازه ویروس کرونا در کشورمان گفت: «هر ویروس جهش‌یافته‌ای در منطقه‌ای از کشور شکل بگیرد، چون تنوع ژنتیکی زیاد و متفاوتی داریم و هر استان ایران به اندازه یک کشور اروپایی است و تنوع ژنتیکی کشور می‌تواند بستری برای جهش ویروس باشد. بنابراین باید همواره درون مرزها، منتظر جهش ویروس باشیم.»

وی از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خواست بیمارستان‌ها را آماده‌تر کنند و دلخوش نباشند. نمکی تصریح کرد: «منحنی‌های ثابت در استان‌ها برای بنده که بدبین هستم، دلخوش‌کننده نیست. خودتان را برای یک طوفان آماده کنید. خوش‌بین به اینکه وضعیت همین‌گونه می‌ماند، نیستم و معتقدم که یک طوفان سنگین را در راه داریم و باید برای آن آماده بود.» وی با تأکید بر لزوم نظارت بر روند واکسیناسیون گفت: «طبق آنچه در سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۹ آمده، باید عمل کنید. با فشار، خواهش و تمنا، جایی را با کسی عوض نکنید. به شدت مراقب باشید که رانت برای کسی در تزریق واکسن ایجاد نشود.»

هر قدر بتوانیم واکسن وارد می‌کنیم

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پنجاه و نهمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: «اگر دچار موج چهارم نشویم باز هم همه باید مراعات کنیم. عید امسال چیزی مشابه عید پارسال است. شاید از نظر‌هایی باید بیشتر از پارسال مراعات کنیم.»

وی با تأکید بر اینکه، تمام توان دولت برای خرید واکسن امروز متمرکز است، افزود: «هر مقدار بتوانیم واکسن مورد نیاز را تهیه می‌کنیم.»

روحانی تأکید کرد: «ناچار هستیم محدودیت‌ها را تا ماه‌ها، سال آینده، شاید کل سال آینده ادامه دهیم. اقدامات تنبیهی هم لازم است. البته دولت همچنان خودش را موظف می‌داند هم بستر الکترونیکی را افزایش دهد و هم در کنار همه اقدامات بهداشتی و درمانی امکانات حمایتی را افزایش دهد. اقدامات حمایتی مثل پرداخت وام‌ها، ارائه مهلت‌ها، کمک دولتی به کسب و کارها.»

۲۵۰ هزار دوز واکسن کرونای چینی وارد شد

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از ورود ۲۵۰هزار دوز واکسن سینوفارم (واکسن چینی) به کشور خبر داد و افزود: «در آینده نزدیک واکسن‌های دیگر از جمله واکسن هندوستان وارد می‌شود. همچنین از سبد واکسیناسیون کووکس امروز یا فردا تاریخ ورود ۲/ ۴ میلیون دوز واکسن را اعلام خواهند کرد.» وی ابراز امیدواری کرد واکسیناسیون گروه پرخطر را که شامل یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر هستند، قبل از پایان سال شروع و تا فروردین ماه واکسیناسیون گروه پرخطر مرحله اول انجام شود.

مرز‌های غربی بسته‌شد

رئیسی درباره کنترل مرز‌های کشور نیز گفت: «در ارتباط با کنترل مرز‌ها در ستاد بحث شد و قرار شد نیرو‌های جمعیت هلال احمر برای مراقبت مرزی به کمک نیرو‌های بهداشت آیند. در حال حاضر مرز‌های غربی کشور بسته‌شده و به شدت هم کنترل می‌شوند. امیدواریم بتوانیم مرز هوایی و زمینی و آبی را به دقت کنترل کنیم. گرچه ویروس جهش یافته در کشور به گردش درآمده، اما در هر صورت باید از انتشار بیشتر آن جلوگیری کنیم و راهکار هم آن است که سریع بیمار و اطرافیان آن را شناسایی کنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار