کد خبر: 1039511
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
مطالعات محاسباتی نشان می‌دهد مجموعه‌ای از ژن‌ها که واکنش ایمنی را تنظیم می‌کنند به تعیین قدرت و دوام آنتی بادی‌های خنثی کننده کروناویروس کمک می‌کنند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: به نقل از ساینس دیلی، محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافتند که واکنش ایمنی فرد به کروناویروس ممکن است توسط مجموعه‌ای از ژن‌های متغیر موسوم به MHC که پروتئین‌های سطح سلول را برای سیستم ایمنی تطبیقی کد می‌کنند، محدود شود. این یافته می‌تواند توضیح دهد که چرا ایمنی کووید۱۹ در هر فرد متفاوت است.

آنتی بادی‌های خنثی کننده ظرف دو هفته پس از عفونت کووید۱۹ ایجاد می‌شوند، اما دوام و شدت آن‌ها می‌تواند براساس هر فرد متفاوت باشد که همین موضوع نگرانی‌های را در مورد احتمال ایمنی طولانی مدت و اثربخشی واکسن‌های کووید۱۹ را به وجود می‌آورد.

محققان در این مطالعه به بررسی نحوه تعامل MHC با دو نوع لنفوسیت یا سلول ایمنی موسوم به T و B پرداختند.

«ماریزیو زانتی»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «سیستم ایمنی بدن با تولید آنتی بادی‌هایی با هدف رهگیری و خنثی سازی پاتوژن، به عوامل بیماری زای مهاجم پاسخ می‌دهد. تولید آنتی بادی علیه پروتئین‌ها نیاز به همکاری مفید بین لنفوسیت T و لنفوسیت B دارد که هر دو باید توالی‌های آنتی ژنی مجاور را که توسط MHC روی سلول‌های B آغاز شده است تشخیص دهند. MHC به عنوان رابط بین لنفوسیت‌های T و B در این فرایند عمل می‌کند.»

بر اساس این استدلال، محققان با محاسبه تمام قطعات احتمالی پروتئین سنبله RBM، که محرکی هم برای واکنش ایمنی انسان و هم فعالیت واکسن در ارتباط با بیش از ۵۰۰۰ مولکول مختلف MHC در جمعیت جهانی انسان‌ها است، به بررسی آن‌ها پرداختند.

محققان دریافتند که میانگین تمایل MHC به نمایش پپتید‌های مشتق شده از RBD کم است. از آنجا که پیوند MHC یک اندازه گیری غیرمستقیم از احتمال فعال شدن سلول T و تحریک لنفوسیت B در تولید آنتی بادی علیه RBM است، محققان به این نتیجه رسیدند که تولید آنتی بادی‌های خاص RBM می‌تواند به دلیل عدم هماهنگی این بخش ویروس به MHC متوقف شود.

به گفته محققان، این روند می‌تواند منجر به واکنش‌های ضعیف‌تر آنتی بادی خنثی کننده شود.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار