کد خبر: 1038933
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
استادیار گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به عوارض پوستی ناشی از مصرف ماسک‌های تنفسی، بر عدم استفاده از کرم‌ها و محصولات آرایشی در هنگام استفاده از ماسک تاکید کرد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: فهیمه عبداللهی مجد، گفت: در پاندمی کووید ۱۹ استفاده از ماسک‌های تنفسی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شست و شوی دقیق و مکرر دست‌ها سه اصل مهم برای پیشگیری و کنترل شیوع بیماری است که اکیدا به افراد جامعه توصیه می‌شود.

وی با اشاره به شکایات افراد از عوارض ناشی از ماسک‌ها افزود: در این دوران استفاده از وسایل حفاظتی برای قطع زنجیره انتقال کرونا و کاهش شیوع و بروز بیماری الزامی است، اما در برخی افراد به ویژه کادر درمان استفاده از وسایل حفاظتی نظیر ماسک، شیلد و دستکش ممکن است منجر به بروز مشکلات پوستی نظیر حساسیت، اگزمای تماسی و یا آکنه شود.

عبداللهی ماسکنه (Maskne) یا آکنه (جوش) ناشی از ماسک‌های تنفسی را یکی از عوارض پوستی نسبتا شایع در دوران شیوع کرونا ذکر کرد که معمولا در نواحی از صورت که در تماس با ماسک قرار دارند بروز می‌کند.

به گفته این متخصص پوست، سایش و تماس مکانیکی مداوم و طولانی مدت پوست با ماسک‌های تنفسی به ویژه اگر همراه گرما و تعریق باشد دلیل بروزاین آکنه‌ها یا جوش‌ها هستند. البته گاهی انسداد فولیکول‌های مو و رشد باکتری‌ها در آن قسمت نیز منجر به ایجاد التهاب یا فولیکولیت و بروز جوش می‌شود.

استادیار دانشگاه پوست‌های چرب را بیشتر مستعد آکنه دانست و خاطرنشان کرد: استفاده از کرم‌های آرایشی، تماس طولانی مدت پوست صورت با ماسک تنفسی به ویژه ماسک‌هایی نظیر N ۹۵که محکم به صورت می‌چسبند باعث افزایش احتمال بروز آکنه‌های صورت می‌شوند.

عبداللهی مجد از دیگر عوارض پوستی ناشی از استفاده ماسک‌های تنفسی به پوسته ریزی، تحریک پذیری و قرمزی پوست اشاره کرد.

این متخصص پوست در ادامه سخنان خود با اشاره به توصیه‌های اکادمی متخصصان پوست آمریکا به ارایه راهکار‌هایی برای کاهش عوارض پوستی ناشی از ماسک‌های تنفسی پرداخت و شست و شوی روزانه صورت با یک شوینده ملایم و فاقد عطر و استفاده از مرطوب کننده مناسب قبل و بعد استفاده از ماسک را از راهکار‌های موثر در این خصوص برشمرد.

وی همچنین به افراد دارای پوست چرب و مبتلا به آکنه توصیه کرد از مرطوب کننده استفاده نکنند و در صورت خشک شدن پوستشان از مرطوب کننده‌های فاقد چربی بهره بگیرند.

این استادیار گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به خشکی و ترک لب‌ها به عنوان یکی دیگر از عوارض ناشی از ماسک‌های تنفسی به افراد توصیه کرد: برای جلوگیری از بروز این عارضه قبل از زدن ماسک، بعد از شست و شوی صورت و قبل از خواب حتما لب‌ها را با وازلین چرب کنید.

عبداللهی مجد با تاکید بر عدم استفاده از کرم‌ها و محصولات آرایشی در هنگام استفاده از ماسک اظهار کرد: با توجه به این که کرم‌های آرایشی منجر به انسداد منافذ پوست و افزایش احتمال آکنه می‌شوند، سعی کنید از این محصولات استفاده نکنید و در صورت ضرورت از محصولات "غیرکومدوژن زا" که احتمال بروز آکنه به دنبال استفاده از آن‌ها کمتر است، استفاده کنید.

این متخصص پوست همچنین تاکید کرد که از محصولات جدیدی که ممکن است منجر به تحریک بیشتر پوست شوند نظیر مواد لایه بردار اجتناب شود.

وی ضمن توصیه به افراد برای استفاده از ماسک‌های تنفسی مناسب افزود: ماسک‌های پارچه‌ای پس از هر بار استفاده حتما باید به خوبی شسته شوند و ماسک‌های یک بار مصرف نیز فقط یک بار استفاده شوند. البته باید توجه داشته باشید که ماسک نباید خیلی آزاد و یا خیلی محکم روی صورت قرار گیرد.

به گفته این استادیار دانشگاه بخش داخلی ماسک‌های پارچه‌ای که روی پوست قرار می‌گیرد نباید از جنس نایلون، پلی استر و ریون باشد، زیرا باعث تحریک بیشتر پوست می‌شوند.

عبداللهی مجد، بر ضرورت استراحت ۱۵ دقیقه‌ای و برداشتن ماسک پس از هر چهار ساعت استفاده مداوم از ماسک تاکید کرد و آن را منوط به شرایطی دانست که خطر انتقال بیماری وجود نداشته باشد به طور مثال در محیط باز و با فاصله حداقل دو متری از سایر افراد و یا زمانی که در خودرو تنها هستید.

وی در پایان تاکید کرد: در صورت ایجاد عارضه پوستی ناشی از استفاده ماسک‌های تنفسی و عدم بهبودی با رعایت نکاتی که ذکر شد فرد می‌تواند به متخصص پوست مراجعه کند.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار