کد خبر: 1038862
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۵

سرویس ایران جوان آنلاین: این روز‌ها کشور با کمبود برق مواجه شده است و همین مسئله دوباره پای بسیج را به میدانی دیگر برای خدمت‌رسانی باز کرده تا با کمک مردم بتواند چاره‌ای برای این مشکل بیندیشد. «جهاد روشنایی» طرحی است که سازمان بسیج مستضعفین با هدف اشتغالزایی و تأمین برق کشور کلید زده و بر اساس آن قرار است با توزیع نیروگاه‌های برق خورشیدی خانگی بین خانواده‌های متقاضی با اولویت محرومان و نیازمندان، علاوه بر تولید و تأمین برق مورد نیاز هر منطقه، یک درآمدزایی نیز برای این خانوار‌ها صورت بگیرد. طرحی که حالا در دستور کار بسیج سازندگی اصفهان قرار دارد و برنامه‌های ویژه‌ای برای آن تعریف کرده است.


چند وقتی است سازمان بسیج مستضعفین طرح «جهاد روشنایی» را با هدف کمک به اشتغالزایی و تأمین برق کشور در دستور کار قرار داده و اجرایی کرده است.


در این طرح شرایطی پیش آمده تا متقاضیان بتوانند با تسهیلات قرض الحسنه ۵۰ میلیون تومانی بلندمدت در کنار آورده خود صاحب یک نیروگاه خانگی خورشیدی تولید برق شوند. نیروگاه‌های کوچکی که شرکت توزیع برق خرید برق تولیدی آن را تضمین کرده است.


تولید برق کشور به همت محرومان


تفاهمنامه «جهاد روشنایی» سال گذشته بین سازمان بسیج مستضعفین، سازمان برنامه و بودجه، کمیته امداد امام خمینی و صندوق کارآفرینی امید منعقد شد. از ویژگی‌های بارز این طرح می‌توان به فراهم آوردن شرایط دریافت تسهیلات کم بهره، تضمین خرید برق و فراهم آوردن شرایط مهندسی و همچنین خرید و نصب تجهیزات اشاره کرد که هم منجر به کسب درآمد برای خانواده‌هایی می‌شود که از آن استقبال می‌کنند و هم با اجرایی شدن آن حجم عظیمی از برق وارد شبکه توزیع برق کشور می‌شود که می‌تواند کمبود‌ها را جبران کند و خاموشی‌ها را به حداقل برساند.


هم اکنون بسیج سازندگی استان اصفهان در حال اجرای این طرح است و رئیس این سازمان با بیان اینکه اجرای طرح «جهاد روشنایی» در این استان آغاز شده و تاکنون ظرفیت احداث ۸۰۰ نیروگاه تولید برق خورشیدی خانگی فراهم شده است، می‌گوید: «اولویت اجرای این طرح برای افراد کم درآمد و خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی است و با اجرای آن علاوه بر کمک به معیشت خانوار‌ها و اشتغالزایی، موضوع پدافند غیرعامل و تأمین منبع تولید برق نیز مدنظر قرار خواهد گرفت.» سرهنگ حسن عجمی ادامه می‌دهد: «تاکنون ۴۰۰ مشترک برق برای شرکت در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند و درصدد هستیم در صورت استقبال مردم، ظرفیت استان را از ۸۰۰ نیروگاه نیز بالاتر ببریم.» به گفته این مسئول، نیروگاه‌های خانگی پنج کیلو واتی بوده و با هزینه ۶۵ تا ۷۰ میلیون تومانی که ۵۰ میلیون تومان آن تسهیلات قرض الحسنه ۴ درصدی با بازپرداخت ۶۰ ماهه است واگذار و نصب می‌شود و شرکت توزیع برق تا ۲۰ سال خرید برق تولیدی این نیروگاه‌ها را تضمین می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار