کد خبر: 1038785
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
تنها 5 درصد از سرمایه‌گذاری‌ها در کشور در بخش کشاورزی است
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه تنها پنج درصد از سرمایه‌گذاری‌ها در کل کشور در بخش کشاورزی انجام می‌شود، گفت: نباید از این پنج درصد انتظار شق‌القمر داشته باشیم ولی با این وجود سرمایه‌گذاران عالی کار کرده‌اند که جای تقدیر دارد.

اکبر فتحی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: اگر قرار باشد بخش کشاورزی استان را با کشوری مانند هلند مقایسه کنیم، باید به ظرفیت آبی دو کشور نیز اشاره کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از خاک به عنوان ماده نگهدارنده‌ محصول استفاده می‌شود، ادامه داد: اکنون یک‌میلیون و 400 هزار هکتار زمین داریم حتی اگر 10 میلیون هکتار زمین نیز داشتیم، در صورت نبود آب انجام هرگونه مقایسه معنا و مفهومی ندارد.

وی اضافه کرد: اکنون ما به سمت بهینه‌سازی آب کشاورزی حرکت می‌کنیم و در حد اعلا صرفه‌جویی می‌کنیم و اگر در میزان محصولات نیز کاهشی وجود داشته باشد، علتش محدود بودن منابع آبی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه ظرفیت آبی استان حدود 5 میلیارد مترمکعب است، گفت: با توجه به وضعیت دریاچه ارومیه و در نظرگرفتن موضوع سازگاری با کم آبی به میزان استفاده از 3 میلیون متر مکعب رسیده‌ایم.

وجود 7 میلیون واحد دامی در استان

فتحی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 7 میلیون واحد دامی در استان وجود دارد، متذکر شد: حدود 285 هزار راس آمیخته با نژادهای جدید وجود دارد همچنین 38 هزار گاو اصیل وجود دارد که وارداتی بوده و صرفا به سمت آمیخته‌گری حرکت کرده‌ایم.

تولید 5 میلیون تن محصولات کشاورزی در آذربایجان‌شرقی

وی در رابطه با ظرفیت صنایع تبدیلی نیز متذکر شد: اگر میزان تولید را 5 میلیون تن در نظر بگیریم، حدود 4 میلیون و 800 هزار تن ظرفیت صنایع تبدیلی وجود دارد اما آنچه که مد نظر ماست، این صنایع باید به صورت هایتک یعنی آخرین مرحله بهره‌برداری باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی در خصوص مقایسه‌ میزان تولید برخی محصولات در استان با کشور هلند تاکید کرد: باید ببینیم آیا ظرفیت وجود دارد و استفاده نمی‌شود؟ با وجود همه مشکلات میزان تولید خیار، گوجه و سیب تفاوت چندانی با کشور هلند ندارد و انصاف نیست در ارائه گزارش از کلمه‌ عدم استفاده شود.

وی در رابطه با فرآیند صدور مجوز یادآور شد: این روند در سازمان جهادکشاورزی کاملا شفاف است و بعد از انجام استعلام هفت مرحله‌ای مجوز داده می‌شود اما مجوز ساخت در اختیار ما نیست و از طریق فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها اقدام می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه تنها پنج درصد از سرمایه‌گذاری‌ها در کل کشور در بخش کشاورزی انجام می‌شود، گفت: نباید از این پنج درصد انتظار شق‌القمر داشته باشیم ولی با این وجود سرمایه‌گذاران عالی کار کرده‌اند که جای تقدیر دارد.

فتحی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان تنها صندوقی بود که به موضوع نهاده‌های دامی ورود کرد که جا دارد از رویکرد دوسال اخیر سازمان برنامه و بودجه نیز تقدیر کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر