کد خبر: 1038621
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۵
تنش‌ها بین حکومت افغانستان با طالبان در حال تشدید شدن است، گروهی که دیروز اعلام شد ۵۲ درصد افغانستان را در دست دارد. از یک طرف دولت بایدن در حال بازنگری در توافق صلح اسفند ۹۸ با طالبان و ادامه حضور در افغانستان است و از طرف دیگر طالبان برای ناتو خط و نشان می‌کشد که از این بیشتر در این کشور نمانند: «این نه به نفع شما و نه به نفع مردم ما و شماست.»
سرویس بین الملل جوان آنلاین: هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان دیروز گفت که مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان تا ماه مارس (فروردین ۱۴۰۰) تکمیل نمی‌شود: «بنابراین، ما باید با اختیار پارلمانی برای سناریو‌های مختلف آماده شویم.» این یعنی اینکه آلمان هم به تبعیت از دولت جدید امریکا قصد ندارد نیروهایش را از افغانستان عقب بکشد. همچنین قرار است وزرای دفاع از ائتلاف ناتو هم در روز‌های آتی ماندن یا رفتن ۱۰ هزار نیروی این ائتلاف را بررسی کنند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفته که اعضای این ائتلاف باید با هم درباره آینده مأموریت‌شان در افغانستان تصمیم بگیرند و امیدوار است که بایدن نیز به همکاری نزدیک‌تر با این متحدان ادامه دهد، ولی در مقابل، طالبان برای ناتو خط و نشان کشیده و هشدار داده که پیام ما برای نشست قریب‌الوقوع ناتو در سطح وزرای دفاع این است که تداوم اشغالگری و جنگ در افغانستان نه به نفع شما و نه به نفع مردم ما و شماست. در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: کسی که خواهان گسترش جنگ و اشغال است، درست همانند دو دهه گذشته در قبال آن مسئول خواهد بود.

در مقابل، طالبان نیز حملات خود را تشدید کرده است. دیروز در حالی بررسی جدید آژانس خبری پژواک افغانستان نشان داد که طالبان ۵۲ درصد خاک افغانستان و دولت اشرف غنی کنترل ۴۶ درصد خاک افغانستان را در اختیار دارد که یکی از سخنگو‌های طالبان در این تحقیق مدعی شده که آن‌ها کنترل بیش از ۷۰ درصد افغانستان را در اختیار یا بر آن نفوذ دارند. با وجود این اختلاف نظر ۱۸ درصدی در میزان نفوذ طالبان، احمد ضیا سراج، رئیس عمومی امنیت ملی یک واقعیت را تأیید می‌کند؛ اینکه از ناآرامی‌هایی که اتفاق می‌افتد، طالبان مسئول چیزی حدود ۹۸ تا ۹۹ درصد آنهاست. احمد ضیا سراج، رئیس عمومی امنیت ملی گفته که بسیاری از افرادی که به اتهام حمله‌های به گفته او تروریستی دستگیر می‌شوند، جنگجویان طالبان‌اند.

حکمتیار‌: بساط ارگ را جمع می‌کنیم

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان دیروز همزمان با سی و دومین سالگرد خروج ارتش سرخ از افغانستان گفت: «بیرون شدن این نیرو‌ها از کشور مسئولانه نبود و نبود برنامه برای آینده کشور باعث رفتن افغانستان به سوی یک جنگ داخلی شد.»‌این جمله غنی، طعنه‌ای به توافق ترامپ با طالبان برای خروج امریکا از افغانستان است که حالا بایدن دنبال بازنگری آن و باقی گذاشتن نیرو‌های امریکایی در افغانستان است. طالبان امیدوار بود که با توافق اسفند سال قبل در دوحه، نفوذ میدانی خود بر بیش از ۵۰ درصد خاک افغانستان را به نفوذ بر بخشی از ارگ ریاست جمهوری بکشد، ولی حالا که چنین سناریویی به محاق رفته، علاوه بر تهدید ناتو، برای دولت هم خط و نشان می‌کشد. این باعث شده کسی مانند گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان نیز تیر اخطار برای دولت غنی به هوا بفرستد. حکمتیار دیروز در سخنانی به مناسبت سالگرد خروج شوروی از افغانستان، گفت که حکومت بند بند معاهده صلح با حزب اسلامی را شکسته؛ ۳ هزار بندیان ما تا هنوز در زندانند، صد‌ها عضو حزب را پس از مصالحه گرفتار کرده‌اند و نیز منسوبین حزب را همه روزه از وظایف حکومتی برکنار می‌کنند. به گزارش آریانانیوز، حکمتیار هشدار داد: «ارگ‌نشینان با گوش‌های باز بشنوند که شاهد تظاهرات پرشکوهی که ارگ را خواهد لرزاند، خواهند بود و اگر عقل‌شان به سر شان نیاید، مطمئن باشند که با حرکت‌های بعدی که این تظاهرات سرآغاز آن خواهد بود، بساط‌شان جمع خواهد شد.» او گفت: «نیرو‌های امریکایی نیز باید بدون قید و شرط و مطابق با موافقتنامه با طالبان، تا ماه جوزای سال آینده خورشیدی افغانستان را ترک کنند در غیر آن، اعتبار این کشور از بین خواهد رفت.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار