کد خبر: 1038333
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۷
همزمان با شروع بحث چالش‌برانگیز استیضاح ترامپ در سنا صدای ترک‌های حزب جمهوریخواه بیشتر به گوش می‌رسد. چند تن از طرفداران جدایی که خواسته‌اند نام‌شان محفوظ باشد، بحث انشعاب را تأیید کرده‌اند. رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی امریکا اعلام کرد که دیگر عضو حزب جمهوریخواه نیست و به «عدم وابستگی حزبی» تغییر عنوان داده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: روز سوم دادگاه استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنای امریکا با جمع‌بندی نمایندگان دموکراتی که در نقش دادستان حضور یافته‌اند به پایان رسید و آن‌ها هشدار دادند که چنانچه دونالد ترامپ به علت یورش ۶ ژانویه به کنگره محکوم نشود، در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در صورت نامزد شدن فرصت خواهد یافت که اگر شکست خورد، دوباره هوادارانش را علیه نتایج انتخابات و کنگره بشوراند. در جریان استیضاح، تاکنون شش سناتور جمهوریخواه در موافقت با استیضاح ترامپ رأی داده‌اند و شاید تا پایان استیضاح، این تعداد بیشتر شوند. با این حال شکاف در جمهوریخواهان به اوج رسیده است. چند قانونگذار جمهوریخواه که از نحوه برخورد این حزب با دونالد ترامپ ناراضی هستند، به رویترز گفته‌اند در حال مذاکره برای انشعاب و تشکیل یک حزب رقیب هستند.

رویترز گزارش داده که در یک نشست اینترنتی، بیش از ۱۰۰ تن از اعضای برجسته حزب جمهوریخواه گفته‌اند که حزب نتوانسته است در مقابل آنچه آنها، تلاش‌های ترامپ برای تضعیف دموکراسی می‌دانند، مقاومت کند.
بحث آنان این است که شاید باید منشعب شوند و یک حزب سوم راست میانه تشکیل دهند.

در این گفت‌وگوها، قانونگذاران پیشین، صاحب‌منصبان در دولت‌های رونالد ریگان، جورج بوش و حتی دولت ترامپ، چند سفیر سابق و استراتژیست سیاسی حضور داشته‌اند.

در این مباحثات که جمعه گذشته به شکل مجازی، با استفاده از نرم‌افزار زوم با حضور ۱۲۰ جمهوریخواه برگزار شده، درباره «محافظه‌کاری اصولگرا» به‌عنوان ایدئولوژی حزب و ضرورت حمایت از اید‌ه‌هایی که «ترامپ آن‌ها را به لجن کشیده» بحث شده است.

افراد حاضر در این نشست مجازی، به رویترز گفتند که حزب جدید قصد دارد لیست انتخاباتی بدهد و از نامزد‌های راست میانه حزب جمهوریخواه، دموکرات یا مستقل حمایت کند. چند تن از طرفداران انشعاب که خواسته‌اند نام‌شان محفوظ باشد، بحث انشعاب را در گفتگو با رویترز تأیید کرده‌اند؛ ایوان مک‌مولن، مدیر سابق سیاستگذاری در فراکسیون جمهوریخواه در مجلس نمایندگان که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ به‌عنوان نامزد مستقل شرکت کرد، گفت که وی یکی از میزبانان این فراخوان بوده است.

جان میتنیک، مشاور حقوقی وزارت امنیت داخلی در دولت ترامپ، چارلی دنت، نماینده سابق جمهوریخواه در کنگره، الیزابت نویمان، معاون رئیس دفتر وزارت امنیت داخلی در دولت ترامپ و مایلز تیلور، دیگر مقام سابق دولت ترامپ، از جمله شرکت‌کنندگان در این گفتگو بوده‌اند.

این اقدام نشان‌دهنده وجود شکاف در حزب جمهوریخواه بر سر ترامپ است؛ به‌ویژه پس از یورش ششم ژانویه به ساختمان کنگره، بخشی از جمهوریخواهان این آمادگی را دارند که منشعب شوند. جمهوریخواهان دیگر هنوز به شدت از رئیس‌جمهور سابق حمایت می‌کنند.

نظرسنجی اخیر شبکه سی‌بی‌اس نیوز نشان داد که ۳۳ درصد جمهوریخواهان در صورتی که ترامپ حزب جدیدی تشکیل دهد، به آن خواهند پیوست. ۳۷ درصد دیگر گفته‌اند که «شاید» به حزب جدید بپیوندند. ۳۰ درصد جمهوریخواهان هم پاسخ داده‌اند که حزب را ترک نخواهند کرد.

کاهش محبوبیت و جدایی پس از ۴۰ سال

نتایج یک نظرسنجی جدید در امریکا حکایت از آن دارد که از زمان انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر ۲۰۲۰ میلادی، وجهه حزب جمهوریخواه در میان رأی‌دهندگان امریکایی رو به افول گذاشته است.

نظرسنجی مؤسسه گالوپ نشان می‌دهد میزان رضایتمندی رأی‌دهندگان امریکایی از حزب جمهوریخواه این کشور‏ از ۴۳ درصد در ماه نوامبر ۲۰۲۰ میلادی به ۳۷ درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که نگرش مثبت به حزب دموکرات از ۴۵ درصد در زمان انتخابات مذکور، اینک به ۴۸ درصد افزایش یافته است.

بررسی گالوپ همچنین حاکی است بیشترین کاهش رضایتمندی از حزب جمهوریخواه در میان اعضای خود این حزب مشاهده می‌شود، ‏ به طوری که هم اینک ۷۸ درصد رأی‌دهندگانی که خود را جمهوریخواه می‌دانند، می‌گویند به این حزب نگرش مثبت دارند. این در حالی است که ماه نوامبر پارسال ۹۰ درصد همین افراد می‌گفتند حزب جمهوریخواه را دوست دارند. اما عوارض این کاهش محبوبیت و افزایش اختلافات داخلی جدایی معنادار رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی امریکا از حزب جمهوریخواه است. ریچارد هاس روز چهار شنبه در صفحه توئیتری خود نوشت: پس از ۴۰ سال، عنوان خود را به «عدم وابستگی به حزب» تغییر دادم. وی افزود: من برای ریگان و بوش رؤسای جمهوری چهل و یکم و چهل و سوم کار کردم. اما حزب، امروز دیگر نماینده سیاست‌ها و اصولی که باعث شد من به آن بپیوندم، نیست.

وی ادامه داد به تعبیر رونالد ریگان، من حزب جمهوریخواه را ترک نکردم، حزب مرا ترک کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار