کد خبر: 1037980
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱
رئیس بنیاد مستضعفان کشور؛
ایلام در منطقه غرب جغرافیای کشور محصور با کوه‌های زیبای زاگرس پس از پیروزی انقلاب به واسطه مرز مشترک با کشور عراق، سال‌ها درگیر جنگ تحمیلی بود و از توسعه و پیشرفت بازماند و تاکنون واژه نامیمون محروم را به یدک می‌کشد.
آزادپور

بیش از چهل سال از عمر پر برکت انقلاب می‌گذرد و تلاش‌های متعددی در راستای رفع محرومیت و زدودن این پسوند نامبارک از دنباله اسم ایلام می‌گذرد.

تلاش‌های متعدد و پیگیری‌های مستمر در چند سال گذشته باعث شد به واسطه اربعین اسم ایلام بیشتر از قبل سر زبان بیفتد و استاندار ایلام نیز با زحمات و رایزنی مضاعف برای رفع این محرومیت‌ها تلاش کرد.

در بیش از ۷۰۰ دیداری که قاسم سلیمانی‌دشتکی طی ۴۰ ماه گذشته با مسوولان ارشد کشوری و لشکری در راستای پیگیری خواسته‌ها و مطالبات مردم استان داشته، یکی از حوزه‌هایی که همواره در این رفت وآمد‌ها مورد توجه و تأکید جدی قرار گرفته بحث محرومیت‌زدایی در استان بوده است. شاید بیراه نباشد اگر بگوییم بعد از سازمان برنامه و بودجه کشور، یکی از مراکزی که محل تردد پرتکرار استاندار ایلام در این مدت بوده، بنیاد مستضعفان است.

حاصل رایزنی‌های استاندار ایلام و مجموعه مسوولان استان در بنیاد مستضعفان و حضور مسوولان این بنیاد در استان باعث فعل وانفعالات مثبتی در حوزه محرومیت‌زدایی شد تا امروز ایلام یکی از معدود استان‌هایی باشد که ۲ شهرستان را تحت پوشش محرومیت‌زدایی بنیاد قرار داده است.

روز گذشته سید پرویز فتاح رییس بنیاد مستضعفان به همراه مجموعه مدیران بنیاد به دعوت استاندار ایلام وارد استان شد و در این سفر ۲ برنامه مهم شامل در مراسم اهدای ۱۰۰ هزارمین سند از املاک غصب شده توسط خاندان پهلوی به مالکان اصلی آن‌ها به طور همزمان در چهار استان آذربایجان غربی، گلستان، قزوین و خراسان شمالی و به مرکزیت ایلام و حضور در قرارگاه محرومیت‌زدایی استان ایلام را دنبال کرد.

استاندار ایلام در آیین اهدای ۱۰۰ هزارمین سند از املاک علوی، آماری ارائه داد که ضمن اینکه حکایت از تمرکز ویژه بنیاد مستضعفان در امر محرومیت‌زدایی استان داشت باعث انعکاس گسترده در سطح کشور نیز شد.

به گفته قاسم سلیمانی‌دشتکی، بنیاد مستضعفان در مجموع بیش از ۲۴۵ میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی در استان سرمایه‌گذاری کرده که از این میزان ۵۱ میلیارد تومان در قالب تسهیلات اشتغال‌زایی و ۱۵ میلیارد تومان نیز بصورت کمک‌های مومنانه بوده است.

از این میزان ۱۵۰ میلیارد تومان در امر محرومیت‌زدایی شهرستان‌های هدف ملکشاهی و هلیلان، ۵۳ میلیارد تومان برای ساخت مسکن محرومان، ۵ میلیارد تومان برای خرید دستگاه اکسیژن ساز در ایام کرونا و ۱۶ میلیارد تومان برای توسعه روستایی تخصیص داده شده است.

فتاح در نشست قرارگاه محرومیت‌زدایی استان حضور یافت، جایی که طبق روال همیشگی حضور مسئولان در استان، لیست مطالبات توسط استاندار ایلام مطرح شد.

سلیمانی‌دشتکی در این نشست ضمن اینکه خواستار سرمایه‌گذاری هلدینگ‌های تحت مدیریت مجموعه بنیاد در مناطق محروم استان شد در جهت ایجاد توسعه و محرومیت‌زدایی بنیاد از مناطق محروم استان خواستار تحت پوشش قرار دادن دیگر مناطق محروم استان از جمله بخش ماژین شهرستان دره‌شهر، بخش زرین‌آباد دهلران، بخش مورموری شهرستان آبدانان، بخش هندیمینی شهرستان بدره و همچنین برخی از مناطق شهرستان‌های ایوان، چوار، مهران، سیروان و چرداول شد.

نکته مهم در این نشست به اظهارات فتاح رئیس بنیاد مستضعفان کشور در ارتباط با نقشه محرومیت‌زدایی بنیاد در استان ایلام باز می‌گردد.

وی ضمن اینکه از تلاش‌ها و پیگیری‌های جهادی استاندار ایلام و مجموعه مسوولان استانی در امر محرومیت‌زدایی تشکر کرد بر عزم راسخ بنیاد در خارج کردن استان از محرومیت خبر داد.

فتاح با اشاره به اینکه استان ایلام از معدود استان‌هایی است که ۲ شهرستان را تحت پوشش محرومیت‌زدایی قرار داده به نگاه ویژه مقام معظم رهبری به این استان اشاره کرد و گفت: از این رو وظیفه ما در مقابل این مردمان بزرگ خطیر و سنگین است و تا ریشه‌کنی محرومیت در این دیار به عنوان یک خدمتگزار در تیم محرومیت‌زدایی استان خواهیم بود.

وی در پایان به مطالبه مهم استاندار ایلام در خصوص افزایش مناطق تحت پوشش بنیاد مستضعفان پاسخ مثبت داد و بیان داشت که یک منطقه دیگر علاوه بر شهرستان ملکشاهی و هلیلان تحت پوشش محرومیت‌زدایی بنیاد قرار خواهد گرفت.

به درستی می‌توان ادعا کرد که از زمان حضور سلیمانی‌دشتکی در استان ایلام، وی همواره یک مطالبه مهم را با صراحت هرچه تمام‌تر دنبال کرده و آن اینکه در طول هشت سال‌جنگ تحمیلی عملا فرصت عمران و آبادانی در استان وجود نداشته است و امروز باید این عقب‌افتادگی از توسعه جبران شود.

امروز ایلام مرکز توجه در حوزه‌های مختلف به ویژه در محرومیت‌زدایی باحضور پررنگ بنیادها، نهاد‌ها و ارگان‌های محرومیت‌زدایی، چون بنیاد مستضعفان، بنیاد علوی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، بنیاد مسکن، کمیته امداد و قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران شده است تا استان به پایلوت محرومیت‌زدایی در کشور مبدل شود.

وعده فتاح برای افزایش مناطق تحت پوشش محرومیت‌زدایی از ۲ به سه منطقه به همراه حجم بالای کار و تلاش و سرمایه‌گذاری در استان، همه و همه نویدبخش افقی روشن پیش‌روی استان برای عبور از محرومیت است.
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر