کد خبر: 1037793
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
از اصلاحات تا تدبير و اميد، بي خاصيت و نااميد
اواخر دولت اصلاحات و در پی کاوش های باستانی که منجر به کشف تمدن هلیل شد، دولت وقت تصمیم به احداث موزه در جیرفت گرفت...
حوريه ملکي

  

حوريه ملکي

 

 اواخر دولت اصلاحات و در پی کاوش های باستانی که منجر به کشف تمدن هلیل شد، دولت وقت تصمیم به احداث موزه در جیرفت گرفتطرح راه اندازی ساخت موزه بزرگ جیرفت با توجه به حجم اشیای به دست آمده از این محوطه باستانی و وقایع رخ داده در آن، بر اساس مصوبه مرداد ۸۳ هیأت دولت وقت در دستور كار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفت. بر اساس این مصوبه قرار بود سازمان، مقدمات ساخت موزه بزرگ تمدن هلیل رود در داخل شهر جیرفت را مهیا كند.

 

***

 

سال 1394 بود که رضا عبادی زاده رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان از احیای ردیف بودجه احداث موزه جیرفت بعد از گذشت ۱۲ سال بلاتکلیفی خبر داد. اتفاقی که در آن سال باعث شد تا علاقمندان به تمدن هلیل فکر کنند انتظارات به پايان رسيده و ساخت اين ساختمان بسيار مهم آغاز خواهد شد.

البته اين حرف خيلي تازگي نداشت. چون 10 سال قبل تر از آن يعني تیرماه سال 84 هم محمد سام رییس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان با اشاره به آغاز ساخت موزه جیرفت در شش ماهه دوم سال 84 گفته بود:‌ اعتبار این موزه از محل اعتبارات ملی سال 1384 تامین شده است و در حال حاضر کارهای کارشناسی و مطالعاتی آن توسط کارشناسان دفتر فنی سازمان در تهران در حال انجام است. طبق مصوبه دولت اصلاحات قرار بود این موزه روی یک پل روی هلیل رود ساخته شود.

هنوز همه در تب و تاب خبر ساخت موزه بودند که با آغاز سال 1385 دولت هم نو نوار شد و با روي کار آمدن دولت جديد، اينبار کارنما به عنوان رییس جدید میراث فرهنگی کرمان منصوب شده بود. کارنما در تیرماه سال 85 درباره موزه جیرفت گفت: برای آغاز این عملیات نیاز به حداقل ۵۰۰میلیون تومان اعتبار دارد. اما با توجه به كم شدن بودجه موزه های منطقه ای مشخص نیست این مبلغ در اختیار سازمان میراث كرمان قرار گیرد.

اما در همان زمان نصرتی مدیر اداره کل موزه های سازمان میراث فرهنگی کشور گفته بود تا پایان سال 85 عملیات ساخت موزه شروع خواهد شد.

از آنجايي که در ايران هر دولت ساز خود را مي زند و دولتي که روي کار است به هيچ عنوان برنامه و طرح هاي دولت قبل را نه تاييد مي کند و نه ادامه مي دهد، به همين خاطر در دولت نهم طرح موزه هم عوض شد و قرار شد موزه در زمینی که شهرداری جیرفت به میراث فرهنگی داده بود ساخته شود. این زمین در پارک ولیعصر جیرفت قرار داشت.

روزها از پي هم مي آمدند و مي رفتند و آن شور و حال و تب و تاب مديران دولت نهم که تازه روي کار آمده بودند هم فروکش کرد و وقتي سال 1386 از نيمه گذشت، تازه مشخص شد هنوز خبری از ساخت موزه نيست.

نکته حائز اهميت اينکه با کلي وعده و وعيد و قول هاي پوشالي مسئولان، باز هم اين نساختن ها ادامه پيدا کرد و سال 1387 هم خبري از عملیات ساخت موزه جیرفت نشد.

اما سال 88 خيلي خوب براي کرماني ها شروع شد و در همان ماه اول که با گل و بلبل همراه بود، رييس جمهور وقت، محمود احمدي نژاد هم در قالب سفرهاي استاني براي دومين بار وارد کرمان شد.

رييس جمهور که به همراه هيات دولت مي خواست نشان دهد عزمي راسخ در به نتيجه رساندن پروژه هاي روي زمين مانده دارد، ساخت این موزه را جزو 190 مصوبه دولت نهم برای توسعه کرمان قرار داد تا دولت نهم مصوبه ای که دولت اصلاحات در اواخر عمر خود تصویب کرده بود را مجددا تصویب کند!

با رفتن احمدي نژاد همه چيز به دست فراموشي سپرده شد و 2 سال بعد يعني در بهمن ماه سال 90 هادی ایرانمنش سرپرست وقت اداره کل میراث فرهنگی‌ استان کرمان اعلام کرد عملیات احداث موزه بزرگ شهرستان جیرفت چند روز بعد آغاز و تا پایان دولت دهم فاز نخست آن به اتمام مي رسد.

 

اعتبارات بر باد رفته

 

معلوم بود در سال 90 اتفاقي رخ نمي دهد. چون هم هوا سرد شده بود و هم مسئولان محترم 2 ماه آخر سال را به جمع بندي کارهاي نکرده خود و پرونده سازي و گزارش دادن صرف مي کنند. به همين خاطر موزه اي که در شانزدهم بهمن 90 قرار بود کارش آغاز شود در تيرماه 1391 بالاخره لودرها و کاميون ها را به خود ديد و کار خاکبرداري هايش شروع شد.

کاري که اي کاش هيچ وقت شروع نمي شد. چون خاکبرداري همان و کار در مرحله خاکبرداري ماندن همان.

سال 92 از راه رسيد و معلوم بود دولت ديگر کاري نمي کند. چون با شروع سال 92 عمر دولت دهم هم به پايان مي رسيد. بر همين اساس در اردیبهشت سال 92 که اواخر دولت دهم بود، شمس الدینی مدیر وقت میراث فرهنگی کرمان گفت: امسال کار موزه فازبندی شده و با بهره‌مندی یک فاز، فازهای بعدی احداث می‌شود و اگر این فازبندی صورت گیرد، 4 میلیارد تومان اختصاص داده می‌شود.

حالا نزديک به يک دهه از مصوبه ساخت موزه جیرفت مي گذشت و با اينکه بارها و بارها مسئولان وعده آغاز ساخت اين پروژه مهم براي کرمان را داده بودند، مسئولي پيدا شده بود که بي خبر از همه جا، تازه از فازبندی موزه حرف مي زد.

شمس الديني آنقدر از زمان تصويب و قرار ساخت بي خبر بود که گفته بود: یکی از دغدغه‌های جدی ما موزه جیرفت است، این موزه در سفر دوم رييس جمهورمصوب شد اما با مشکلات اجرایی درون شهرستانی مواجه شد و اعتبار برگشت خورد.

البته در همين زمان نجار استاندار وقت کرمان هم از تامین اعتبار موزه جیرفت خبر داده بود.

 

دست دولت خاليست!

 

شايد اين کمترين حق جيرفتي ها باشد که با احداث موزه اي بزرگ، این شهر را به یکی از مقاصد اصلی گردشگری تبدیل کنند.

اما کرونا مزيد بر علت شد و حالا تمام کارها خوابيده است. موزه جیرفت امیدی برای تاریخ دوستان و مردم شهر تاریخی جیرفت بود که این شهر در چرخه گردشگری و مطالعات باستان شناسان جهان قرار گیرد اما از این پروژه حالا گودالی ۱۳ متری به جای مانده که بخش‌های محدودی از زیر زمین آن ساخته شده است.

در حالی که در ابتدا اعتباری حدود ۹۰ میلیارد تومان برای ساخت این سازه در نظر گرفته شده بود اما فرصت سوزی مسئولان موجب شد این پروژه برای اتمام در حال حاضر حداقل به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشد و طبق آخرین بررسی‌ها هیچ خبری از بودجه برای این موزه نیست و اعتبارات قطره چکانی هم نمی‌تواند مشکل را مرتفع کند.

البته از دولت تدبير و اميد نمي توان هيچ انتظاري براي ساخت اين پروژه داشت. زيرا در همان شروع کار يعني سال 92 مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور درباره زمان ساخت موزه جیرفت گفته بود: فعلا دست دولت خالی است و اعتباری نداریم ، اگر پول داشتیم حتی جیرفت را هم می خریدیم.

 

نمايندگان غصه خور

 

از نمايندگان مردم اين شهر در مجلس شوراي اسلامي هم همين بس که حرف ميزنند و ابراز تاسف مي کنند و ديگر هيچ.

سال 86 زادسر نماینده وقت جیرفت در مجلس گفته بود: دولت وقت، قبلا مدعی بودند که برنامه هایی از قبیل کنترل رایانه ای و مرکزی ، احداث موزه و دانشکده باستان شناسی ، برای جیرفت در نظر دارد اما متاسفانه هیچ اقدامی انجام نداده است. به دولت جدید نیز چندین بار نامه نوشتم و با رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز صحبت کردم اما تا امروز هیچ توجهی به آن نشده است .

ذبیح الله اعظمی نماینده کنوني مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نيز با بيان اينکه به هیچ عنوان وضعیت این پروژه راضی کننده نیست و مشخص نیست چرا در اين مدت که از کلنگ زنی پروژه گذشته هیچکدام از مدیران کاری نکرده است، گفت: رئیس جمهور سه بار به کرمان سفر کرده و عجیب اینکه در استانی که ۷ اثر ثبت جهانی دارد هیچ مصوبه‌ای میراثی در نظر گرفته نشده است و وزیر هیچ کاری برای اتمام موزه جیرفت که یکی از قطب‌های اصلی تاریخ و تمدن بشری است انجام نداده است. رئیس جمهور سه بار به کرمان سفر کرده و عجیب اینکه در استانی که ۷ اثر ثبت جهانی دارد هیچ مصوبه‌ای میراثی در نظر گرفته نشده است.

وی بیان کرد: بودجه ابتدایی این پروژه اختصاص نیافته است و هم اکنون بخشی از زیر زمین این بنا ساخته و به حال خود رها شده که آن هم در حال مستهلک شدن است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار