کد خبر: 1037139
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶
شرکت‌های فناوری و دانش‌بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی پنج استارتاپ ایده‌های فناورانه از ساخت ونتیلاتور اورژانسی تا تولید مواد مصنوعی گرافت استخوانی را ارائه کردند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: در شرایط کرونایی متخصصان و شرکت‌های فناوری به منظور پایش افزایش وزن در زمان قرنطینه دستگاهی برای آنالیز ترکیبات بدن ساخته و ارائه کردند. محسن شهبازی، مدیر عامل یکی از شرکت‌های فناور با اشاره به طراحی و ساخت دستگاهی برای تخمین ترکیبات بدن مانند آب و توده چربی گفت: این دستگاه در کمتر از ۳۰ ثانیه با استفاده از روش الکتریکی و با دقت ۹۸ درصد قادر به اندازه‌گیری ترکیبات بدنی است. وی مشتریان این دستگاه را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش برای بررسی وضعیت رشد دانش‌آموزان، فدراسیون‌های ورزشی، پزشکی و بالینی و باشگاه‌های ورزشی دانست و اظهار کرد: در حال حاضر ۱۵ هزار باشگاه ورزشی در کشور وجود دارند که در فاز اول تجهیز ۱۰ درصد از باشگاه‌های ورزشی با این دستگاه را هدفگذاری کردیم.

تولید مواد مصنوعی گرافت استخوانی

در همین رابطه محسن رحمانی از محققان طرح تولید مواد مصنوعی گرافت استخوانی در شرکت دانش‌بنیان گفت: ابتلا به بیماری‌های مفصلی و استخوانی در جوامع به دلیل تصادفات، تومور‌ها و عفونت‌ها رو به افزایش است، از این رو نیاز به پیوند استخوان رشد زیادی یافته‌است.

وی راه‌حل ترمیم استخوان‌های آسیب‌دیده را پیوند استخوان دانست و اظهار کرد: ما در این مطالعات موفق به تولید مواد مصنوعی برای گرافت استخوانی شدیم و برای فاز اول که شامل انجام فاز‌های پیش بالینی و بالینی است به ۹۴۹ میلیون تومان و برای فاز دوم برای راه‌اندازی خط تولید به۳هزارو۷۸۹ میلیون تومان سرمایه گذاری نیازمند هستیم.

رحمانی حوزه کاربرد این محصول را ارتوپدی‌ها، جراحی اعصاب، دندانپزشکی و پریودنتولوژی ذکر کرد و ادامه داد: ما در این مواد با استفاده از Drug Deliveryi خاصیت آنتی باکتریال را به آن اضافه کردیم.

دستگاه ضد عفونی‌کننده خشک

نیما تقوی‌نیا هم از محققان طرح تولید دستگاه ضد عفونی‌کننده خشک با بیان اینکه شیوع کرونا، ضد عفونی کردن دست را به صورت یک فرهنگ عمومی تبدیل کرده‌است، افزود: این در حالی است که برای ضد عفونی کردن تجهیزات و ابزار‌هایی مانند لپ‌تاپ، عینک، موبایل و ... راهکاری ارائه نشده‌است. وی با اشاره به طراحی و ساخت دستگاهی برای ضد عفونی کردن تجهیزات و لوازم توضیح داد: این دستگاه همانند ماکروویو دارای محفظه‌ای است که با استفاده از ازون و گرما در زمان کوتاهی ابزار و تجهیزات شخصی را ضد‌عفونی خواهد کرد. تقوی نیا این دستگاه را یک رآکتور هوشمند با قابلیت پرتابل برای مصارف خانگی و اداری توصیف کرد و یادآور شد: این دستگاه ترکیبی از UV، ازون و گرما است که می‌تواند موبایل را در مدت دو دقیقه، لپ‌تاپ را در مدت پنج دقیقه و تجهیزات پیچیده با سطوح بزرگ‌تر را در مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ضد عفونی کند، بدون آنکه آسیبی به آن‌ها وارد شود.

به گفته وی استفاده از الکل موجب نفوذ آن در تجهیزات و آسیب رساندن به قطعات پلیمری می‌شود، ولی این ابزار هیچ آسیبی به دستگاه و سیستم‌ها وارد نخواهد کرد.

ونتیلاتور اورژانسی

سینا صالحی از محققان یکی از شرکت‌های مستقر در پارک فناوری دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به چالش برخی از کشور‌ها در دستیابی به ونتیلاتور‌ها در بخش‌های درمانی گفت: بر این اساس به سمت طراحی و ساخت دستگاه اکسیژن ساز اورژانسی رفتیم. این دستگاه پرتابل و مجهز به صفحه لمسی و سنسور‌های فشار و جریان است. وی کاربری آسان و بازار هدف منحصر به فرد را از مزایای رقابتی این محصول نام برد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار