کد خبر: 1036288
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹
با وجود اینکه خط فقر ماهانه بین ۷ تا ۱۰ میلیون تومان اعلام شده‌است، حداقل دستمزد به ۳ میلیون تومان در ماه هم نمی‌رسد، در چنین شرایطی به نظر می‌رسد سرعت رشد هزینه‌ها به شکلی است که حداقل دستمزد هیچگاه به خط فقر نخواهد رسید. با این حال با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی سال کمیته دستمزد شورای اسلامی کار مجدداً هزینه‌های سبد معیشت کارگران را بررسی می‌کند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار با بیان اینکه امروز جلسه کمیته مزد در وزارت کار برگزار می‌شود، گفت: کمیته‌های مزد کارگری مطابق تورم اعلامی مرکز آمار، درباره سبد معیشت کارگران بحث و بررسی خواهند کرد.

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، از برگزاری سومین جلسه کمیته دستمزد در سال‌۹۹ برای بررسی هزینه معیشت سبد خانوار کارگری درسال‌۱۴۰۰ خبر داد و گفت: این کمیته ذیل شورای عالی کار تشکیل می‌شود که وظیفه آن تعیین سبد معیشت خانوار کارگری است.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه در پایان دی ماه امسال را ۵/ ۳۲ درصد اعلام کرده است، گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه یعنی دی ماه، امسال نسبت به دی‌سال گذشته ۴۸ درصد است.
دراین جلسه نیز کمیته‌های دستمزد کارگری در مورد تورم اعلام شده دی ماه، سبد معیشت کارگران در سال جاری را اعلام می‌کنند و درباره سبد معیشت کارگران برای سال‌۱۴۰۰ بحث و بررسی صورت می‌گیرد. وی اشاره کرد: علیرضا عسگری، معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد اعلام کرده است که در مرکز رصد ماهانه در هزارو ۸۰۰ نقطه نمونه‌برداری کرده‌اند و خط فقر غذایی به ازای هر نفر ۶۷۰‌هزار تومان اعلام شده است.

توفیقی گفت: اگر این رقم را در ۳/۳ نفر که تعداد افراد یک خانواده متوسط است، ضرب کنیم رقم ۲ میلیون و ۲۱۱ هزار تومان می‌شود مقدار مواد غذایی خط فقر. اگر این رقم را در ضریب تأثیر مواد غذایی در سبد معیشت ۹۵/ ۳۰ درصد لحاظ کنیم، خط فقر اعلامی حدود ۷ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۷۸۰ تومان می‌شود. با این چنین رقمی آیا می‌توان کمتر از این اظهار نظر رسمی برای خانوار کارگری سبد معیشت تعریف کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار