کد خبر: 1035682
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۰
دیوان محاسبات درباره اجرای بودجه ۹۹ گزارش داد
گزارش هشت ماهه اجرای بودجه سال ۱۳۹۹ را دیوان محاسبات به مجلس ارائه کرد که نشان می‌دهد کمترین تحقق مالیاتی به عوارض خروج از کشور، خانه‌ها و خودرو‌های گرانقیمت اختصاص یافته که به ترتیب حدود ۶ درصد و صفر درصد بوده‌اند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش خانه ملت، بر اساس گزارش دیوان محاسبات، مجموع درآمد‌های مالیاتی هشت ماهه منتهی به آبان ماه ۹۹ نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد حدود ۷/ ۳۶ درصدی مواجه بوده که در مجموع، به طور میانگین ۷/ ۱۰۱ درصد از درآمد‌های مالیاتی محقق شده‌است، اما این رشد اسمی، متوازن و در چارچوب عدالت ارزیابی نمی‌شود.

یافته‌های دیوان محاسبات نشان می‌دهد در شرایطی که مالیات‌های نقل و انتقال سهام و حقوق کارکنان بخش خصوصی با آمار کم‌سابقه به ترتیب حدود ۷۷۹ درصد و ۱۶۳ درصد رشد تحقق مواجه بوده‌اند، اما کمترین تحقق مالیاتی به عوارض خروج از کشور، خانه‌ها و خودرو‌های گرانقیمت اختصاص یافته که به ترتیب حدود ۶درصد و صفر درصد بوده‌اند!

بررسی‌های دیوان محاسبات نشان می‌دهد، طی هشت ماه نخست سال جاری، مجموع درآمد حدود ۵/ ۱۰۱ درصد از درآمد‌های گمرکی ریالی محقق شده‌است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد حدود ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر در حوزه تراز بازرگانی، میزان صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی طی هشت ماهه منتهی به آبان‌ماه بالغ بر حدود ۷۶ میلیون تن و از لحاظ ارزشی حدود ۴/ ۲۱ میلیارد دلار بوده‌است که طی مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۱۴ درصدی در وزن و کاهش ۲۰ درصدی در ارزش دلاری داشته‌است.
همچنین میزان واردات طی مدت مذکور با کاهش حدود یک درصدی در وزن و ۶/ ۱۸ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با هشت ماهه ابتدایی سال ۹۸ روبه‌رو بوده‌است. از این حیث، تراز بازرگانی کشور با کسری حدود ۷/ ۱ میلیارد دلاری مواجه است و تراز را منفی نشان می‌دهد.

طی هشت ماه ابتدایی سال جاری، بیشترین واردات از کشور‌های چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان صورت گرفته که ذرت دامی، گوشی تلفن همراه و سایر مخلوط‌های گندم، بیشترین سهم اقلام وارداتی را به خود اختصاص داده‌اند. بخش دیگری از گزارش دیوان محاسبات به موضوع تخفیفات، معافیت‌ها و ترجیحات در سود بازرگانی کالا‌های وارداتی گمرکی پرداخته‌است که تا پایان آبان ماه حدود ۶ هزار میلیارد تومان شده‌است.

یافته‌های دیوان محاسبات نشان می‌دهد تا تاریخ انتشار این گزارش، بدهی‌های بخش خصوصی موضوع ماده (۷) قانون امور گمرکی حدود ۱/ ۲ هزار میلیارد تومان به دولت است که نیاز به وصول هرچه سریع‌تر حقوق دولت دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار