کد خبر: 1035676
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
در حالی که بنا بود پیش از عید امسال واکسیناسیون کرونا در کشور آغاز شود، اما روز گذشته وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد که قبل از ۲۲ بهمن واکسیناسیون کرونا در کشور طبق اولویت‌بندی صورت گرفته، آغاز شود.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: نمکی به مردم اطمینان داد تا زمانی که نتوانیم مطمئن‌ترین و بی‌خطرترین واکسن را به کشور وارد کنیم، کار واکسیناسیون علیه کرونا آغاز نمی‌شود و چانه‌زنی‌های وزارت بهداشت به دلیل این است که مؤثرترین واکسن را وارد کشور کنیم. حالا در کنار روند موفق تولید واکسن‌های ایرانی کرونا، ایران توانسته‌است از طریق بانک سوئیس واکسن ضدکرونا بخرد. با این اوصاف می‌توان به وعده وزیر برای آغاز واکسیناسیون کرونا پیش از جشن پیروزی انقلاب امیدوار بود.

با وجود رشد فوتی‌های کرونا در کشور‌های مختلف دنیا و به‌رغم پیش‌بینی رئیس سازمان جهانی بهداشت درباره افزایش مرگ ومیر بیماران کرونایی به ۱۰۰ هزار نفر در هفته، در ایران با کاهش مرگ‌های کرونایی مواجه بوده‌ایم. اخبار مربوط به واکسن کرونای وطنی هم روز به روز امیدوارکننده‌تر می‌شود. علاوه بر این خبر‌های خوبی از خرید واکسن خارجی ایمن کرونا منتشر شده‌است. حالا آنطور که وزیر بهداشت خبر می‌دهد تا قبل از ۲۲ بهمن می‌توان به آغاز واکسیناسیون کرونا امیدوار بود.

چانه‌زنی برای واردات واکسن ایمن

سعید نمکی، وزیر بهداشت با اشاره به کاهش مرگ‌های ناشی از کرونا و تثبیت آمار دو رقمی فوتی‌ها در روز‌های اخیر گفت: «بر اساس آخرین آمار در کشور خودمان در ۲۴ ساعت گذشته ۸۴ مرگ داشتیم.» وی مدیریت خوب بیماری در پیک سوم را با وجود گستردگی بیشتر و طولانی‌تر بودن، ناشی از کنار هم قرار گرفتن تمام نیرو‌ها از جمله وزیر کشور، تیم استانداری، هلال احمر و سازمان بسیج دانست. نمکی درباره اقدامات انجام شده برای واردات واکسن کرونا به کشور گفت: «امیدوارم قبل از ۲۲ بهمن و طبق مصوبه اولویت‌بندی شده، واکسیناسیون را در گروه‌ها شروع کنیم، اما تا زمانی که مطمئن‌ترین و بی‌خطرترین واکسن را نتوانیم به کشور وارد کنیم، این کار را انجام نمی‌دهیم؛ چانه‌زنی‌های ما به دلیل این است که مؤثرترین واکسن را وارد کشور کنیم.» به گفته وی بناست تا توزیع واکسن کوواکس سازمان جهانی بهداشت از فوریه در کشور‌های هدف از جمله کشور ما شروع شود.

آخرین خبر‌ها از واکسن ایرانی کرونا

نمکی درباره واکسن کرونا تولید داخل گفت: «تست واکسن ایرانی در مجموعه برکت مراحل بعدی را سپری کرد. واکسن مجموعه مؤسسه رازی هم اجازه تست بالینی گرفت و هفته آینده از شروع اولین فاز واکسن ساخت داخل در رازی رونمایی می‌شود.» وزیر بهداشت درباره واکسن کرونا تولید مشترک ایران و کوبا نیز اینگونه توضیح داد: «این مجموعه که با انتقال دانش فنی در کوبا و در انستیتو پاستور در حال انجام است، فاز دوم مطالعه بالینی را در کشور کوبا طی می‌کند و فاز سوم را در آینده نزدیک و با انتقال دانش فنی و با نام پاستور در کشور آغاز می‌کنیم. امیدواریم مصرف این واکسن تولید مشترک را در اواسط بهار داشته باشیم.»
اولین شروع کننده واکسیناسیون نبوده‌ایم، اما جزو اولین کشور‌های تمام‌کننده خواهیم بود

کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت نیز درباره خرید واکسن از کوواکس گفت: «ما خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا را از کوواکس خواهیم داشت. بنابراین از سبد کوواکس و شرکت‌هایی که مورد تأیید سازمان غذا و دارو باشد، واکسن به میزان ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز تهیه خواهد شد. کوواکس یک اتحادیه جهانی بر محور سازمان جهانی بهداشت و ابتکار عملی برای توزیع واکسن است. فکر می‌کنم حداقل ۱۸ شرکت در سبد کوواکس واکسن خود را عرضه می‌کنند. ما هم حداقل از سه شرکت تغذیه خواهیم کرد، اما هنوز کوواکس چیزی توزیع نکرده و ما هم واکسنی را وارد نکردیم و هر واکسنی که سازمان غذا و داروی کشور به عنوان مرجع ملی برای صدور مجوز ورود واکسن تأیید کند، از این محل تهیه می‌شود.» به گفته وی در زمینه خرید مستقیم واکسن کرونا نیز از شرکت‌های مورد تأیید سازمان غذا و دارو قرار گیرد، به هر تعداد که مقدور باشد، انجام می‌شود. سپس سبد کوواکس و بعد از آن، واکسن داخلی خواهد بود. جهانپور تصریح کرد: «هرچند اولین کشور شروع‌کننده در حوزه تزریق واکسن نبودیم که البته اقدام درستی هم در نوبه خودش بود، اما فکر می‌کنیم جزو اولین کشور‌هایی خواهیم بود که واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ را به پایان خواهیم رساند.»

موفقیت ایران در خرید واکسن از طریق بانک سوئیس

آنطور که حسن قدسی‌پور، معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر می‌دهد، ایران توانسته‌است از طریق بانک سوئیس واکسن ضدکرونا بخرد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون ممنوعیت خرید واکسن از کشور‌های امریکا و انگلیس گفت: «بررسی وضعیت تست انسانی واکسن کرونا ساخته‌شده توسط شرکت امریکایی فایزر در کشور‌های جهان نشان می‌دهد که این واکسن عوارضی را در پی دارد، به عنوان مثال کشور فنلاند تا کنون ۳۲ مورد عارضه‌جانبی در نتیجه تزریق واکسن فایزر، نروژ از فوت ۲۳ نفر بعد از تزریق واکسن فایزر خبر داده‌اند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
0
0
ملت ایران در 22 بهمن ماه، سالگرد جشن پیروزی انقلاب اسلامی را به کوری چشم دشمنان اسلام و انقلاب و نظام اسلامی، با جشن پیروزی غلبه بر ویروسِ دست سازِ منحوسِ کرونا، توأمان خواهد گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار