کد خبر: 1035513
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱

رپورتاژ آگهی/ دوربین مداربسته هم مانند دیگر تجهیزات برقی حفاظتی ساختمان دارای مشخصات و ویژگی‌هایی است که قبل از خرید باید به آن‌ها توجه کرد. هرکدام از دوربین‌ها برای موقعیت و شرایط خاصی طراحی شده اند که می‌بایستی با توجه به آن بهترین دوربین مداربسته را برای ساختمان خود به کار بگیرید. در کنار آن باید به شرایط خاص انتخاب دوربین و مختصات آن هم توجه کرد. در این مقاله به معرفی انواع دوربین‌ها و و شرایط خاص استفاده از آن‌ها می‌پردازیم. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

مواردی که قبل از خرید دوربین مداربسته باید دانست

چند نوع دوربین مداربسته وجود دارد؟

در گذشته‌ای نه‌چندان‌دور و در ابتدای ساخت و طراحی دوربین‌ها، تصاویر آن‌ها به‌شکل آنالوگ انتقال می‌یافت. ملاک سنجش کیفیت در این دوربین‌ها واحد TVline‌ بود که حداکثر تا 960 ادامه پیدا می‌کرد. اما با روی کار آمدن انواع AHD و IP دوربین‌های آنالوگ کم‌کم از رده خارج شدند. دوربین‌های AHD‌ کیفیت مگاپیکسلی ارائه می‌کنند و می‌توانند تصاویر را تا 2 مگاپیکسل هم در اختیار شما بگذارند. این میزان از کیفیت تصویر می‌تواند تا اندازه زیادی نیاز شما به دوربین را برطرف کند و کنترل و نظارتی کافی از رفت و آمدها در اختیار شما بگذارد.

نوع دیگر دوربین‌ها دوربین مداربسته تحت شبکه یا IP است که کیفیت تصویر بالایی که ارائه می‌دهد، خصوصیت اصلی و متمایزکننده‌ی آن به‌شمار می‌رود. دوربین‌های آی‌پی کیفیت تصویری تا 20 مگاپیکسل هم در اختیار کاربر قرار می‌دهند و از این بابت تقریبا بی‌رقیب به‌نظر می‌رسند. بالا بودنِ قیمت دوربین مداربسته تحت شبکه هم به واسطه همین کیفیت بالا و البته بستر انتقال تصویر آن می‌باشد که با کابل Cat5 و Cat6 صورت می‌گیرد. در کنار آن‌ها باید دوربین‌های HDCVI و توربو اچ دی را هم معرفی کنیم که در آن‌ها تلاش شده با ترکیب کیفیت مگاپیکسلی و انتقال تصاویر بر بستر کواکسیال، تصویری با کیفیت بالا و قیمت مناسب‌تر در اختیار کاربر قرار گیرد.

برای اماکن مسکونی یا تجاری کدام دوربین مناسب‌تر است؟

در گام اول باید هدف دقیق خود را از به‌کارگیری دوربین بدانید. ممکن است دوربین را برای قرار دادن در منزل و نظارت بر پرستار کودک یا سالمندان در نظر داشته باشید و یا اینکه بخواهید از آن برای کنترل رفت و آمدهای فروشگاه خود استفاده کنید. در این حالت دوربین‌هایی که کیفیت متوسطی دارند و رزولوشن تصویر در حدود 2 مگاپیکسل ارائه می‌دهند می‌تواند برای شما مناسب باشد. اما اگر خرید دوربین مداربسته را برای جایی مانند بانک یا سفارت به کار می‌گیرید که نیاز به امنیت دقیق‌تر دارد، می‌بایستی از دوربین‌های تحت شبکه یا توربو اچ دی استفاده کنید تا جزییات بیشتری را در اختیار داشته باشید. این جزییات می‌تواند فرم دقیق صورت افراد و یا حتی نوشته‌هایی باشد در این اماکن رد و بدل می‌شود.

مواردی که قبل از خرید دوربین مداربسته باید دانست

آیا استفاده از دوربین مداربسته قانونی است؟

در ابتدا در نظر داشته‌باشید که قانون دقیق و مشخصی برای استفاده از دوربین‌ها تدوین نشده‌است اما می‌توان از میان دیگر قوانین، بخش‌های مناسب برای آن را استخراج کرد. برای مثال اصل 25 قانون اساسی کشور، تجسس در احوال افراد را (به‌جز در موارد خاص و به حکم قانون) جرم تلقی می‌کند؛ بنابراین شما نمی‌توانید بدون اطلاع افراد، از آن‌ها تصویر ضبط کنید. با این وجود می‌توانید یک دوربین مداربسته را در جلوی فروشگاه خود یا حتی ورودی منزل خود نصب کنید؛ منوط به اینکه جهت تصویر برداری دوربین، به سمت ساختمان خاصی نباشد، به علاوه‌ی اینکه می‌بایستی حتما با استفاده از علائم و برچسب‌هایی، وجود دوربین مداربسته در محیط را به افراد اطلاع دهید.

مواردی که قبل از خرید دوربین مداربسته باید دانست

یک نکته دیگر اینکه تصاویر دوربین‌های مداربسته نمی‌توانند به‌طور مستقیم به‌عنوان مدرک مستدل در دادگاه ارائه شوند؛ چرا که با پیشرفت تکنولوژی و ابزارهای تغییر تصاویر، امکان دستکاری آن‌ها به‌سادگی فراهم شده‌است. با همه‌ی این‌ها وجود یک‌سری فیلم و عکس از دوربین مداربسته می‌تواند به‌عنوان مدارک تکمیلی، در رای نهایی قاضی موثر باشد.

آیا دوربین‌های مداربسته امکان ضبط صدا را هم دارند؟

این خصوصیت را نمی‌توان یکی از ویژگی‌های عمومی دوربین‌ها به‌شمار آورد؛ چرا که استفاده از ضبط‌کننده‌ی صدا در دوربین‌ها علاوه بر بالاتر رفتن هزینه آن، بار حقوقی و مسئولیت بیشتری را هم برای شما به‌همراه دارد. با این وجود می‌توان از میان طیف وسیع دوربین‌ها، انواعی با قابلیت ضبط صدا را هم پیدا کرد مثلا انواع دوربین بیسیم از قابلیت تصویر و صدا برداری هم زمان بهره می برند. در نظر داشته باشید که تقریبا بیشتر دستگاه‌های دی‌وی‌آر دارای حداقل یک خروجی میکروفون هم هستند؛ به این معنا که می‌توانید یک میکروفون را به آن‌ها متصل کنید. این میکروفون می‌تواند برای ضبط صدا در هرجایی که بخواهید نصب شود. بنابراین حتی برای دوربین‌های آنالوگ یا AHD ساده هم می‌توانید ضبط صدا را اعمال کنید.

بعضی از برندها مانند دوربین مداربسته تیاندی یا داهوا، این میکروفون را بر روی خود دوربین نصب کرده‌اند و از این بابت یک استثنا در میان سایر دوربین‌ها به‌شمار می‌روند. اما در میان سایر دوربین‌ها این خصوصیت به‌چشم نمی‌خورد و می‌بایستی به ترتیبی آن‌را فراهم کنید. در نظر داشته باشید که در هنگام ضبط صدا هم مانند ضبط تصویر باید آن را به افراد حاضر اطلاع دهید.

 

انتقال تصویر در دوربین مدار بسته

در گذشته انتقال تصویر پرسه ای زمان بر و بسیار تخصصی بود که کارفرما می بایست به صورت جداگانه هزینه ای بابت انتقال تصویر دوربین مدار بسته اش در نظر بگیرد. اما چند سالی است که با روش P2P این امر بدون هزینه و به سرعت انجام می پذیرد. ما به صورت مختصر در مورد روش انتقال تصویری که قبلا انجام می شد و روشی که اکنون انجام می شود توضیح می دهیم.

انتقال تصویر سنتی که اکنون نیز برای اماکنی که امنیت در درجه اول می باشد، استفاده می شود. روش انتقال تصویر به این صورت بود که می بایست از شرکت ارائه دهنده اینترنت یک آی پی ثابت خریداری کرد و تنظیمات مربوط به DVR و NVR را در مودم مبدا انجام داد و در نهایت با وارد کردن IP ثابت در دستگاه گیرنده تصویر را مشاهده کرد.

انتقال تصویر به روش P2P که اکنون همه ی سیستم های دوربین مدار بسته از آن پشتیبانی می کنند به این صورت است که شرکت تولید کننده دستگاه ضبط کننده، یک سرور مجزا خریداری کرده و دستگاه هایش قادرند پس از اتصال به اینترنت به سرور متصل شوند و خریدار دستگاه DVR می تواند با نصب اپ اختصاصی و اسکن مربوط به اطلاعات دستگاه دی وی آر تصاویر را در تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی خود ببیند.

توجه داشته باشید که در هر دو روش انتقال تصویر، با گذاشتن یوز و پسورد بر روی دی وی آر یا NVR می توان امنیت آن را بسیار بالا برد. اما به صورت کلی می توان سیستم آی پی ثابت در روش اول را امن تر دانست.

دزدگیر یا دوربین مدار بسته

خیلی ها این فکر را دارند که با نصب دوربین مداربسته دیگر نیازی به دزدگیر ندارند. اما این فکر کاملا اشتباه است و اگر بخواهیم اولویت بدهیم دزدگیر اماکن امنیت بسیار بیشتری به نسبت دوربین ایجاد خواهد کرد. چرا که دوربین صرفا تصاویر را دریافت کرده و در هارد ذخیره میکند و در صورتی که شخص صورتش را پوشانده باشد تقریبا ارزش تصاویر از بین می رود.

اما دزدگیر اماکن باعث می شود که با ورود هر شخص به داخل حریم حفاظت شده، آلارم به صدا در آید و دستگاه صاحب خانه یا شرکت را متوجه این نفوذ می کند. تجربه نشان داده با به صدا در آمدن آلارم، اکثر سارقین از ادامه کار دست بر داشته و پا به فرار می گذارند. پس هیچ گاه دوربین را وسیله بالقوه باز دارنده ندانید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار