کد خبر: 1034753
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۱
جشنواره فیلم فجر می‌تواند بهانه خوبی برای ترغیب مردم به سینما رفتن باشد؛ روندی که قشر سینمارو جامعه نزدیک یک سال به دلیل کرونا از آن فاصله گرفته‌اند.
جواد محرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: کرونا اگرچه ضربه بزرگی به اکران عمومی فیلم‌های سینمایی زد، اما در تولید فیلم به نظر می‌رسد خدشه چندانی وارد نکرده است چراکه دیروز عنوان ۶۲ فیلم راه یافته به جشنواره سی‌ونهم فجر اعلام شد؛ آثاری که کمیت آن‌ها قابل تأمل است، چون خیلی‌ها فکر می‌کردند در پایان این سال سینمایی به سختی بشود ۲۵ فیلم برای حضور در جشنواره پیدا کرد.

با زرد شدن موقعیت بسیاری از شهر‌ها پس از کاهش شیوع کرونا و باز شدن تدریجی سینما‌ها به نظر می‌رسد مدتی نه چندان معلوم طول بکشد تا آن قشر چند درصدی سینمارو دوباره سینما رفتن را از سر بگیرند، اما جشنواره فجر می‌تواند با نگاهی خوشبینانه بهانه خوبی برای رونق نسبی سینما در دوران پس از کرونا باشد.

در این باره منوچهر محمدی معتقد است که شاید درست‌تر بود سالن‌های سینما با تب و تاب جشنواره فجر باز شوند، چون برای برگرداندن هنجار سینما رفتن باید ابتدا اقداماتی انجام شود.

این سینمادار درباره اینکه آیا شرایط باز شدن سینما‌ها را مناسب می‌داند؟ به ایسنا می‌گوید: اگر صاحبان فیلم‌ها رغبتی به اکران فیلم‌های خود ندارند که من در این شرایط به آن‌ها حق می‌دهم، طبعاً باید اقداماتی می‌شد تا دست‌کم دو یا سه فیلم مطرح و قابل قبول و پرمخاطب راضی می‌شدند که با کمک و حمایت‌هایی به سمت اکران بیایند. نفس بازگشایی به این شکل که فقط سینما‌ها باز شوند، ممکن است اثر منفی هم داشته باشد، بنابراین اگر نظر مشورتی من خواسته شود، خواهم گفت که باید اجازه دهیم هم یک فیلم خوب داشته باشیم و هم شرایطی برای نحوه اکران مناسب وجود داشته باشد.

باز کردن سینما‌ها نیاز به تمهیداتی دارد

مدیر پردیس سینمایی زندگی و مگامال گفت: یک چرخه در سال ۹۸ و سال‌های قبل از آن وجود داشته که حالا دچار اختلال شده است. اگر بخواهیم هنجارِ سینما رفتن را در مردم ایجاد کنیم و به شکل نسبتاً طبیعی برگردانیم نیاز است که اقداماتی صورت گیرد. اینکه فقط سینما را باز کنیم خیلی راهگشا نیست و به خصوص بدترین حالت این است که خدای ناکرده اوضاع دوباره بدتر شود و آن وقت این باز و بسته کردن سینما برای خود سینما، پرسنل و مدیریتش، سرمایه‌گذاران در عرصه سالن و سینماداران پیامد‌های منفی بیشتری دارد، بنابراین باید تأمل کنیم تا به اطمینان و یقین بیشتری برسیم و ببینیم وضعیت به سمت ثبات پیش می‌رود یا خیر، البته در حال حاضر وضعیت اینطور است که عده‌ای سینما‌ها را باز کردند و دیگران هم اگر احساس کنند شرایط کمی به سمت عادی شدن حرکت می‌کند، سالن‌های خود را باز می‌کنند. محمدی درباره اینکه برخی معتقدند‌ای کاش شرایط به نحوی بود که سینما‌ها یا با فیلم خوب یا با جشنواره فجر بازگشایی می‌شدند، عنوان کرد: به نظر من هم فضای جشنواره بسیار می‌تواند کمک کند. سینمادار‌ها و صاحبان فیلم‌ها این همه ضرر و خسارت را تحمل کردند، اگر چند هفته دیگر هم صبر می‌کردند که با تب و تاب و هیجان جشنواره بازگشایی انجام می‌شد، شاید اتفاق درست‌تری رخ می‌داد. در حال حاضر فقط فیلم «دیدن این فیلم جرم است» محصول حوزه هنری به عنوان فیلم جدید روی پرده سینماهاست و تنها چند سینمای محدود در تهران اقدام به بازگشایی کرده‌اند؛ فیلمی که دو سال از اکران آن در جشنواره فجر می‌گذرد.

فهرست ۶۲ فیلم راه یافته به فجر

دیروز، اما اسامی ۶۲ فیلم بلند سینمایی حائز شرایط شرکت در بخش سودای سیمرغ سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد. دبیرخانه جشنواره سی‌و‌نهم طی روز‌های گذشته به بررسی ۱۱۰ فیلم ثبت‌نام شده و ارزیابی فرم‌های ثبت‌نام از نظر تطابق با آیین‌نامه جشنواره پرداخت و بر این اساس، فرم‌های متقاضیان شرکت در این دوره جشنواره از نظر سال تولید، دارا بودن پروانه ساخت سینمایی و ارائه نشدن فیلم در دوره گذشته جشنواره مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت ۶۲ فیلم از بین آثار متقاضی (حدود ۵۷ درصد آثار) واجد شرایط شرکت در جشنواره سی‌و‌نهم شناخته شدند.

وضعیت پروانه نمایش فیلم‌های این دوره نیز در این فهرست مشخص شده که در این بین برای ۱۴ فیلم تاکنون پروانه نمایش صادر شده و ۴۸ فیلم در دست بررسی شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی قرار دارد. در فهرست فیلم‌های حائز شرایط شرکت در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر نام آثاری، چون تک تیرانداز ساخته علی غفاری، آفتاب نیمه‌شب ساخته شهریار بحرانی، آهو ساخته هوشنگ گلمکانی، ابلق ساخته نرگس آبیار، بدون همه چیز ساخته محسن قرایی، روزی روزگاری آبادان ساخته حمید رضا آذرنگ، روشن ساخته روح‌الله حجازی، شیشلیک ساخته محمدحسین مهدویان به همراه فیلم قاتل وحشی ساخته حمید نعمت‌الله به چشم می‌خورند.

بیانیه هیئت داوران «فیلم فجر ۳۹»

دیروز داوران بخش مسابقه سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر پس از دریافت احکام داوری و پیش از آغاز داوری آثار «سودای سیمرغ» نوشتاری را خطاب به مخاطبان سینمای ایران منتشر کردند.

در متن هیئت داوران جشنواره فیلم فجر متشکل از محمداحسانی، ساره بیات، مرتضی پورصمدی، بهرام توکلی، نیما جاویدی، سیدجمال ساداتیان و مصطفی کیایی آمده است: «امسال در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا هزاران جانِ عزیز را از میان هموطنانمان از دست داده‌ایم. در چنین زمانی، چه انگیزه‌ای برای تماشا و قضاوت و تشویق سینمای ایران می‌ماند جز ایمان راسخ به این باور که هرگز نباید تسلیم تاریکی و مرگ شد و تسلیم شدن تنها مایه خوشحالی آنانی است که سینمای ایران را از اساس نمی‌خواهند. هیئت داوران جشنواره سی‌و‌نهم فیلم فجر با اشراف به این امر که ارکان سینمای ایران در میانه بحران‌های متعدد، آسیب جدی دیده و تمامی صنوف دچار مشکلات متعدد شده‌اند، امیدوار است امسال و در خاص‌ترین دوره جشنواره فیلم فجر، بتواند بدون هیچ پیش‌داوری و با کمترین خطای ممکن، به داوری عادلانه فیلم‌های سینمای ایران بنشیند. ما به عنوان بخشی از بدنه سینمای ایران همراه شما هستیم و قطعاً کارمان، بی‌کاستی نخواهد بود.»

داوری سخت و پرمسئولیت

در ادامه متن هیئت داوری جشنواره فجر آمده است: «پرواضح است که در این دوره ویژه جشنواره فیلم فجر، به دلیل نبود هیئت انتخاب و منوط شدن نمایش فیلم‌ها به نامزدی‌شان توسط داوران، هیئت داوران یکی از سخت‌ترین و پرمسئولیت‌ترین دوره‌ها را پشت سر خواهد گذاشت. این چند خط در حکم سلامِ ما به شما مخاطبان عزیز جشنواره فیلم فجر بود. به امید داشتن جشنواره‌ای که بتواند لحظاتی، دلمان را روشن کند و با آرزوی روز‌های بهتر برای ایرانِ عزیزمان.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار